Gå til innhold

Gutt på 2 år som snakker lite

Anbefalte innlegg

Gjest Sensitiv har blitt mamma!
Skrevet

Hei, jeg er heldig mamma til en vidunderlig liten gutt på snart 2 år. Alt går bra. Han har vært normalt eller tidlig ute med alt. Men så var det språket... Han kan en del ord, men sier de ikke så ofte. Han babler en del, har lyst til å uttrykke seg. Jeg var hjemme med ham til han var 1,5 år og etter det har vi hatt au pair. Hun er fra Frankrike, snakker ok engelsk, men lite norsk. Så det er klart det ikke hjelper så mye. Han elsker ipad, ser på utenlandske tegnefilmer. Men jeg prøver å begrense den bruken. Hva bør jeg gjøre for å stimulere språket hans? Ikke lurt med au pair? Vi skal bare ha det ca 6 mnd til. Etter det blir det barnehage. Finnes det programmer, dvd´er som kan hjelpe han med språkutviklingen? Takknemlig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn begynte ikke å snakke før han var over 2 år å da snakket han som en foss. Han samlet opp lager med ord å lot de stå i når de kom :)

Noen barn observere bare før dei begynne å snakke selv for å suge til seg mest mulig. Eller du kan sjekke ørene de kan og si litt vist de e mye voks eller noe i dei. Ville nok tatt kontakt me lege å sjekket dei uansett vist du er bekymret.

ellers navngi alt dere snakker om f.eks grønn traktor blå bil. Men aldri rett han for da kan han miste tillit til seg selv. :) :/ Sier han ønn ator f.eks så sier du bare ijen ja GRøNN TRAKTOR så bra. Bare sett trykk på dei orda du vil han skal plukke opp. Men ikke overdriv la de falle naturlig inn i hverdagen. :D å vist dere tegner å sånn så be han finne den blå fargen å gi deg f.eks. å spill brettspill sammen som f.eks der dere skal finne to like bilder å pare dei. Viktigste er 1-1 kontakten ellers miste han mye av samspille og dere får de kjempe sammen og bygge fin kontakt som alle barn liker :D

Masse lykke til håpe de var noe til hjelp.

Skrevet
Min sønn begynte ikke å snakke før han var over 2 år å da snakket han som en foss. Han samlet opp lager med ord å lot de stå i når de kom :) Noen barn observere bare før dei begynne å snakke selv for å suge til seg mest mulig. Eller du kan sjekke ørene de kan og si litt vist de e mye voks eller noe i dei. Ville nok tatt kontakt me lege å sjekket dei uansett vist du er bekymret. ellers navngi alt dere snakker om f.eks grønn traktor blå bil. Men aldri rett han for da kan han miste tillit til seg selv. :) :/ Sier han ønn ator f.eks så sier du bare ijen ja GRøNN TRAKTOR så bra. Bare sett trykk på dei orda du vil han skal plukke opp. Men ikke overdriv la de falle naturlig inn i hverdagen. :D å vist dere tegner å sånn så be han finne den blå fargen å gi deg f.eks. å spill brettspill sammen som f.eks der dere skal finne to like bilder å pare dei. Viktigste er 1-1 kontakten ellers miste han mye av samspille og dere får de kjempe sammen og bygge fin kontakt som alle barn liker :D Masse lykke til håpe de var noe til hjelp.

Tusen takk for svar :-) Ja, det var til god hjelp. Skal passe på å ikke korrigere. Sønnen vår forstår masse, egentlig det meste når vi snakker til ham. Så har tenkt at han lærer, lagrer og at språket kommer snart. Får håpe det :-)

Skrevet

Språket kommer! Noen er tregere enn andre. Noen snakker som en foss tidlig, og går sent, noen går tidlig og snakker sent, og noen er tidlig ute med alt ;-)

Her har det vært en rivende utvikling det siste halve året, etter at han ble 2 år, så jeg ville ikke bekymret meg. Det kommer helt sikkert også mye når han begynner i barnehagen. 6 mnd fra eller til med au pair spiller ingen rolle! Hadde ikke spilt noen rolle med ett år heller, for den saks skyld ;-)

Skrevet

Les bøker og syng sanger :)

Vi har lest bøker for jenta vår siden hun var nyfødt nesten, og nå er hun snart to og snakker nesten helt rent og lange setninger.

De skryter av henne i barnehagen og sier at lese bøker og synge for de små er noe av det viktigste for språkutviklingen:)

Lykke til!

Skrevet

Rim og regler er også bra.

Mine er 2 år, men mangler forsatt setninger.

Jeg har tvillinger som har sitt eget tvilling språk, så det gjør forsinkelsen her.

For gutten får jeg bare synge en sang, ellers tar han hånda si over munnen min.

Jenta synger selv og elsker å bli sunget for.

Bruk tid på bøker, forklar og prat om bildene også.

Lykke til.

Skrevet

Hei, tusen takk for alle svar :-) Godt med råd og å høre andres erfaringer. Jeg leser og synger for ham - og kan prøve å bruke enda mer tid på det.

Skrevet

Hei! Min sønn på 3.5 har først kunne sette sammen ord det siste halvåret. Det går fortsatt i mye babbel, men det var som om en liten bryter ble skrudd på og han kunne sette sammen små setninger og gjøre seg forstått. Han er flerspråklig og ser både tv og hører på boklesing på de to andre språkene - jeg tror nok at au pair med lite norsk har gjort språkutvikling hos din sønn litt senere, men han har vunnet noe i at han har hørt andre språk tidlig, å skille mellom fonemer i språk er en unik egenskap hos barn og å høre de i tidlig alder kan gjøre han bedre rustet til å lære fremmedspråk senere. 2 år regnes heller ikke som sent ute iflg vår språkpedagog i barnehagen. 4-5 år med uforståelig babbel regnes som sent, men de aller fleste har utviklet språket før den tid! Og husk at gutter ofte er tregere enn jenter :)

Skrevet

Hei! Min sønn på 3.5 har først kunne sette sammen ord det siste halvåret. Det går fortsatt i mye babbel, men det var som om en liten bryter ble skrudd på og han kunne sette sammen små setninger og gjøre seg forstått. Han er flerspråklig og ser både tv og hører på boklesing på de to andre språkene - jeg tror nok at au pair med lite norsk har gjort språkutvikling hos din sønn litt senere, men han har vunnet noe i at han har hørt andre språk tidlig, å skille mellom fonemer i språk er en unik egenskap hos barn og å høre de i tidlig alder kan gjøre han bedre rustet til å lære fremmedspråk senere. 2 år regnes heller ikke som sent ute iflg vår språkpedagog i

barnehagen. 4-5 år med uforståelig babbel regnes som sent, men de aller fleste har utviklet språket før den tid! Og husk at gutter ofte er tregere enn jenter :)

Ps. Når det gjelder tips :)

Vi var veldig oppmerksomme på å sette navn på handlinger og ting, og rette opp det han sa feil - barn har en tendens til å repetere det du sier, så vi la trykk på bestemte ord slik det er nevnt over.

Vi leser mye bøker og har brukt peke bøker masse, har en veldig fin en med bilder med masse masse som skjer og har ulike landskap. Da har vi spurt "ser du heisen? Hvor er hun som går tur? Hvilken

farge er det på bilen?" osv. Setter ord på det som skjer. Om han ikke kunne svare så sa vi svaret og han repeterte som oftest + vi brukte pekebøker med farger/tall/bokstaver og lærte han små rim/regler. Varobs på å ikke bruke "den/den der" osv ved mat bordet, og sa det riktige ordene for matvarer osv,

Lykke til :)

Vår sønn fant det lettere å lære å telle og si alfabetet enn å si ord, så han kunne stave navnet sitt lenge før han kunne spørre om å få en skive brød :)

Skrevet

Hei :)

Å si at noen bare er seint ute, er jo for sÅ vidt riktig, men jeg skulle likevel ønske at noen hadde bedt meg om Å sjekke ørene til jentungen for lenge siden. Jeg har ogsÅ tenkt at sprÅket kommer nok av seg selv.. NÅ er hun snart 4 (i februar), og skal fÅ lagt inn dren i begge ørene. Hun har nedsatt hørsel, og av den grunn henger sprÅket etter. SÅ jeg synes du skal be om Å fÅ en henvisning til øre-nese-hals, og fÅ en sjekk av ørene. Dersom han ikke hører godt nok vil sprÅket hemmes.

Jeg sÅ det ikke selv, for jeg forstÅr jo alt hun sier, og hun er ikke døv altsÅ, da ville jeg nok reagert tidligere :)

Skrevet

Min toåring hadde ikke mange ord, derimot svært mange EGNE. så ingen forsto hva han sa, der han snakket som en foss. Nå er han 2,5 år og siste mnd har det løsnet litt. Kommer flere nye ord hver dag og han setter sammen flere ord.

har ikke bekymret meg for dette, og bare gått ut fra at det ville rette seg.

Og det gjør det:)

Forøvrig enig med hun som svarte deg først. Om å gjenta det han sier feil, riktig uten å "rette" på han:)

Og å snakke mye og sette ord på ting dere gjør og ser.

Selv synes jeg flerspråklige barn er utrolig heldige!

Skrevet

hei

min mann er norsk,jeg er dansk vi har familie i dk,england,island og papmorfar er finsk.

vår eldste sønn begynte å prate litt vel seint men er vel heller ikke merkeligt at han ble litt spåk forvirret hehe

ha snakkede ikke rent før han var 5 og begynte ikke å prate før han var over 2,men med nr 2 gikk det mye fortere han pratede allerede som 1 årig og prater nesten helt rent nå som 4 årig.

Vi viste at de kanskje ville være litt lengere på dette enn andre pga flerspråklig familie,men da jeg tok det op med barnehagen med den eldste sa de at han utviklede seg fortere etter han kom i barnehage og at der ikke var noe å bekymre seg om før skoletiden.

Det viste der jo heller ikke å være :-)

der er forskjell på barn og ofte skal de bare ha lov til å utvikle seg i deres eget tempo

Skrevet

Takk til alle som svarte! :-)

Skrevet

Jeg jobber i e bhg. Og der ser man det veldig godt at det er rett og slett forskjell på barn. Forskjell på språkutvikling, foskjell på finmotorikk, på grovmotorikk. Og det ser man akkurat i den alderen som du nevner - 1-3 år. Når dei begynner på skolen så er det ikke noe foskjell på ungene mere! Noen begynner å snakke tidlig, andre kan orda, men bruker ikke dem, noen er trægere å begynne å gå osv.

Broren min har en 3 åring som babbler bare. Dei forstår selv, vi andre forstår bare noen ord. Dei har skjekket alt mulig med gutten, ørar, hørsel, tunge osv. Alt er bra. Nå har han begynt å snakke veldig mye, før var det lite ord, mere peking og foreldra tok over rollen - å snakke. Dei snakket istedenfor ham, det er jo det som blir naturlig når en unge peker. Men det hjelper kanskje lite. Men det er jo enkelt for meg å snakke når det ikke er min unge. Jeg ser det veldig godt fra sida og kanskje dei selv ser det ikke så godt. Men uansett, som de andre sier, gutter er seinere i det hele tatt og så er jo noen sånn at dei begynner seinere og så snakker dei flytendes omtrent da.

Skrevet

Men de du og må huske er at når språket utvikler seg stopper motorikken å de opp. å når han utvikler seg motorisk å kansje strekker på seg så stopper språket litt opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...