Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Og nei jeg er ikke kristen og skal ikke frelse noen nå selv om det kanskje høres litt slik ut i overskriften her...he he... Men saken er den at jeg gikk litt på søndagskole da jeg var liten, og jeg fikk også disse kristne barnebøkene som noahs ark osv som mine foreldre leste for meg. Mine foreldre er ikke særlig kristne, min mor har vel en barnetro da..men aldri godt i kirken osv. Så i julen så hadde min mor fått en slik krybbe med jesusbarnet osv av en gammel kristen tante. Denne sto i stuen og da mitt yngste barn gikk bort til krybba for å kikke så sier min mor, dette ....(navnet) på barnet mitt, er jesus..det vet du vel.. Så sier jeg..nei, hun vet ikke hvem jesus er...så sier min mor: å lærer de ingenting om jesus i barnehagen osv...så lo hun litt da, men tror hun ble litt overasket.. Så begynte jeg å tenke da...og faktisk så tror jeg aldri barna mine har hørt noe om hvem jesus er..ikke har de gått i kirken heller utenom dåp.... Jeg gikk ikke på noen kristen skole eller noe men tror kanskje at vi lærte mer om jesus når vi var små? Allefall når det var jul, at da ble jesus født...men det er vel ikke så mange barn som vet hvorfor vi "feirer" jul, påske osv? Jeg har aldri nevnt ordet jesus til barna mine..har ingenting i mot kristendommen og kan gjerne gå i kirken hvis det skulle være noe..men..bare begynte å tenke her..... hm...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Alle norske barnehager skal jo ha en kristen formålsparagraf og det innebærer at de skal fortelles om hvorfor vi i Norge har tradisjon for å feire jul, påske osv. Det er ikke lov å forkynne i barnehagene, men barna skal få informasjon og opplæring i de norske kristne tradisjonene. Hverken jeg eller mannen er kristne, men vi synes det er viktig at de lærer litt om de kristne tradisjonene som loven, folkeskikken, moralen og det moderne samfunnet vårt er bygget på. Det blir aldri feil å lære ungene om kristendommen. Så vi har barnebibel vi kan lese fra, og ungene har også hørt om Jesus hos bestemor som tror på Gud. Vi har en unge som sang i barnekoret til menigheten en stund så da var vi på noen familiegudstjenester hvor de sang. Ble positivt overrasket over en ungdommelig prest som også er småbarnsfar og hadde ungene i sin hule hånd under gudstjenesten med effekter som dukker, fløyter, barnevennlige sanger og en veldig enkel fremføring av søndagens budskap. Så ja, selv om vi foreldre overhodet ikke er kristen har barna mine hørt om jesus. De tror Gud sitter i himmelen og passer på oss, og det er en barnetro jeg unner dem å ha, så får de selv ta en avgjørelse på hvordan de vil tro og leve videre når de vokser til.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Ok..jeg har aldri spurt i barnehagen, så jeg vet ikke..men mulig de vet det..feiret jo st.lucia og slikt..men det har vel ikke noe med kr.dom å gjøre heller?? Har kjøpt en barnebibel for litt tilbake..står forsjellige eventyr i den..tenkte å lese:) HI
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Hun har vel hørt om Jesus, men det er ikke noe vi snakker om verken hjemme eller i barnehagen.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Mine barn på 3 og 4 år har hørt endel om jesus. Vi går aldri i kirka utenom dåp, osv. Men de forteller jo litt i barnehagen i forbindelse med påske og jul. Eldste her fikk 4 årsboka i høst, og den har vi lest. Der står det jo litt om jesus, og litt sanger om jesus.
Gjest blåklokkevalsen Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Ja, barnet mitt har hørt om Jesus og engler osv, men jeg kan ikke ta æren for at hun har hørt om dette:) Min mamma er kristen og har vokst opp i en veldig kristen familie, så det er hun som står for den opplæringsbiten her i familien. Ellers så har de litt om det i barnehagen også.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Og nei jeg er ikke kristen og skal ikke frelse noen nå selv om det kanskje høres litt slik ut i overskriften her...he he... Men saken er den at jeg gikk litt på søndagskole da jeg var liten, og jeg fikk også disse kristne barnebøkene som noahs ark osv som mine foreldre leste for meg. Mine foreldre er ikke særlig kristne, min mor har vel en barnetro da..men aldri godt i kirken osv. Så i julen så hadde min mor fått en slik krybbe med jesusbarnet osv av en gammel kristen tante. Denne sto i stuen og da mitt yngste barn gikk bort til krybba for å kikke så sier min mor, dette ....(navnet) på barnet mitt, er jesus..det vet du vel.. Så sier jeg..nei, hun vet ikke hvem jesus er...så sier min mor: å lærer de ingenting om jesus i barnehagen osv...så lo hun litt da, men tror hun ble litt overasket.. Så begynte jeg å tenke da...og faktisk så tror jeg aldri barna mine har hørt noe om hvem jesus er..ikke har de gått i kirken heller utenom dåp.... Jeg gikk ikke på noen kristen skole eller noe men tror kanskje at vi lærte mer om jesus når vi var små? Allefall når det var jul, at da ble jesus født...men det er vel ikke så mange barn som vet hvorfor vi "feirer" jul, påske osv? Jeg har aldri nevnt ordet jesus til barna mine..har ingenting i mot kristendommen og kan gjerne gå i kirken hvis det skulle være noe..men..bare begynte å tenke her..... hm... Hvorfor har dere lovet i å oppdra barna i den kristne tro når dere ikke en gang har fortalt hvem jesus er? Får dere ingen oppfølging fra kirken og hjelper ikke fadderene dere? Det er jo det de lover når de tar på seg oppdraget som fadder. Mine barn får selvfølgelig lære om kristendomen, både som religion og som kulturhistorie. Det er ikke mye de får vite i barnhagen, men både vi foreldrene, annen familie og venner nevner det noen ganger. I tillegg er det jo et tema i veldig mye literatur, de hører julesanger, påskesalmer og annen musikk, på fjernsynet dukker Jesus opp i mange programer osv.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Ja, hun på 4,5 år har hørt om Jesus i bhg. Å i Desember kom hun med Forklaringer til oss nesten daglig. Hun fortalte meg at vi feirer jul fordi Jesus har bursdag, at mammaen og pappaen hans heter Josef og Maria, at han ble født i Betlehem og at han flyttet til Nazareth. Dette er ting hun har lært nå i des i bhg, kommunal bhg.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Ok..jeg har aldri spurt i barnehagen, så jeg vet ikke..men mulig de vet det..feiret jo st.lucia og slikt..men det har vel ikke noe med kr.dom å gjøre heller?? Har kjøpt en barnebibel for litt tilbake..står forsjellige eventyr i den..tenkte å lese:) HI Lusia er en katolsk helgen som døde for troen. Det har ganske mye med kristendomen å gjøre. Les "eventyrene". Om du ikke blir kristen vil det kunne gi deg en mye større forståelse for literaturen, kulturen og historien som omgir deg til daglig.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Vi har ikke døpt barna våre, men det er på grunn av at vi vil de selv skal få bestemme dette siden. Vi selv går ikke i kriken til vanlig. Og for å kunne finne ut hva de vil må de få vite om kristendommen. Vi har hatt familie bhg som har tatt ungene med på åpen bhg i kirken en dag i uken. De har vært en god del i kirken og nå i 1.klasse meldte vi eldste på dåpsskole som også var for de barna som ikke var døpt. Hun hadde det storartet og det hele ble avsluttet med en familie gudstjeneste.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 en dag jeg skulle hente min datter på to år i bhg gikk alle barna rundt med en dukke i teppe, og dattern min sa at barnet het Jesus, så noe har de vel lært i barnehagen. Har aldri hørt noe om det før eller siden...
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 Ja, de vet det fordi de se Jesus og Josefine nå i adventstiden. Men ellers har vi ikke snakket noe om jesus. Ikke i bhg heller. Min er to og fire.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Ja, han fikk 4-årsboka fra kirken! Jeg har lest den til han flere ganger, han elsker historiene! Dessuten har storebror forklart et par ting om jesus ;D
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Mine barn går i barnehage med prestens barn. Ikke så lett å unngå gud og jesus. Etter samtalene rundt middagsbordet å dømme er det visst et ganske hyppig tema blant barna. Men vi forteller femåringen at dette ikke er noe vi tror på, selv om noen tror at eventyr er sanne så gjør ikke vi det. Han har full kontroll på at hekser, troll, spøkelser, gud og jesus bare er tull og fantasi.
