Gå til innhold

Trenger gode innspill/ råd mht jobb etter permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter ikke etter fasitsvaret her, men nøytrale innspill og forhåpentligvis en "snill tone" mot meg og de valgene jeg har tatt.

Helt siden min førstefødte var liten har jeg jobbet selvstendig som frilanser, dette valget tok jeg pga at jeg ikke hadde rett på permisjonspenger. Da tjente jeg litt ekstra samtidig som jeg hadde litt av "meg" innimellom bleieskift og mating. Hadde en veldig grei og rolig jente, så jeg kunne jobbe når jeg trengte det.

Da jenta vokste til satser jeg mer og mer på denne jobben, og det ble til at jeg jobbet hjemmefra med henne til hun var 18 mnd. Da startet hun i barnehage.

På dette tidspunktet var jeg så glad i fleksibiliteten og selve jobben min, at jeg kjørte på for alt det var verdt. Jeg jobbet kjempehardt - dag og natt og tenkte at "dette vil jeg gjøre resten av livet". Også når jeg ble gravid med andremann fortsatte jeg.

Men så: Nå etter permisjon med andremann er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre. Kjenner nesten ikke til arbeidslivet fordi jeg har jobbet for meg selv disse årene og før det tok jeg noen fag. Jobbene jeg har hatt har vært som tenåring. Nå er jeg voksen og har en helt annen innsikt i penger og sosiale "ting" jobbmessig.

Jeg elsker det jeg gjør, men jeg kan aldri gå hjem fra jobb og jeg er nærmest konstant stresset - enten for inntekt denne måneden, eller for å selge inn flere forslag til mine oppdragsgivere. Jeg er ikke garantert x-antall oppdrag/ lønn hver måned, jeg jobber ræva av meg for å få det til å gå rundt!

Begge barna er i barnehage, og jeg føler at jeg går glipp av så mye med dem nr jeg "bare sitter her hjemme". Jobber sjelden fulle dager, og har oftest kun et par dager/ kvelder i uka med jobbing. Likevel vil jeg ikke være "hjemmemamma", jeg trenger tid også til meg selv.

Nå er jeg så forvirret, fordi samtidig som jeg ønsker å være en trygg og god mamma, så føler jeg at jeg gjør vondt verre når jeg er stressa pga økonomi og jobb. Plusset er at jeg kan ha late morgener sammen med dem og hente tidlig i bhg.

Jeg ønsker meg egentlig en fast jobb, men vet da at jeg ikke har fleksibilitet lenger + at barna vil få veldig lange dager i bhg. Plusset er imidlertid fast lønn på konto hver måned.

Setter stor pris på innspill på hva dere tenker om min situasjon - hva "bør" jeg egentlig bestemme meg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med redusert stilling?

Eller hva med ca 50 % jobb for fast inntekt også fortsette med det du driver med i dag. Da har du en fast lønn inn på konto hver måned, samt at du får ekstra inntekter via det du driver med i dag.

Eller har du mulighet til å bli ansatt et sted og drive med det du driver med i dag som fast ansatt?

Jeg tenker at den dagen jeg er ferdig med de barna jeg skal ha skal jeg ned i 80 % stilling. Jobbe litt kortere hver dag, og ha en halv dag. Men jeg jobber i en bransje der jeg må jobbe mye overtid halve året. Så for å klare det så må jeg rett og slett jobbe redusert, fordi da kan jeg klare meg med å jobbe fult + en kveld i uka.

Skrevet

Jeg tenkte også umiddelbart redusert stilling. Da får du roligere morgener og mer tid med barna, og mer fleksibilitet enn full stilling. Samtidig har du en fast inntekt som du ikke trenger bekymre deg over og når arbeidstiden er over kan du la alt ligge framfor å måtte jobbe kvelder for få det til å gå rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...