Gå til innhold

Hva pakker dere i sykehusbaggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

på tide å begynne å gjøre seg klar kanskje, er 33 uker på vei, og like greit å begynne å tenke på det..

men hva pakker dere med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke gravid (enda) men fra sist hadde jeg med:

Meg:

Joggedress

Litt finere (men behagelige klær)

Undertøy og mange sokker

Deodorant og parfyme

tannbørste/tannkrem

Hårbørste, shampo og balsam

Baby:

Body x2

Pysj x2

Hentesettet

Teppe

Mannen:

Joggedress

Undertøy og sokker

Tannbørste

Ellers:

Kamera + lader

Lader til mobilen

Helseskjemaet

Vi fikk også mammaen min til å ta med den bærbare dataen (hadde på den tiden mobilt bredbånd) så jeg fikk tiden til å gå, bruke cam til familien som bor langt unna så de kunne se babyen og ellers tidsfordriv + høre på musikk :)

Skrevet

Jeg hadde ikke pakket noe da vannet gikk 10 dager før termin, men klarte meg ganske bra allikevel. Tok med meg:

- fotoapparat

- mobiltelefon m lader

-hjemreiseklær til babyen (body, strømpebukse, ytterklær, lue, votter og ullsokker)

- babyteppe

- bilstol

- bind

- litt klær til meg selv: truse, ammebh, ammeinnlegg, topp, behagelig bukse, sokker

- innesko

- nistemat (en halv liter brus og rundstykker med pålegg, litt frukt og sjokolade)

- toalettsaker til meg selv inkl sjampo, balsam, såpe, maskara, hårbørste mm

Skrevet

tusen takk for svar:) høres fornuftig ut alt dere har på listen, så kopierer dette og pakker det ned etter hvert tenker jeg:)

Skrevet

Trenger man ikke mer klær til babyen enn to bodyer og to pysj? er så usikker på den biten..

Skrevet
Trenger man ikke mer klær til babyen enn to bodyer og to pysj? er så usikker på den biten..

Jeg vet ikke! men vil også vite om noen vil svare;)

tror kanskje det er slik at babyen bruker klær dem har på sykehuset, men jeg ønsker egentlig å ha mine egene klær til min baby, så da er det kanskje litt lite ja.. da må jeg sikkert legge på litt på lista mi...

noen som vet?

Skrevet

Denne gangen kommer jeg til å pakke:

-frukt og kjeks. Pluss noe energidrikk... (Til fødselen)

-lommebok

-et par gode tynne ammeBHer

-ammeinnlegg i massevis!

-kamera, videokamera og ladere

-mobil og lader

-gravidbuksene (Mer behagelig enn joggebukse syns jeg, og den holder inn magen som IKKE blir liten igjen med en gang....!)

-topper og t-skjorter. Jeg lakk....

-små klær til baby. Klærne på sykehuset her var stoooore

-hentesett til baby

-bilstol montert i bilen i god tid

-sov i ro

-sjampo og balsam, sminke og hårbørste, tannbørste

-tøfler/slippers

-skrivesaker (fikk sykt mange sms, måtte begynne å skrive ned før jeg sletta så jeg kunne lese dem senere... Fikk ikke med meg så mye på fødeavd - litt forvirra og sliten!)

-noe å lese i, ev. kryssordshefte/sudoku

Skrevet

Det kommer jo an på hvor lange man er på sykehuset. Er man der kun de vanlige 2-4 dagene, så burde 2 boddyer osv holde. Disse små skitner seg ikke til på samme måte som en 1 åring ;)

MEN, jeg ville tatt med meg MYKT toalettpapir. Jeg husker som ett mareritt det "sandpapir" papiret de hadde på sykehuset. hehe

Skrevet
Jeg vet ikke! men vil også vite om noen vil svare;) tror kanskje det er slik at babyen bruker klær dem har på sykehuset, men jeg ønsker egentlig å ha mine egene klær til min baby, så da er det kanskje litt lite ja.. da må jeg sikkert legge på litt på lista mi... noen som vet?

Det som er, er jo at det er ikke lett å vite hvilken str babyen har når den kommer ut. Noen drukner i str 50, mens andre passer ikke str 50 (må opp i 56). Og det er vel sånn at ikke alle sykehus eller barselhotell har alt av babyklær heller. Noen pakker bare et hentesett (det babyen reiser hjem i), så en hvertfall har dette.

Klippet og limt fra 3. trimester - tråden;

HA MED EN BAG TIL SELVE FøDSELEN. LA DEN ANDRE BAGEN TIL SELVE OPPHOLDET LIGGE I BILEN, DENNE KAN MANNEN HENTE ETTER BABYEN ER KOMMET OG DERE ER FLYTTET TIL BARSEL ELLER PASIENTHOTELL.

FøDEBAGEN:

1. HELSEKORTET!

2. Matpakke til mor og far! (kjøp noe salte kjeks, sjokolade, banan el brus - sukkerholdig). Ha klart i kjøleskapet når det nærmer seg.

3. Fotoapparat
 + lader/batterier

4. Videokamera
 + lader/batterier

5. Mobil + lader

6. Blader/aviser (om det skulle ta lang tid og riene kommer sjelden)

7. Radio

8. Kontanter til korttidsparkering, sjokolade og brus/kaffe osv - står gjerne på gangen på sykehuset
. Hvis de ikke har en Narvesen tilgjengelig på syehuset.