lille sprelle Skrevet 4. januar 2012 #15 Skrevet 4. januar 2012 Ja - selvsagt vet hun hvem jesus er! Vi har snakket litt om det hjemme, men hun har fått det med seg de to gangene vi har vært i kirken i forbindelse med at menigheten har invitert og under kirkebesøk med barnehagen. Vi er som man ser ikke så aktive kirkegjengere, men hun er døpt og det er en viktig del av vår kultur. Hun skal bli kjent med det like gjerne som nissen, engler, monstre osv. Hva hun selv velger å tro på når hun blir eldre, skal hun selvsagt få bestemme selv! Enten man er hedning, kristen, muslim, hindu eller annet, så er kristendommen en viktig del av utviklingen av landet vårt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 Det er foresten mulig at førskole barnet mitt vet hvem jesus er da..tror det, men tenkte jeg faktisk skulle lese et av disse eventyrene, gjerne noah ark for dem nå Synes på en måte det er litt trist at de kanskje ikke vet hvem jesus er..vanskelig å forklare, men da jeg var liten så likte jeg veldig godt når mamma eller pappa leste kristne "eventyr" for meg..vet ikke om jeg hadde valgt et annet eventyr hvis jeg kunne, men var liksom bare vant til det at barnas bibel var gøy å lese i..mange fine bilder etc..og jeg har jo kjøpt den til barna en gang så er vel på tide jeg leser i den litt:) Når det gjelder dåp så bare ble det slik siden alle i vår familie og samboer sin familie er døpt...kunne aldri hatt noe borgelig..da hadde min gamle mormor omkommet:P HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 Min datter på tre og et halv har lenge vært interessert i jesus og gud. Dette er nok noe som hovedsaklig kommer fra farmoren og farfaren som er personlig kristne. Det hender de tar med seg barna i familiegudstjeneste, og de leser historier fra bibelen til barna, og barna liker det. Minsten har ikke så mye språk enda, men størsta snakker stadig om noen fra bibelen. Det er veldig stas at jeg leser fra min fireåresbok som jeg fikk i min tid, og også andre kristne bøker de har fått. Ellers er kjære gud jeg har det godt noe vi synger om kvelden. Jeg er ikke så opptatt av kristendommen eller andre religioner selv, men jeg synes det er hyggelig at barna kan ta del i dette og senere ta et eget valg. Vi går i kirken på julaften og noen ganger i påsken.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #18 Skrevet 4. januar 2012 Ja, mine barn har alle hørt om Jesus. Sender 3 åringen min på god gammeldags søndagskole. Jeg står selv i statskirken, men mine døtre går på sødagskolen som pinsemenigheten holder. Flott at noen fremdeles vil bruke av sin fritid på kristendomsundervisning av barna.
Gjest 5 andre Skrevet 4. januar 2012 #19 Skrevet 4. januar 2012 Vi har ikke snakket om Jesus her hjemme. Det har ikke kommet opp på en naturlig måte. Hvis og når interessen kommer skal vi absolutt snakke om det, men siden vi er ikketroende har vi ikke tatt opp emnet. Jeg vet at barnehagen har snakket om det. Alle avdelingene har hatt Jesu stall, med Jesubarnet i en krybbe. Da jeg hentet eldstemann en dag før jul, pekte han i krybben og sa: Vet du hvem det er? Nei, svarte jeg. Det er jesus, vel... Så da spurte jeg bare: Hvem er Jesus da? Da dro poden på skuldrene og sa: Kan jeg få eplet jeg ikke spiste i dag? Og da ble det med den samtalen :-P
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #20 Skrevet 4. januar 2012 Vi har ikke snakket om Jesus her hjemme. Det har ikke kommet opp på en naturlig måte. Hvis og når interessen kommer skal vi absolutt snakke om det, men siden vi er ikketroende har vi ikke tatt opp emnet. Jeg vet at barnehagen har snakket om det. Alle avdelingene har hatt Jesu stall, med Jesubarnet i en krybbe. Da jeg hentet eldstemann en dag før jul, pekte han i krybben og sa: Vet du hvem det er? Nei, svarte jeg. Det er jesus, vel... Så da spurte jeg bare: Hvem er Jesus da? Da dro poden på skuldrene og sa: Kan jeg få eplet jeg ikke spiste i dag? Og da ble det med den samtalen :-P ønsker du ikke at barna skal vite noe om religion eller viste du faktisk ikke hvem barnet i krybben var? Hvorfor velger du å ikke gripe anledningen til å fortelle barnet litt om historien? Jeg mener ikke at du skulle forkynne for barnet, men det er da bra hvis barna lærer historiene som danner så mye av bakgrunnen for vår kultur. Hvordn skal de forstå hva som skjer i verden eller koblingene i kulturen hvis de ikke kjenner til det mest grunnleggende i kristindomen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå