Gå til innhold

Hva gjør jeg? Ang sm/svangerskapspenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nr 3 og denne gang med alle plager og vondter jeg ungikk med de to andre. Legen ville sykmelde meg 100% ved forrige kontroll, men siden jeg ikke har lyst til det selv, ble vi enig om at jeg skulle starte på behandling for de aktuelle plagene og komme tilbake for å se om det var noe bedring. Noe det da ikke er. Utrolig typisk min flaks. Grunnen til at jeg pusher på for å unngå sm er fordi jeg kun er 4 mnd på vei, elsker jobben min, aner virkelig ikke hva jeg skal ta meg til med å være hjemme og fordi de aktuelle plagene går kun fysisk utover meg og ikke barnet.

Men nå har det seg slik at da jeg har en noe spesiell jobb, så er det ikke snakk om mange ukene før det stopper seg uansett. Altså at jeg fysisk ikke får til å utføre den jobben jeg skal. Jeg er allerede tilrettelagt det som er mulig, så neste stopp der er hjemmeværende. Og da er det slik at hvis jobben jeg har gjør at jeg ikke KAN jobbe, så får jeg da svangerskaps penger.

Så, uansett etterhvert så kan ikke jeg jobbe, og jeg har full dekning for både sykmelding og svangerskaps penger. Og nå er det egen stahet som gjør at jeg ikke er sykmeldt enda. Men slik jeg har forstått det så opparbeider jeg meg rett på feriepenger påfølgende år ved svangerskaps penger, men ikke ved sykmelding? Og hvordan regner de ut grunnlaget mitt? Siste lønnslipp, 6 siste?

Har ikke tenkt å lure meg til noe som helst, men jeg ønsker helt klart å benytte meg av det jeg kan ha krav på når jeg må gi meg til slutt.

Takk for alle eventuelle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte motsatt...

I min jobb blir vi tatt ut av tjeneste i uke 16 -og skal da over på svangerskapspenger.

Men selv ble jeg sykemeldt veldig tidlig pga risikosvangerskap, og blir det ut graviditeten. -Fikk da høre at sykemld gir feriepenger, og svangerskapspenger ikke...?!

Nå er det en stund siden jeg leste de papirene da, men minnes å huske at det sto endel om det på NAV.no :)

Skrevet

Begge deler gir rett til feriepenger, om arb giver forskutterer, får man fp til fulle, en vanlig "goodwill" fra arb giver. Dersom nav betaler sp eller sv. skapspenger, gis det kun feriepenger for de første 12. ukene eller noe slikt.

Skrevet

Takk for svar begge to :-) Hvis det holder at arbeidsgiver forskuddterer, så er det uansett ikke noe problem, da de vil strekke seg så langt de kan til det beste for meg. Ringer nav i morgen for sikkerhets skyld, men gambler på å holde meg fast litt til på jobb, og forholder meg til det som blir mest relevant når den tid kommer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...