Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg leter ikke etter fasitsvaret her, men nøytrale innspill og forhåpentligvis en "snill tone" mot meg og de valgene jeg har tatt. Helt siden min førstefødte var liten har jeg jobbet selvstendig som frilanser, dette valget tok jeg pga at jeg ikke hadde rett på permisjonspenger. Da tjente jeg litt ekstra samtidig som jeg hadde litt av "meg" innimellom bleieskift og mating. Hadde en veldig grei og rolig jente, så jeg kunne jobbe når jeg trengte det. Da jenta vokste til satser jeg mer og mer på denne jobben, og det ble til at jeg jobbet hjemmefra med henne til hun var 18 mnd. Da startet hun i barnehage. På dette tidspunktet var jeg så glad i fleksibiliteten og selve jobben min, at jeg kjørte på for alt det var verdt. Jeg jobbet kjempehardt - dag og natt og tenkte at "dette vil jeg gjøre resten av livet". Også når jeg ble gravid med andremann fortsatte jeg. Men så: Nå etter permisjon med andremann er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre. Kjenner nesten ikke til arbeidslivet fordi jeg har jobbet for meg selv disse årene og før det tok jeg noen fag. Jobbene jeg har hatt har vært som tenåring. Nå er jeg voksen og har en helt annen innsikt i penger og sosiale "ting" jobbmessig. Jeg elsker det jeg gjør, men jeg kan aldri gå hjem fra jobb og jeg er nærmest konstant stresset - enten for inntekt denne måneden, eller for å selge inn flere forslag til mine oppdragsgivere. Jeg er ikke garantert x-antall oppdrag/ lønn hver måned, jeg jobber ræva av meg for å få det til å gå rundt! Begge barna er i barnehage, og jeg føler at jeg går glipp av så mye med dem nr jeg "bare sitter her hjemme". Jobber sjelden fulle dager, og har oftest kun et par dager/ kvelder i uka med jobbing. Likevel vil jeg ikke være "hjemmemamma", jeg trenger tid også til meg selv. Nå er jeg så forvirret, fordi samtidig som jeg ønsker å være en trygg og god mamma, så føler jeg at jeg gjør vondt verre når jeg er stressa pga økonomi og jobb. Plusset er at jeg kan ha late morgener sammen med dem og hente tidlig i bhg. Jeg ønsker meg egentlig en fast jobb, men vet da at jeg ikke har fleksibilitet lenger + at barna vil få veldig lange dager i bhg. Plusset er imidlertid fast lønn på konto hver måned. Setter stor pris på innspill på hva dere tenker om min situasjon - hva "bør" jeg egentlig bestemme meg for?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har tidligere livnært meg som ekstravakt i helsevesenet. Godt betalt var det for jeg jobbet jo MYYYYE ubekvemt, men det var ett innmari stress for å sørge for å tjene nok til neste mnd.. Var alltid stressa og følte aldri jeg kunne si nei og ha planlagt fri pga tenk om jeg ikke fikk jobb neste helg når jeg ønsket å jobbe?? Min løsning var å få fast jobb og fast inntekt.. Og så kunne jeg jo jobbe litt ekstra om jeg ville eller hadde overskudd.. Selv om inntekten ble litt dårligere ble livet som helhet MYE bedre... Penger er ikke alt... Dette var før jeg fikk barn og nå som jeg har barn ser jeg jo det forlokkende med å kunne ha rolige morgener med barna, men nei takk - jeg ville ikke orket stresset og bytter glatt ut fleksibilitet og bedre lønn med forutsigbarhet og litt mindre lønn... Du må selv finne ut av hva du vil gjøre, jeg kan kun dele min erfaring.. Håper du finner ut av det..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har egentlig ikke noe råd til deg for jeg sliter veldig selv med lignende avgjørelse, jeg er så heldig at ejg som freelance får mer en nok og ikke trenger og tenke på jobb men er alikevell mye stresset av det og i tillegg er det en meget stressende jobb jeg er freelance i, men nå nå ungen ble 11 mnd (h*n er nå 14mnd) fikk jeg tilbud om en "fast" jobb innen noe lignende i samme yrke men på en måte på andre siden av borde uten helt å være det. Uansett meningen var ikke å vase videre om meg men du har ikke noen annen måte å bruke det du har drevet med på, slik at du kunne fått det en jobb et sted du kunne vær ok med da??
lillenims Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Jeg vet ikke hva du jobber med som freelancer, men sjekk iallfall at prisen du tar samsvarer med "bransjenormen" - og da spesielt med det dine mannlige freelancer-kolleger tar. Kvinner har en utpreget evne til å selge seg selv for billig - "kan jo ikke kreve Så mye!", glemmer øke prisen i takt med prisstigning, øker ikke lønna si i takt med kompetanseøkningen og glemmer at de skal ha betalt for tida som går med til å selge seg selv og å skrive regninger også... (Er klar over at det ikke er mulig å være så kresen på prisen i alle bransjer, men vær iallfall sikker på at du får betalt det du kan!)
littlefairy Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Jeg vet ikke om jeg kan gi noe godt svar, for jeg jobber ikke freelance og vet heller ikke hva din situasjon innebærer. Men en ting jeg har funnet ut iløpet av permisjonstiden ang jobb (skal begynne å jobbe igjen nå, og jobber vanlige dager 8-16, fri i helger etc) men jeg har lenge vært "smålei" av jobben min, og har tenkt mye på videreutdanning etc for å bli litt mer lykkelig i jobbsituasjonen, MEN så kom jeg fram til - hvorfor skal jeg bruke såå mye tid på utdanning, lange dager, stresse meg ihjel- når ungen min er så liten?? Får ikke jeg massevis med tid til meg selv når han blir større (10-15år fram i tid), eller hvertfall til han blir noen år eldre? Har roet ned tanken min om en bedre jobb, eller om å ta en ekstrajobb i helger for å få litt bedre utbetalt, og tenker at jeg vil ikke kaste bort mye tid på sitte med lekser og studere/jobbe om kveldene/helgene, Jeg vil ha den jobben jeg har nå og bruke resten av min tid på ungen(e), er jo ganske heldig som slipper å jobbe sene kvelder, helger, ugunstig arbeidstid, om enn jeg kanskje ikke har så bra utbetalt som jeg skulle ønske. Men vi klarer oss, og jeg vil nyte den tiden jeg kan med barnet(og evnt barna som kommer i fremtiden). Bare et lite innspill fra meg! Hvis du har mulighet til late morgener, tidlig henting fra barnehagen og ellers mye tid sammen med barna, så NYYT DET! Men du må jo såklart gjøre det du selv føler er best....! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå