Gå til innhold

Noen som er rå på interiør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg suger på det, hehe... Men, jeg trenger litt hjelp angående farger. Vi bygger hus, og jeg må vite hvilke spisebord vi skal ha bl.a. slik at vi får plassert el-punktene over på rett plass, så nå prøver jeg å finne noen, men er helt lost.

Jeg er kjedelig interiørmessig. Med fire egne unger, og yrke som ungdomsskolelærer, så vil jeg ha ro og fred rundt meg når jeg slapper av. Dvs duse farger og minst mulig dill-dall. Kjedelig sikkert i andres øyne. Jeg vet ikke helt hvilken stil jeg liker, men i hvertfall litt minimalistisk med mye åpne og store flater og minst mulig nips. Og så har jeg en sterk forkjærlighet for sort smijern. Vi skal ha halvåpen løsning inn til kjøkkenet der det blir holdt i hvitt og med heltre benkeplate i eik. Hadde i utgangspunktet tenkt å matche gulvet noenlunde med det, og tenkte litt på sofa i brunnyanser, men får ikke det helt til å passe med sort smijern. Eller gjør det det? Synes også det er litt stilig med sort, hvit og gråtoner, men synes også det er litt kaldt. Liker egentlig bedre litt lune farger rundt meg. Men hvilke spisebord vil passe til hva? Og stoler? Setter pris på alle innspill :)

ps, "hvilke" er riktig form for de som måtte irritere seg over det, jeg skal ha to stykk inntil hverandre slik at det enten kan bygges ut som veldig langt langbord, eller som hestesko med et annet bord mellom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg lyse farger, og langbordmulighet på kjøkkenet. Da kan du ha det nakent, og samtidig plusse på hva du vil. Og du har plass til en hel batajon om så trengs :)

http://www.skeidar.no/kategori/1003

Jeg ser selv at mitt spisebord hadde blitt bedre av å være hvitest mulig. For det ar mørk plate, men nå er der lys duk på :) Og jeg tror jeg skal male og lakke :)

Jeg har selv valgt lys antikk og mørkt brunt i detajler. Det meste er lys antikk(alt fast). Og så er en bærebjelke mørk, i tillegg til noen detajler på møbler :)

Beige, lyst, og brunt(i fåtall) er nøytralt, og gjør at du kan velge tilbehør med farger du vil. Sterke eller duse farger, men andre farger :)

Skrevet

Her er det vel smak og behag som må råde ;)

Jeg synes det høres flott ut med bruntone på sofagruppe og hvite vegger med en ørliten nyanse av beige (for å hente opp brunfaren)

Svart smijern passer finfint inn :)

Hvis rommet er stort nok vil et massivt bord i mørk eik sette prikken over i - en.

Til denne stilen er det fint uten så mye pynt og stæsj.

Det kan også bli fint med helt hvite vegger, lys brun salong og hvite spisestuemøbler (samme nyanse på stoltrekkene som på sofa feks). Hent opp den lys brune fargen i et flott skap eller kommode i tre (ikke for lyst - gjerne antikvitet).

Skrevet

http://www.living.no..._1.aspx?id=2989

Vi har slikt spisebord med sorte stoler, pluss skjenk og hylle i eik. Vi har stort hus med ganske åpne løsninger, veggene er lyse og sofaen brun og vi har sorte detaljer i stuen (pluss noe hvitt).

Vi har gulv i heltre eik og helsparklet og malt hvitt tak.

Vil ikke si vi har en minimalistisk stil, men en enkel stil uten mye "dill" har vi absolutt. Jeg liker å ha et ryddig uttrykk samtidig som det skal se bebodd og koselig ut.

Skrevet

Tusen takk for sinnspill! :)

Vi skal ha bord på kjøkkenet også, men der blir det vanlig bord. Så har (eller kommer til å få) vi en stor stue/spisestue der spisestuedelen blir på ca 6 x 5 meter om jeg ikke husker helt feil, så det er en del plass der.

Vi skal også ha helsparklet hvitt tak, og jeg har faktisk tenkt på hvite vegger med en tanke brunt i seg. Fint å se at jeg ikke var helt på bærtur der da ;) Tenkte å ha eikeparkett da, ikke heltre. Bordet på den siste linken var veldig fint, men veldig dyrt også, kan bli litt mye siden vi må ha to. Men fikk et inntrykk av hvilken stil som kan passe i hvertfall, så takk :) Har også tenkt på bord i mørk eik, men hvilken stoler passer evt til det?

Skrevet

Her er et spisebord som jeg syns er ypperlig, pent og passer til flere stiler : http://www.bohus.no/...ain-spisebord4/

Her er det plass til mange!! (Spørsmålet er vel mer om dere har plass til DEN... ;-))

Ville satset på mye skuffe/skapplass på kjøkken - dere er jo såpass mange. Kanskje en benk med plass under sete på den ene kortsiden av bordet?

Eller hva med en spisestuesofa: http://www.living.no..._1.aspx?id=4144

Farger kommer jo litt an på hvor mye lys som kommer inn utenfra, og mot hvilken himmelretning rommet har vindu mot (kaldt lys vs. varmt lys).

Tror jeg ville holdt meg unna veldig mørke møbler, eller mange mørke møbler da resultatet kan bli litt "tungt" kombinert med smijernsting.

Skrevet (endret)

Uff, ser jeg ikke var god nok på å presisere i HI mitt. Det er til spisestuen jeg leter etter bord, til kjøkkenet har vi :) Og vi skal ha masse, masse koloniskuffer og skap på kjøkkenet ja!

Kan forøvrig legge ut link til bloggen der jeg har lagt ut planløsningen for den etasjen. Møblene på den er bare noen som ligner litt på hva jeg har tenkt, det er ikke akkurat slike møbler jeg nødvendigvis vil ha, men tegneprogrammet hadde sine begrensinger ;) Og fargene på benkeplatene stemmer ikke på denne tegningen, vi skal ha eik, ikke grått. Her er i hvertfall link: http://vibyggerosshus.blogg.no/1310486094_2_etasje_.html

Ellers likte jeg fargen og tanken bak på det siste bordet, jeg har faktisk sett på det en gang før. Eneste er at jeg tror jeg heller vil ha to normalt store eller små bord som kan bygges ut, det gir oss litt flere alternativer, som f.eks hestesko. Vi har så stor familie at i bare vanlig bursdager med nærmeste familie er vi fort 22-23 personer til bords...

Endret av Alva♂♂♂♀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...