9. Nattkjole. Om du ikke ønsker å føde i sykehusklær.

10. Sokker! (de fleste fryser på bena)

11. Mannen må ha badebukse om dere skal føde i vann f eks.

12. Lypsyl, nesespray og paracet.

13. Et par ekstra sokker, ekstra t- skjorte, joggebukse og sko som du kan trå inn i (slippers/ crocks) etter du har dusjet og stelt deg etterpå.

14. Brillene dine

15. Mobil og lommebok

16. Toalettmappen (hvis du vil ordne deg etter fødsel før du flytter over til barsel/hotell).

----------

BAGEN TIL OPPHOLDET SOM LIGGER I BILEN:

1.Ett par håndklær (man får på hotellet men bare to hver og bebisen tisset på dem rett som det var under stellet - mas å spørre etter nye hele tiden) 

2. Pose til skittentøy 

3. Et lite ullteppe til babyen

4. klær til babyen

5. Bleier! 
(mange sykehus har bleier på barselavdelingen)

6. stelleprodukter til baby - rumpekrem (tror ikke vi brukte noe særlig på sykehuset av dette altså). Ta med noe å rense navlestrengen med om det trengs. klorhexidin
 (de fleste sykehus har de fleste stelleprodukter til baby)

7. smokk. Anbefales ikke før amming er på plass men den tar ikke mye plass og den kan være livreddende.

8. morgenkåpe 

9. MANGE svæææære truser. Gjerne en eller to str opp fra det du vanligvis bruker. Du må nemlig ha stor bleie på deg etter fødsel. Kjøp billige på lindex feks. De fleste får nettingtruse på sykehuset, noen forguder de, mens andre hater de.

10.joggedresser til deg, gjerne ett par. Blir fort skittne pga melken.

11. varme sokker - tjukke. Du fryser veldig etter fødsel.

12. ammebh

13. ammeinnlegg.

14 brystvortekrem. Lana eller purelan.

15. LActasyd underlivssåpe! sånn pumpeskum. Livreddende!

16. Libresse nattbind - lilla pakke. Eneste om hjelper. De største som er.

17.Toalettsaker
 (Er det frost/vinterstid - ikke la dette ligge i bilen da det lett kan fryse)

18. ørepropper
 (hvis du skal dele rom med en annen)

19. Blader/babybok og penn

20. Bilstolen må stå klar i bilen :) 

21. Og ikke glem følgende: Mannen må også ha sin bag pakket klart om han ikke vil bruke den første tiden av bebisens liv på å reise hjem og hente sine klær, undertøy, sokker, tannbørste osv. Ha også dette i bagen for menn klarer ikke å pakke selv når du står med rier og er fødende i gangen.

22. Hårføner eller MYKT dopapir!

----

ANBEFALING FRA EN 2-BARNS MAMMA:

* SILULEN SALVE* Om du blir sydd etter fødsel så er denne UTROLIG bra til at stingene gror MYE raskere å at du ikke sitter fast i bindet med stingene ved dobesøk. Smør så ofte du greier rundt å der stingene er. Denne kjøpes på apoteket å er i tilleg en krem man alltid kan bruke på sår stump med små barn. Har selv erfart å bli klipt 2 ganger å anbefaler på det sterkeste å ta med denne kremen i bagen å ha 1 hjemme.

Skrevet

Den der listen fra 3.trimester virker veldig omfattende, jeg ville ikke hatt behov for en brøkdel av det....

Skrevet

Jeg gir deg min modererte føde/barselbagliste. Etter to fødsler med altfor mye i bagen så håper jeg at jeg har lært til neste gang:

til mor:

toalettsaker, håndkrem, LYPSYL, mascara, ammeinnlegg, brystsalve

myke bukser, ammetopper, singletter, strikkejakker, ammebh'er

myke sokker, truser med god elastikk (ikke kjøp stoooore truser, du blir ikke strørre etter fødsel og trusene skal holde monsterbind på plass)

(jeg pakker ett sett tøy for hver dag samt dobbelt opp med truser)

slippers

tidsfordriv; bøker, kryssord, penn og papir f.eks.

til baby:

babyteppe, egne klær om ønskelig

til far:

ren tskjorte og deo.

mobil, kamera samt ladere, svangerskapspapirer ligger klart i veska til enhver tid. i tillegg til et par deilige sokker.

i veska havner også snacksen som ligger klart i skap/kjøleskap

Er kun denne veska som blir med inn på føden. Jeg må ha sokkene til etterpå, takler ikke å ta på meg brukte sokker etter dusjen på føden og sokker er livsviktig!!!!

Tidligere har jeg pakket med endel upraktisk tøy som gensere, morgenkåpe, tøfler, altfor stramme sokker og for store truser. Jeg har hatt med altfor mye småtteri som bare har blitt liggende i bagen. Toalettpapir og egne bind forble uåpnet.

Skrevet
Den der listen fra 3.trimester virker veldig omfattende, jeg ville ikke hatt behov for en brøkdel av det....

Nei, men man er jo ikke påtvunget å pakke hele sulamitten heller =)

Er jo bare et forslag, så plukker en ut etter egne behov =)

Skrevet

er det noen andre som skal ha me smokk? sist gang låg jeg med lillefingen i munnen på babyen HELE natta for at alle skulle få sove

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...