Vikkemor Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Denne uka får vi au pairen vår fra filippinene - stakkars menneske som kommer til Norge på denne tiden av året! Hvordan kan jeg gjøre velkomsten best mulig for henne og lettest mulig for meg/oss ved at nødvendigheter er ordnet på forhånd? Rommet er gjort i stand med nye gardiner, nytt sengetøy etc. Badet hennes skal få nye håndklær og så tenkte jeg å gjøre i stand en kurv med litt såper, tannkrem, shampo etc. Etter ankomst vil jeg ta henne med på en shoppingrunde så hun blir kjent i området, og kan få seg en vintergarderobe og nødvendige sanitærartikler etc. Vil så gjerne at hun skal trives fra første stund...men mangler ideer til hva som kan være praktisk å ordne på forhånd og hva som er lurt å gjøre klart/tenke på i forkant..lister? rutiner? Håper noen har vært i samme situasjon og kan dele erfaringer.. Jeg er så spent!!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Husk at hun er sliten etter reisen! Ha middag klart til henne, og la henne hvile. Kjøre rundt i butikker kan dere gjøre senere.
Vikkemor Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. januar 2012 Joda selvsagt, det er derfor jeg vil ha tannbørste klar og sengen ferdig oppredd! Jeg tenker mer på når hun har funnet seg til rette og hvilt ut. Selv begynner jeg på jobb en drøy uke etter ankomst og vil bruke tiden frem til da på å gjøre unna praktiske ting utenom det hverdagslige...men hva er det lurt å forberede?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 undersøk litt hva hun spiser i hjemlandet sitt, kanskje det er noe du kan få tak i her? godt å føle at de en kommer til tenker litt på at ikke overgangen skal komme brått med alt som er....ellers må du passe på at hun ikke fryser, og hun må få hvile ut,er sikkert en lang reise hun har hatt....kan du klare å oversette noe fra filipinsk til norsk? saladmad vet jeg betyr takk for maten på filipinsk:-) skrive hei,velkommen og slike ting på noen kort du har laga eller kjøpt. som hun kan se på feks på badet eller noe sånn....
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 La henne få bruke masse tid i begynnelsen til å bli kjent med ungene både sammen med dere og alene. La henne også få alenetid, det er mye som skal fordøyes i begynnelsen både av nye mennesker, oppgaver og at hun er langt borte hjemmefra. Liste over arbeidsoppgaver er bra. Det vil også si klokkeslett for div aktiviteter osv. Gå igjennom arbeidsoppgavene sammen med henne en dag. Skriv også ev ned hvor hun kan finne ting som hun trenger til arb.oppg. Eks hvor støvsugeren er... Skal hun handle og lage mat? Det kan være vanskelig i nytt land, nytt språk og nye matvarer. Gå på butikken, lag lette handlelister, eller om mulig vent med middagslaging til hun er mer husvant. Kanskje trenger hun også til hjelp til fritidsaktiviteter, hvordan og hvilken buss for å komme seg til venninner (forhåpentligvis finner hun det raskt, forhåpentligvis noen fra hjemlandet også slik at hun får snakket på sitt eget språk). Hjelp henne med dette også (etterhvert)
Gjest Heartbroken Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 La henne få bruke masse tid i begynnelsen til å bli kjent med ungene både sammen med dere og alene. La henne også få alenetid, det er mye som skal fordøyes i begynnelsen både av nye mennesker, oppgaver og at hun er langt borte hjemmefra. Liste over arbeidsoppgaver er bra. Det vil også si klokkeslett for div aktiviteter osv. Gå igjennom arbeidsoppgavene sammen med henne en dag. Skriv også ev ned hvor hun kan finne ting som hun trenger til arb.oppg. Eks hvor støvsugeren er... Skal hun handle og lage mat? Det kan være vanskelig i nytt land, nytt språk og nye matvarer. Gå på butikken, lag lette handlelister, eller om mulig vent med middagslaging til hun er mer husvant. Kanskje trenger hun også til hjelp til fritidsaktiviteter, hvordan og hvilken buss for å komme seg til venninner (forhåpentligvis finner hun det raskt, forhåpentligvis noen fra hjemlandet også slik at hun får snakket på sitt eget språk). Hjelp henne med dette også (etterhvert) Jeg trodde hensikten med Au pair var bl.a. kulturutveksling og et ekstra tilskudd til familien, og ikke en hushjelp? Som et medlem i familien er det naturlig at hun tar sin del av oppgavene, men hun skal da ikke bare gjøre husarbeid og passe barn?
Jojo x3 Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Svaret mitt forsvant....ikke vant med disse sidene. Men jeg svarte utifra min erfaring som au-pair og av at jeg kjenner noen som jobber som det nå. Jeg hadde tid til både skole, venner, husarbeid (som inkl middag til ungene) og barnepass. Arbeidstiden min var delt opp i løpet av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå