2 boys & now pink Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Har en rett på fri når en skal på kontroll på sykehus med kronisk sykt barn??? Eller er det meg som har misforstått?! Jeg pleier legge alle legebesøk til fridagene mine, men nå har de flyttet timen min på kort varsel, og det er over 3 måneders ventetid, så jeg vil unngå å måtte bytte time... men nå sier jobben at jeg mest sannsynlig ikke kan få fri. Jeg har tilbudt meg å jobbe inn timene, men føler de har satt opp en vegg der! Hva har jeg krav på egentlig?? Må jeg bruke sykt barn dager???
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Du må sjekke permisjonsreglementet på arbeidsplassen din. I min kommune får vi velferdsperm med lønn for å følge barn under 12 år til spesialist.
Guttemamma75 Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Har en rett på fri når en skal på kontroll på sykehus med kronisk sykt barn??? Eller er det meg som har misforstått?! Jeg pleier legge alle legebesøk til fridagene mine, men nå har de flyttet timen min på kort varsel, og det er over 3 måneders ventetid, så jeg vil unngå å måtte bytte time... men nå sier jobben at jeg mest sannsynlig ikke kan få fri. Jeg har tilbudt meg å jobbe inn timene, men føler de har satt opp en vegg der! Hva har jeg krav på egentlig?? Må jeg bruke sykt barn dager??? Man har rett på fri til å følge barn til kontroll ved sykehus, men man har ikke rett på lønn.. Det er opp til arbeidsgiver.. AML: § 12-9. Barns og barnepassers sykdom (1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon: a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt, hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn
Fireblade Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Hei, Vi har også et kronisk sykt barn (medfødt sykdom). Vi har på bakgrunn av sykdommen fått innvilget 10 ekstra dager egenmelding ved barns sykdom og fikk beskjed av Sosionom ved Haukeland at de dagene kunne hvis arbeidsgiver godtok det deles i halve dager og også brukes ved kontroller ved sykhuset! NB! Dere har rett på 10 ekstra dager egenmelding hver dvs 20 dager i året ved et barn eller totalt 25 dager hvis dere har flere barn selv om det bare er det ene barnet som er kronisk syk. Nå skal ikke jeg si sikkert at dette også gjelder dere da jeg ikke vet om det gjelder alle kroniske sykdommer, men sjekk regelverket og snakk gjerne med sosinom på det sykhuset dere tilhører eller legen dere går til. Håper det ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Du har krav på velferdspermisjon, men ikke nødvendigvis med lønn. Jeg ville jo brukt av sykt barn dagene mine, for vi får ikke fri med lønn utover de dagene på min arbeidsplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå