Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Har kjøpt valp, han er 10 uker nå og helt Han biter i alt! Men ikke nok med det, han knurrer litt til ungene og biter de og...hvordann få det til p bli en slutt på dette, er usikker på om jeg kan si for mye nei.....dette er sikkert vanlig? Men hvor lang tid varer d tro??
bettisen Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Har kjøpt valp, han er 10 uker nå og helt Han biter i alt! Men ikke nok med det, han knurrer litt til ungene og biter de og...hvordann få det til p bli en slutt på dette, er usikker på om jeg kan si for mye nei.....dette er sikkert vanlig? Men hvor lang tid varer d tro?? hei. dette er vanlig. en så liten valp biter (slik småunger tarpå) absolutt alt. hvor gamle er barna? Det er viktig at valpen får bite litt for å utvikle bitehemning. valpen skal lære å kontrollere styrken på bittet. Det som er smart er å la valpen tygge litt på din hånd, og si au og avbryte lek/kos/oppmersomhet når det er vondt. etterhvert aksepterer du mindre og mindre. til slutt ingen biting - du bare avbryter og går bort. valpen lærer at biting fører til ar dere ikke har det gøy. ang unger og biting/knurring kan du fjerne valpen når slike uønskede ti.g skjer. MEN vær oppmerksom på hvilke situasjoner som forårsaker dette. unger har en bråere bevegelser som oppfordrer valpen til å leke. lær barna å ha rolige bevegelser nær valpen (avhenger av alder) og å snu ryggen til om det blir for voldsomt. en leke eller bein/kong med leverpostei kan avlede valpen - men ikke belønn bitinga direkte. gi dette før situasjonen oppstår.
bettisen Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Hvor lenge det varer er avhengig av rase og individ samt hvor konsekvente dere er med å avbryte. Det vil nok vare en god stund, men avta gradvis. det meste er over når valpen er 6 mnd. men kan komme frem i lekesituasjoner eller som masing også senere. men da uten styrke - den biter ikke hardt. Etter tannfelling blir dessuten tennene mindre spisse!! Forresten - knurring kan være lek eller et dempende signal. min knurrer mye ved lek, men det kan også oppstå hvis hunden er i en situasjon den ikke trives i..
Underveis --> Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Min erfaring er at barn og valper som regel kommer i konflikt fordi de får lov til å styre med lek som de vil. Det er naturlig for valpen å bite. Den lærer bitehemmning ved å gjøre det. Eneste problemet er at de den leker med er ikke hunder, så dermed er forutsetningene for å få en riktig bitehemning vanskeligere, særlig når lekekameratene er barn. Mitt hotteste tips er: IKKE LA BARNA LEKE MED VALPEN! I alle fall ikke uten at det leker med en leksak som en tauknute, ball etc. Det blir fort for heftig og det ender med at valpen biter i hender, klær ol fordi den ikke klarer å begrense seg. Akkurat som med overivrige unger som ofte må styres av foreldrene og begrenses. Dere som foreldre må overvåke leken og når dere hører at valpen er i ferd med å ta av, så må dere avbryte leken. Et godt mål vil kunne være at valpen ikke skal knurre. Knurre er stort sett et avstandsskapende signal. Dvs at hunden kan føle situasjonen som ubehagelig, men klarer ikke selv å dra seg ut av situasjonen. Barna vil jo kanskje da også følge etter? Det vil også være enklelt for barna å forholde seg til. Knurrer valpen, så er det ingen mer lek. Begynner den å knurre med en gang? Da ble det ingen lek i dag. Barna må også lære å begrense seg. Og sist, men ikke minst: Ta kontakt med en hundeskole for råd! De vil enklere kunne se problemene enn vi her på et forum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå