Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Vet at noen foreldre gjør det. Det er ikke lov, men samtidig så vet du jo da hva tenåringen drikker. Tenker da på øl/cider som det er 18 årsgrense på. Det var meg som hadde det innlegget om butikk som solgte øl til mindreårige.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Vet at noen foreldre gjør det. Det er ikke lov, men samtidig så vet du jo da hva tenåringen drikker. Tenker da på øl/cider som det er 18 årsgrense på. Det var meg som hadde det innlegget om butikk som solgte øl til mindreårige. Nei
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Vet at noen foreldre gjør det. Det er ikke lov, men samtidig så vet du jo da hva tenåringen drikker. Tenker da på øl/cider som det er 18 årsgrense på. Det var meg som hadde det innlegget om butikk som solgte øl til mindreårige. Nei, aldri!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Nei, for de drikker mest sannsynlig mer i tillegg til det de da hadde fått fra meg. Vil ikke sponse drikking. Håper jeg har lært ungen nok til at han eller hun klarer å ta valg selv og ikke drikker hjemmebrent, eller sterk sprit.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Var da ikke meningen å svare så kort:) Men nei, det tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre når den tiden kommer! Du har jo fortsatt ingen garanti for at barnet drikker kun det du har kjøpt.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Nei. Du vet ikke da "hva de drikker", du vet bare hva de drikker FØR de fortsetter på noe annet. Dessuten er det faktisk forbudt.
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Aldri i verden! Det er det samme som å si at det er greit at de drikker. åpenhet er nok veldig viktig, og skremme de litt om hvordan det kan gå dersom de drikker for mye eller om de drikker sprit. De får vente til de er 18. Oppdager jeg det før, er det hjem kl 20 hver helg en lang periode (eller noe.... det er ikke aktuelt på en stund ennå). Jeg er ihvertfall opptatt av at barn og ungdommer skal få ansvar, og få grenser etter de valgene de tar. Tar de dårlige valg, blir konsekvensene deretter, tar de bra valg, får de mer frihet.
Gjest Filifjonka Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Nei. Alkohol barna får med seg fra hjemme kommer bare i tillegg til det de ellers ville drukket, ikke i stedet for. Det er dessuten forbudt ved lov. Jeg lar dem ikke låne bilen og kjøre alene heller, før de har førerkortet.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Dere som sier at det faktisk er forbudt å kjøpe alkohol til mindreårige.. Gjør dere aldri noe som er forbudt, følger dere altid "boka"? Nå sier jeg ikke at jeg kommer til å kjøpe alkohol til barna mine når den tid kommer. Det ble bare for prektig med "det er faktisk forbudt". Jeg er selv oppvokst med at jeg fikk alkohol med hjemmefra når jeg skulle på fest og det gjorde de fleste av de andre vennene mine også. I og med at vi fikk med hjemmefra så hadde vi ikke behov for å få tak i mer. Tror jeg vil se ann mitt barn hvordan det er når den tid kommer.
Gjest Filifjonka Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Til #9: Det at jeg respekterer reglene for alkohol, betyr det at jeg er så "prektig" at du føler at du må "ta" meg? Nei, jeg kjøper ikke alkohol til 17-åringen min. Jeg gjorde ikke det da h*n var 15 eller 16 heller. Jeg følger ikke en bestemt "bok" i barneoppdragelsen, men den boka som heter Norges Lover syns jeg er greit å respektere.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 De gangene jeg fikk med meg øl på fest, så drakk jeg faktisk ikke mer. Det er ikke gitt at alkoholen man evt gir ungene sine kommer itillegg til det andre de drikker. Noen er faktisk fornøyd med det, og klarer seg fint uten noe ekstra! Jeg kommer nok til å ta et nytt oppgjør på dette med meg selv når det blir aktuelt, men så langt så ser jeg ikke bort ifra at jeg kan komme til å kjøpe noe til mine når de blir 16-17 år. Her hvor vi bor er de unge store på hjemmebrent av varierende kvalitet, og jeg ser heller at barna mine får med seg noen øl enn at jeg VET at de kommer til å drikke dårlig sprit. Vi bor på landet, og har snakket om en kjøre-hente policy hvor vi henter ungene på fest utpå natta, og da har vi også mer kontroll på f.eks hvor de er og hvem de er sammen med. De vet også at de da ikke kan sjangle ukontrollert fulle hjem uten at vi merker noe.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Nei! Hvorfor i alle dager skal jeg kjøpe alkohol til mindreårige?? Har en 17-åring her og det er helt uaktuelt. Når han blir 18 skal han få av det jeg evt kjøper, men da må han drikke det hjemme. Skal han ut å drikke får han kjøpe selv., for egne penger. Dette er noe barna ikke trenger og jeg mener at jeg ved å si nei markerer jeg mine holdninger og prinsipper på dette området.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe alkohol som barna mine kan ta med seg på fest, men det kan nk hende jeg kommertil å tillate at de smaker litt hjemme før de er 18. Det får tiden vise.
Gjest Heartbroken Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har tenåringer i hus, og det har aldri vært aktuelt å gi de alkohol. Den ene er over 18 nå, men får fremdeles ikke alkohol av oss foreldre. Skal h*n drikke, får h*n sponse det selv! Barna mine vet at det ikke er akseptert å drikke alkohol før de er 18 år her i huset, og hvis de likevel gjør det (som de ganske sikkert har gjort), vet de at de gjør noe de ikke har lov til, og at de bør gjøre hva de kan for å skjule det. Vi sitter alltid oppe og venter når de er ute (ikke på 19 åringen da), og de vet at hvis de drikker blir det oppdaget og dermed må de face konsekvensene. Men balansegangen mellom å ikke akseptere at de drikker samt det at de føler de kan ringe hjem og få oss til å komme og hente dem hvis de har behov for assistanse er veldig vanskelig! Det blir litt sånn at "du har ikke lov å drikke, meeeeen hvis du likevel gjør det og får for mye, må du ringe så vi kan komme og hente deg".... Jeg synes det er viktig at de vet at vi stiller opp for dem selv om de gjør ting vi ikke aksepterer. Alle problemene og konfliktene man hadde når barna var små, virker små og ubetydelige når de kommer i tenårene og de virkelige utfordringene står i kø vedr hva man skal tillate og ikke.
Cat.68 Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Kunne aldri falt meg inn, Hvorfor i alle dager skulle jeg bryte loven for at mine barn skal drikke alkohol dem er for små til?? Det er en ting at man kan argumentere at man da vet hva dem drikker ( noe det viser seg at man uansett ikke gjør), men hva om det skulle skje noe?? Barnet havner hos politiet og dem spør hvor dem fikk tak på alkoholen?? Dem svarer som sant er at dem fikk det av oss foreldre, og vi må da i fengsel i værste fall. Hva skulle det være godt for?? Hvilke holdninger ønsker vi å lære våre barn med det?? At det er greit å bryte loven bare fordi at dem synes det er gøy, eller i værste fall drikke seg snydens. NOPE ikke en sjanse. Kalver skal drikke melk, eventuelt får dem få tak på dette på egen måte. Jeg kommer aldri å sponse fyll til mindreårige. Og synes det er ille at noen faktisk gjør det (
Himmel og hav Skrevet 2. januar 2012 #16 Skrevet 2. januar 2012 Nei, jeg kjøper ikke alkohol til mine mindreårige barn. Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste god grunn til å forsyne 16 eller 17 åringen min med rusmidler, men jeg kommer på mange dårlige. En venn av meg som jobber med ungdom som har havnet på kjøret sier at om man klarer å holde ungene sine unna alkohol og andre stoffer fra de er 16-18, så er sjansen for at de skal ramle ut av skole, idrett, eler havne i trøbbel langt mindre. Jeg tror han vet hva han snakker om, så jeg gjør mitt for å holde dem edrue og lære dem at alkohol er noe man nyter til et godt måltid, og at fordelene ved å ikke drikke mengder med alkohol er at da kan man ha det gøy dagen etter festen også. Dere som sender øl eller cider med ungene på fest. Hvordan tenker dere egentlig? At om de blir voldtatt i et skogholt eller havner i slåsskamp fordi de var for fulle til å ta gode avgjørelser, så er det tross alt en trøst at de er fulle på den cideren mamma kjøpte og ikke på hjembrent? Eller når de ligger og spyr og ikke er sikker på hva de egentlig gjorde i går og gruer seg til å gå på skolen, så kan de ihvertfall glede seg over at det bare var pappa sin øl som gjorde dem dritings?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2012 #17 Skrevet 2. januar 2012 Vet at noen foreldre gjør det. Det er ikke lov, men samtidig så vet du jo da hva tenåringen drikker. Tenker da på øl/cider som det er 18 årsgrense på. Det var meg som hadde det innlegget om butikk som solgte øl til mindreårige. Selvfølgelig ikke!
soleia Skrevet 2. januar 2012 #18 Skrevet 2. januar 2012 Dere som sier at det faktisk er forbudt å kjøpe alkohol til mindreårige.. Gjør dere aldri noe som er forbudt, følger dere altid "boka"? Nå sier jeg ikke at jeg kommer til å kjøpe alkohol til barna mine når den tid kommer. Det ble bare for prektig med "det er faktisk forbudt". Er det ikkje vanleg å lære barna sine å halde norges lover, altså? Eg er i allefall så "prektig" at det ikkje vert aktuellt å kjøpe alkohol til mindreårige. Det er gjort fleire studier som viser at barn av foreldre som serverar dei alkohol oftast har eit høgare alkoholforbruk enn barn av foreldre som ikkje "lærer" barna sine å drikke alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå