Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Har førsteklassing for første gang, og er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det med ferie i året som kommer. Stort sett har vi tilbud om SFO i feriene, men de har stengt hele juli måned. Hvis vi tar ferie hele juli, bruker vi opp nesten alle feriedagene, slik at det ikke er noe igjen til jul, påske, høst- og vinterferie. Deler dere opp ferien når SFO er stengt, slik at dere og mennene deres veksler på å ha ferie, eller løser dere det på annen måte? Vi vil jo helst ha mest mulig fri sammen.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Hei. Her i huset deler vi på ferien. Mannen og jeg har 4 uker ferie på sommeren, hvor vi har tre uker sammen og en hver for oss. Her har SFO bare stengt i to uker på sommeren, men vi ønsker at barna skal ha så lang sommerferie som mulig. De øvrige 2 ferieukene som mannen og jeg har igjen fordeler vi rundt på de andre feriene. Denne julen har mannen hatt to feriedager, jeg har hatt to feriedager også har jeg avspasert en dag. Vi trenger også litt hjelp innimellom, så da stiller mamma som oftes opp. Det er et skikkelig puselspill dette noen ganger, men årene går fort og plutselig kan de være hjemme alene. :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Er ikke SFO åpen i høstferien, vinterferien osv da? Det er den i hvertfall her. Ellers så er jeg lærer og hjemme uansett i feriene, så det er ikke noe problem for oss, men siden jeg pleier ha mye jobb å gjøre i de feriene (ikke sommeren da), så er de gjerne på SFO likevel deler av dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Er ikke SFO åpen i høstferien, vinterferien osv da? Det er den i hvertfall her. Jo, SFO er åpen i alle de andre feriene. Vi har altså muligheten til å ta ferie i hele juli, men da må barnet være på SFO hver dag i alle de andre feriene, og vi mister muligheten til å f.eks. dra og besøke besteforeldre i jul og påske.
ellen-propellen Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Jeg tar ferie når SFO er stengt så jobber jeg evnt inn til andre ferier. Er avhengig av barnepass så det er liksom ingen andre måter å gjøre det på
Gjest mphs Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Har dere 4 eller 5 uker ferie. Om dere begge har 5 uker ferie kan dere ta 4 uker sammen på sommeren og fordele de to ukene dere har på resten. Det har vi gjort frem til nå da bhg vi hadde stengte 4 uker på sommeren, hele julen, hele påsken + 5 planleggingsdager. Vi måtte da også bruke noe avspasering. Nå har vi fått en i 1.klasse og en i annen bhg enn tidligere og begge steder er det åpent hele tiden. Så i år har vi tenkt å ta fri hele påsken, 3 uker ferie i sommer, hele julen 2012 + en del til. Ser det blir mye lettere for oss i år enn hva vi har hatt det tidligere
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Har dere 4 eller 5 uker ferie. Om dere begge har 5 uker ferie kan dere ta 4 uker sammen på sommeren og fordele de to ukene dere har på resten. Den forstod jeg ikke helt. Vi har fem uker ferie, altså 25 dager. Tar vi ferie i hele juli, går det med 22 feriedager. I tillegg må én av oss ta fri når det er planleggingsdager. Da blir det ikke mye igjen å fordele på resten.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Har førsteklassing for første gang, og er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det med ferie i året som kommer. Stort sett har vi tilbud om SFO i feriene, men de har stengt hele juli måned. Hvis vi tar ferie hele juli, bruker vi opp nesten alle feriedagene, slik at det ikke er noe igjen til jul, påske, høst- og vinterferie. Men HI, hvordan gjorde dere det da barnet gikk i barnehagen da? Hvis dere har tilbud om SFO i feriene blir det vel ikke egentlig noe annerledes nå?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Det blir annerledes fordi barnehagen ikke var stengt i en hel måned om sommeren. HI
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Det blir annerledes fordi barnehagen ikke var stengt i en hel måned om sommeren. HI Å ja, da så. Det er jo vanlig at barnehager har stengt i juli. Har ikke noe godt råd til deg, lurer egentlig på noe av det samme. Kanskje dere har besteforeldre og andre slektninger å ty til? Eller noen av foreldrene i klassen kan gå sammen og lage privat-"SFO", da tar f.eks. en forelder tre barn en dag og så bytter dere på. Da trenger dere jo bare ta en dag fri selv om barnet har fri tre dager. Vi har flyttet og byttet barnehage og her holder bhg stengt i alle skolens ferier (dog bare juli, ike hele sommeren). Vi vil også gjerne ta fri sammen, men det gåt jo ikke nå. Vinterferie, påskefrie, høstferie, to uker juleferie og hele juli, i tillegg til planleggingsdager, da blir det det slik at vi ikke får tatt ferie sammen i det hele tatt ... frustrerende.
