Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lang veg til sykehus, og fødte raskt første gangen.

Nå sier JM at jeg antagelig ikke rekker sykehus denne gangen, og blir fødende på den lokale fødestua.

kjenner jeg er litt skeptisk..

Ingen lystgass, ikke badekar, ingen epidural...

hadde ingen annen smertelindring enn badekar forrige gang og det gikk greit det altså.

Men hva om jeg trenger det nå???

Første baby var veldig liten... Denne han jo blir stor og svær?

HUff.

Noen som har erfaring med lokale fødestuer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner ingen i nærheten av sykehuset du kan bo hos et par uker rundt termin da,stakkar?

Man sier jo at lokale fødestuer skal være ok hvis du ikke viser noen tegn til komplikasjoner.... Men de har vel ikke gyn og barneleger?

Skrevet

Nei, de har ikke det. bare jordmor.

Men luftambulansen har base rett i nærheten her da.

Kjenner ingen ved sykehuset, og jeg har o heller ikke lyst til å flytte fra den vesle ungen jeg har i flere uker for så å komme hjem med en ny baby...

Hadde ingen komplikasjoner forrige gang, alt gikk veldig greit...

Men er jo littbekymra likevel. ;-D

Skrevet

Det er bedre å føde på en fødestue enn å føde i ambulansen på vei til fødeavdelingen. Mye bedre!

Men jeg skjønner godt reservasjonene dine. Jeg hadde tilbud om å føde på en lokal fødestue med førstemann, men det var aldri et alternativ for meg - jeg ville føde på et sted hvor det var mulig å ta akutt ks. Det var det ikke ved den fødestuen (men det er det på noen jordmorstyrte fødestuer). Fødselen endte faktisk i akutt ks, og jeg er jammen glad jeg slapp en helikoptertur i hui og hast for å bli "kastet" rett på operasjonsbordet.

Jordmødrene der sa på forhånd at de "ser" underveis i forløpet når det kommer til å bli trøbbel, og da sender de den fødende rett til fødeavdelingen, så da går det bra. Det er nok det som hadde skjedd med meg i tilfelle, vi ville nok overlevd. Men - av og til går ting galt fryktelig fort, og da vil du ha anestesilege og gynekolog tilgjengelig!!

Men - på den andre siden, har du født normalt sist, har du svært gode odds mtp at neste fødsel også vil bli normal. Og som sagt: Det er mye bedre å føde på fødestue enn å føde i ambulansen, hvis det er alternativet. Jeg ville snakket med jordmor om at du får komme inn til sjekk veldig tidlig i fødselsforløpet, og så får dere vurdere sammen om det ser ut til at du vil rekke fram til fødeavdelingen, hvis det føles tryggest for deg. Jeg regner med at det er følgetjeneste med jordmor tilgjengelig?

Skrevet

Ja, JM når jeg lett på vakttelefonen, døgnet rundt.

Det er 2, 5 timer til nærmeste sykehus. (Med bil)

Forrige fødsel gikk som sagt lett og griet. Selvfølgelig dritvondt, men sånn er det jo for alle.

Litt sånn halvvondt fra kl.4 til kl.7, da ble vi sjekka og hadde 3, 5 cm åpning. KL 9:30 var ungen ute....

Er forsåvidt praktisk å føde her på fødestua...

Lettere med mitt første barn - da kan han få komme og hilse på mamma og baby. Jeg blir ikke "borte" på samme måten.

Får sikkert reise raskere hjem også.

Så er det jo kjente jordmødre, det føles trygt.

Men HVIS noe skulle skje....

Ikke noe smertelindring, stress med ambulanse eller legehelikopter, bekymringer for baby...

HI

Skrevet

Jeg skjønner deg som sagt veldig godt. Jeg ville snakket ordentlig ut med jordmor om dette, lagt en plan (så godt det lar seg gjøre) som du føler deg komfortabel med. Det er pluss og minus med fødestuer. Mtp smertelindring - det ville jeg faktisk ikke tenkt så mye på. Hvis du kommer i en situasjon hvor du må ha epidural, må du forflyttes, og det vil ta tid og gjøre vondt. MEN også på et sykehus kan du bli nødt til å vente ganske lenge på anestesilegen hvis du "bare" har behov for smertelindring. Det er verre - synes jeg - hvis det skjer noe uventet, akutt, under fødsel. Det kan man aldri gardere seg 100% mot. Men det virker som om vi tenker akkurat det samme vedr dette.

Jeg skulle egentlig reise til foreldrene mine to uker før termin med førstemann, jeg ville føde der, fordi de har barneavdeling. Det rakk jeg ikke, vannet gikk dagen før vi skulle dra, og da måtte jeg dra til nærmeste fødeavdeling. Heldigvis hadde ikke barnet mitt behov for barnelege, men jeg synes det er fælt å tenke på at han kunne blitt sendt i ambulansefly mens jeg lå igjen på intensiven... Men man må ta utgangspunkt i den situasjonen man er i, og alle kan faktisk ikke bo fem minutter fra Rikshospitalet! Snakk med jordmor, du er neppe den første hun har vært borte i som er i denne situasjonen. Det viktigste er at du føler deg trygg.

Jeg går ut fra at du får tilbud om å tilbringe barseltiden på fødestua selv om du føder ved fødeavdelingen? Da har du det første barnet ditt i nærheten, uansett.

Skrevet

Ja, det er det jeg er mest bekymra for også. At noe skulle skje... Om baby ligger feil, sitter fast, oksygenmangel, navlestreng, morkake..... Mye å tenke på!

Men JM og jeg skulle reise ned på fødestua her da. Kikke litt så jeg liksom blir litt "kjent" der.

Barseltiden får jeg ha der ja. regner med at den også blir litt lettere med barn nr 2. Syns det var helt forferdelig på sykehuset med første ungen min. Mas hele tida, var stressa og lei meg og fikk ikke til amminga. Og tipsa jeg fikk var heller dårlige...

Det ordna seg MYE bedre hjemme med ei god venninne til ammehjelp...

Ei dame jeg kjenner sånn passe fødte faktisk her på fødestua fro en stund siden... kanskje jeg skulle høre medhenne hva hun syntes? Litt dumt hvis hun ikke likte det da.... å føde der altså.

For JM mener at jeg ikke har noe valg... ;-D

takk for svar altså!

HI

Skrevet

Det er sikkert lurt å snakke med venninna di!

Det jeg kan si om fødestua i byen der jeg bodde (vi har flyttet nå), er at de som fødte der, jevnt over var kjempefornøyd. Så lenge fødselen forløper normalt, får man rett og slett suveren oppfølging under fødselen. Det er 99% sikkert at man er eneste som er i fødsel der, så man får all støtte og oppmerksomhet man måtte ønske og ha behov for, jordmor driver ikke og løper mellom ulike rom. Rolige omgivelser, de har også badekar. Nyoppusset og fint. Veldig stor sjanse for kjent jordmor under fødselen er et pluss. Mange (deriblant jeg) har alle kontroller på fødestua, slik at man er vant til å være der. Man kommer også umiddelbart inn for en sjekk hvis det er noe man lurer på, f.eks. smerter eller blødninger, lettere enn hvis man skal inn til en stor avdeling. De hadde også mulighet til å gjøre enkelte inngrep, som f.eks. vakum hvis det var behov for det, og de kunne også ta seg av komplikasjoner som f.eks. fastsittende skulder. De hadde også ultralyd, med mulighet for å sjekke leie der og da ved tvil (setefødsler blir selvsagt umiddelbart sendt videre). Det var også anestesilege tilgjengelig, som ville ta seg av et evt sykt barn før og under transport til barneavdeling. De har medisiner og kuvøse. Det meste av dette er ting du IKKE har under en transportfødsel! Mens jeg var på barsel, var det ei ung jente der som hadde født en god del uker for tidlig. 4-5 uker, jeg husker ikke helt. Hun skulle egentlig ikke født på fødestua, siden det var såpass lenge før termin, hun skulle til fødeavdelingen, og var vel også på grensa til å skulle bli sendt med fly til regionsykehuset med barneavdeling. Men - fødselen gikk så kjapt at de ikke kunne transportere henne, de vurderte at fødsel på fødestua var bedre enn fødsel i ambulansen.

Det høres ut som en god idé å besøke fødestua, gjøre seg litt kjent der, stille spørsmål og se hva du tenker da. Det kan virke som om du må være åpen for både fødeavdeling og fødestue, tenker jeg. Jordmor kan ha rett i at du ikke vil rekke fram til fødeavdelingen, siden første fødsel gikk fort, men ingen fødsel er lik - og det kan hende denne vil ta lengre tid, det vet man aldri. Men hvis du helt klart ikke vil rekke fram, må du føle at det er ok å føde på fødestua også. Du må som sagt gjøre det beste ut av det utgangspunktet du har.

Skrevet

Kjære HI

Jeg forstår deg kjempe godt. Slik Stoltenberg styrer. Har tatt opp tema her inne før men ser at det er 2 av 10 som fårstår problemmet.

Når jeg skriver at grensa på BMI har det sjukehuset. Så popper det opp svar som er heilt på vidda. Det er eit nedleggelse propaganda som helse førde setter pga nedlegging. Få ned fødande på det sjukehuset sånn at fødetallet går ned og da ja kva trur dokke ?

Jeg har født 3 barn på Nordfjordeid og dei 2 siste har jeg hatt BMI 36. Nå venter jeg barn igjen og har BMI 36. Men får ikkje føde på Nordfjordeid pga helse førde har satt BMI på 35. Har 0 problem vedr fødsler eller svangerskaps plager. Nordfjordeid har alt som trengs vedr fødsel. Skulle det oppstå fortidlig fødsel kan ikkje helse førde træ til men Haukeland da.

Så jeg må kjøre 2 til 3 timer til sjukehus og Nordfjordeid er barre 25 min til. PGA BMI POLETIKKEN.

Skrevet

Ah, ikke få meg i gang med den BMI greia....

Man kan jo være sunn og trent, og ha lette greie fødsler selv om man han høyere BMI enn det som er regnet som normalt.

Jeg har selv for høy BMI og etter ordinær UL på sykehuset ble jeg sent til sånn diabetestesting hos legen. 3 timer bortkasta og ekelt sukkervann inntatt... JM mente det var tull, ingenting som indikerte svangerskapsdiabetes.har ikke lagt på meg mer enn et par kilo, ikke noe tull med urinen eller hevelser...

Men sykehuset bestemmer! Blodsukkeret mitt var helt topp, og som sagt så gikk min førstefødsel kjempebra, rask og lett.

SELV med høy BMI. ;-D'

HI

Skrevet

Det du skriver fåstår jeg men det er det samme kva du plapprer.

UL legen vil ta i mot meg MEN så sier han MIN BMI er over 35 og det må han følge. Fordi Helse Førde har satt den regelen.

Det jeg skriv lenger oppe har jeg 0000000 problemer med fødsel og svangerskapet. Har drukket detta sølet 2 ganger og 000000 påvist.

SELV med høy BMI som du skriver. Korfor får ikkje jeg føde på Nordfjordeid da ?????? JO PGA HøY BMI. HUSK jeg skriver 000000 komplikasjoner.

Skrevet

Kan godt hende at fødselen din går helt fint, selv om du har høy BMI! Men - det er strenge seleksjonskriterier for å få føde på en fødestue, det må man bare forholde seg til. Man skal være lavrisiko på alle måter. Når studier viser at høy BMI gir høyere sjanse for fødselskomplikasjoner, må rett og slett sykehuset forholde seg til forskningsresultater, og ikke ta NOEN sjanser. Gynekologer m.fl. som setter disse grensene kan nok også mye mer om dette enn de aller, aller fleste gravide! De må sette grensen et sted. Dessverre for deg ble den satt akkurat for lavt til at du kunne føde der. Det må du bare forholde deg til. Det er mange ulike kriterier for hva som er en lavrisikofødende, sånn er livet.

Skrevet

BMI er kun for nedlegging. Gidder ikkje og ramse opp korfor.

Det er ingen som forstår.....

Skrevet

BMI er kun for nedlegging. Gidder ikkje og ramse opp korfor.

Det er ingen som forstår.....

Nå er det ikke mange som bikker en BMI på 35, da. Så argumentet om "unnskyldning" er i beste fall syltynt. Det handler om å kunne eliminere risikofaktorer for å kunne unngå komplikasjoner.

Skrevet

BMIen min er forresten ikke SÅ høy, den er pÅ 27....

Til oipplysning! Heheheee!

SÅ det hadde ikke vært noen problemer med Å fÅ plass pÅ det nærmeste sykehuset, problemet er at det nærmeste er lagt unna og jeg har en kjapp fødsel bak meg.

HI

Skrevet

Det er litt dårlig gjort å kuppe tråden min med BMI-pjatt da. Det var IKKE BMI det handlet om i det hele tatt... Jeg ville høre andres erfarliger med å føde på lokal fødestue i stedet for sykehus, jeg. ;-D Siden jeg mest sannsynlig kommer til å føde på en... :-D HI

Skrevet
BMI er kun for nedlegging. Gidder ikkje og ramse opp korfor. Det er ingen som forstår.....
Nå er det ikke mange som bikker en BMI på 35, da. Så argumentet om "unnskyldning" er i beste fall syltynt. Det handler om å kunne eliminere risikofaktorer for å kunne unngå komplikasjoner.

Lærdal sjukehus hadde 30 i BMI.

Har 00000000 komplikasjoner. Blir straffa pga 36 BMI og har hatt det dei 2 siste fødsler. OG 000000000000000 SPESIAL OPPFøLGING.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...