Gå til innhold

Epidural eller ei that is the question...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom brått til å tenke på hvorvidt jeg skal ta stilling til om jeg skal ha epidural eller ikke denne gangen her...

 

Dette er min tredje fødsel, jeg har en høy smerteterskel og vil virkelig påstå her at det er motsatt den myten om at åpningsrier er verst. åpningsriene klarte jeg fint å puste meg gjennom men fikk jo sjokk når pressriene kom :P

 

Fødsel 1: Jeg går med åpningsrier i 3 dager uten å vite bedre... Viste seg at fosteret satt fast og det ble haste ks.

 

Fødsel 2: 5 uker før termin, fikk hele tiden spørsmål om jeg ønsket smertestillende men jeg syntes ikke det var vondt sånn sett. Men når jeg fikk press rier ble jeg sjokkert over hvor kraftige de var og jobbet litt mot meg selv i starten...

 

Nå har jeg 7 uker igjen til termin, venter en høyt ønsket gutt og lurte jo da på om jeg kommer til å ha en fødsel til uten medisiner eller om jeg skal bare ta epidural for å være på den "sikre siden"

 

Jeg vet det er vanskelig/umulig å ta stilling til dette på forhånd men trengte å lufte tanker hvertfall ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

 

Dette er vel veldig vanskelig å planlegge. Jeg har hatt 2 styrtfødsler, så jeg hadde aldri i verden rukket å tatt epidural heller, det er det ikke sikkert du gjør neste gang heller så jeg ville ikke tenkt så mye på dette. Du får ta det som det kommer. Men om man klarer seg uten epidural er vel det det beste? Men når fødslene drøyer ut i det lengste og man begynner å bli veldig sliten så ser jeg at det kan være fint med epidural.

 

Men jeg er enig med deg i at pressriene er absolutt det vondeste, men man skal jo presse ut barnet sitt, å så lenge det ender bra synes jeg det er verdt all smerte i verden!=)

 

Men du vet jo va som er best for deg!=)

 

Lykke til.

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville spurt om de tilbød pudendalblokkade. Epidural vil ikke gi deg særlig smertelindring fra pressriene uansett, så vidt jeg har forstått, mens det gjør pudendalblokkade som blokkerer selve skjeden.

Skrevet

Jeg har en tendens til å ta sorgene litt på forskudd. Kjenenr jeg meg selv rett blir det nok fødsel uten noen slike medisiner igjen vil jeg tro hvertfall

Skrevet

Hvis du ikke trengte det sist, så trenger du nok ikke denne gangen heller ;-) Og så er det jo lystgass som går an å ha som en "nødsplan". Jeg er litt for at man skal gå inn i fødselen med mål om å klare det på egen hånd, og så får det holde så lenge som man klarer ;-)

Skrevet

...desverre har mange avdelinger sluttet med lystgass :( -det eneste sm. lindring jeg var 100% sikker på at jeg ville prøve...typisk :P

Skrevet

Ja, forrige gang hadde jeg det som nødløsning, men da virket selvfølgelig ikke maskinen akkurat da, veldig typisk! ødela hele planen min ihvertfall, for akupunktur osv funket IKKE på meg, så da lystgassen ikke virket, ble jeg helt oppgitt og desperat... neste gang skal jeg ringe opp på forhånd og be dem teste maskinen før jeg kommer, hehe...

Skrevet

Jeg fikk en skikkelig dårlig satt epidural, så er man så uheldig er det like greit å la vær! :P

Jordmor sa hun aldri hadde sett en så dårlig en, som ga så lite smertelindring.. :)

Skrevet

Jeg skal også ha min 3. fødsel.

En ting er jeg sikker på og det er at jeg IKKE skal ha epidural.

 

Pressriene mine er lite effektive og ved fødsel nr 2 måtte barnepleier ligge på magen min og presse ut ungen.

At pressriene er lite effektive har lite å si på smerten, etter hva jeg har forstått.

 

Jeg vet det er vondt, og "vet" hva jeg går til (så langt en kan vite hva en går til da) men jeg er også livredd epidural....

Har hørt om ei (ja jeg vet, bare ei... ) hvor epiduralen ble satt feil, og hun ble sengeliggende resten av livet.

 

Pga dårlig helse på mannen er ikke dette en risiko jeg kan ta, derfor vi jeg heller ta de smertene den lille perioden pressriene varer, enn å slite resten av livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...