Gjest mphs Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Har dere 4 eller 5 uker ferie. Om dere begge har 5 uker ferie kan dere ta 4 uker sammen på sommeren og fordele de to ukene dere har på resten. Den forstod jeg ikke helt. Vi har fem uker ferie, altså 25 dager. Tar vi ferie i hele juli, går det med 22 feriedager. I tillegg må én av oss ta fri når det er planleggingsdager. Da blir det ikke mye igjen å fordele på resten. Har dere ikke mulighet til noe avspasering? I år er rød dagne på vår side så til påske trenger vi bare 2,5 dager for å ha fri hele påsken. Da tar jeg to feriedager og 1/2 dag avspasering. Julen 2012 trenger man bare 2,5 dager fri i romjulen. Der tar jeg også 2 dager ferie og 1/2 dag avspasering. Da Har jeg bare brukt 4 feriedager på påske og Jul. Hos oss er det bare en av planleggingsdagene til skolen og bhg som stemmer så dette bhg/sfo året har vi 9 planleggingsdager. Håper dette blir bedre neste år, men de lover ingen ting. Endret 2. januar 2012 av mphs
Gjest irismor Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Man må bare tilpasse seg, man har ikke så mye valg. Juli tar vi 3 uker ferie hver. Jeg tar 1uke alene så tar vi 2 uker sammen, til slutt tar gubben 1 uke alene. Da har vi begge 2 uker igjen som kan fordeles på andre ferier.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Jeg tar tre uker ferie om sommeren, to uker sammen med mannen. Han tar ut fire uker ferie om sommeren (må det pga sommerstengt bedrift) og har da to uker alene med barna som får 5 uker ferie til sammen. Planleggingsdager tar vi som velferdspermisjon uten lønn (det har alle krav på og en dag uten lønn på en mnd går greit). Nå i jula hadde vi en fridag i romjulen som alle hadde fri, så jobbet jeg og mannen litt hver. Ungene var hjemme hele uken. Høstferie, vinterferie og påske tar vi gjerne noen feriedager, noen feriedager uten lønn og samarbeider litt med andre foreldre så vi passer hverandres barn en dag mens den andre er på jobb. Mine unger (2. og 5. klasse) har aldri vært på sfo i skoleferiene.
Mandalas Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Ifjor hadde jeg og mannen faktisk bare en felles ferieuke. Selvsagt er det litt kjedelig, men med et barn som mistrives sterkt på sfo, prioriterte vi lang fri istedet. Eller prøver å dele oss på resten av feriene. det er et veldig puslespill iblant.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Det er jo helt vanlig at foreldre tar en del ferie hver for seg, tror ikke jeg kjenner noen som ikke gjør det. De fleste tar 3-4 uker ferie hver og overlapper 2-3 uker i midten og har ungene litt alene før og etter familieferien.
Pengetreet Skrevet 2. januar 2012 #16 Skrevet 2. januar 2012 Hmmm. Hvordan gjør dere aleneforsørgere det? Jenta mi har ennå ett og et halvt igjen i bhg, men lurer på hvordan det skal bli når hun begynner på skolen. SFO her vi bor har også stengt hele juli... Hva om arbeidsgiver ikke går med på at jeg får ferie hele juli hvert år? Hva vil kollegaene si, når de alltid må forskyve sine ferier? Der fikk jeg jaggu en ting til å bekymre meg for ;P
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #17 Skrevet 2. januar 2012 Kanskje dere har besteforeldre og andre slektninger å ty til Nei dessverre. Alle besteforeldre og annen familie bor langt unna. Min mor er pleietrengende og kan ikke ta seg av et barn. Svigerforeldrene mine kunne sikkert, men det er uaktuelt for min del. Har hørt nok av skrekkhistorier om hvordan fettere og kusiner har hatt det på besøk hos farmor og farfar. HI
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #18 Skrevet 2. januar 2012 Hmmm. Hvordan gjør dere aleneforsørgere det? Jenta mi har ennå ett og et halvt igjen i bhg, men lurer på hvordan det skal bli når hun begynner på skolen. SFO her vi bor har også stengt hele juli... Hva om arbeidsgiver ikke går med på at jeg får ferie hele juli hvert år? Hva vil kollegaene si, når de alltid må forskyve sine ferier? Der fikk jeg jaggu en ting til å bekymre meg for ;P Da må du dessverre bytte jobb.
Pengetreet Skrevet 2. januar 2012 #19 Skrevet 2. januar 2012 Omg... Dette vil jo bli situasjonen uansett hvor jeg jobber.... Hepp hepp, jeg får pule på meg en unge til og snylte på nav i 3 år! Mohaaahaa
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #20 Skrevet 2. januar 2012 Nei i mange jobber kan man selv bestemme når man ta ut ferie.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #21 Skrevet 2. januar 2012 Er ikke SFO åpen i høstferien, vinterferien osv da? Det er den i hvertfall her. Jo, SFO er åpen i alle de andre feriene. Vi har altså muligheten til å ta ferie i hele juli, men da må barnet være på SFO hver dag i alle de andre feriene, og vi mister muligheten til å f.eks. dra og besøke besteforeldre i jul og påske. Men kan ikke barnet besøke besteforeldre uten dere i de kortere feriene?
ellen-propellen Skrevet 2. januar 2012 #22 Skrevet 2. januar 2012 Hmmm. Hvordan gjør dere aleneforsørgere det? Jenta mi har ennå ett og et halvt igjen i bhg, men lurer på hvordan det skal bli når hun begynner på skolen. SFO her vi bor har også stengt hele juli... Hva om arbeidsgiver ikke går med på at jeg får ferie hele juli hvert år? Hva vil kollegaene si, når de alltid må forskyve sine ferier? Der fikk jeg jaggu en ting til å bekymre meg for ;P SFO vare ikke evig,men ut 4 trinn. Så for sjefen og kollegene dine blir det bare 4 sommerferier. Alle som har hatt barn på SFO skjønner situasjonen din, og alle som skal ha barn i SFO skjønner det. Dette er ikke noe å bekymre seg over
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #23 Skrevet 2. januar 2012 Nei. Min mor kan ikke ha ham, og mine svigerforeldre får ikke. Barna til min manns søsken har mistrivdes voldsomt når de har vært der, til en slik grad at de ringer og ber gråtende om å få komme hjem. Ikke bare fordi de har hjemlengsel, men fordi besteforeldrene er så strenge.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #24 Skrevet 2. januar 2012 Vi bruker avspaseringer og så tar vi av og til noen dager velferdspermisjon uten lønn. Som f.eks med påsken, så tar vi gjerne de tre dagene mellom pinsehelg og påskehelg uten lønn. Eller en av oss gjør det :-) Tre dager uten lønn går vi ikke bankerott av, blir bare litt mindre lønning neste måned. Velferdspermisjon er en rettighet du har. Arbeidsgiver kan ikke si nei. Men så lenge de ikke må betale pleier da de fleste å være ok på sånt. Min mann har hatt ulike arbeidsgivere, store virksomheter og små. Har aldri vært noe problem.
Serepta Skrevet 3. januar 2012 #25 Skrevet 3. januar 2012 Her blir jr sendt til besteforledrene på motsatt kant av landet i høst og vinterferiene. De en nå pensjonister, men før de var det tok de gjerne en uke ferie når poden kom så koste de seg sammen. Fint for alle parter, og barn kan fly alene fra de er 5 år. Det er ikke noe problem. Om sommeren har mannen alltid fri hele juli (jobben stenger ned) og da jobber jeg gjerne en uke ut i juli og tar en uke ferie i starten av august i stedet. Planleggingsdager løser vi med en klassekamerat, der vi er hjemme ca annenhver gang. Da blir det ikke så mye. Vi prøver å bruke SFO minst mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå