Gå til innhold

Forslag til aktiviteter med 1 åring?? (samme om anonym)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går hjemme med småen på 1 år og skal gjøre dette til april da han begynner i bhg.

Når det ble som det ble, er det hyggelig å kunne være lenger med sønnen vår, men syns i blant dagene kan bli utfordrende......han er høyt og lavt HELE dagen og jeg sliter litt med å aktivisere ham. Redd for at han ikke skal bli stimulert nok etc, at han skal kjede seg hele tiden.

Plutselig er bøker blitt kjedelig, kan IKKE sitte i ro. Lekene sine skal han ikke pusle med, heller det han ikke kan gjøre eller som er potensielt farlig.

Går på babysvømming 1 gang pr uke, og fra neste uke er det aktiviteter med småbarnstreff. Tenkte ringe kommunen vedr åpen bhg. Men sånn ellers, hva gjør dere andre med 1 åringen deres? Hva liker de å pusle med? Hva blir de slitne og fornøyde av?

Har bæremeis her, men siste par ukene har han ikke lyst til å sitte stille der lenge av gangen selv om vi snakker og ser ting.....kjøpesentre er samme greia (den delen forstår jeg forsåvidt)

Så......noen tips?? Hvor ofte aktivisere? Hva slags leker liker deres ettåringer? Og ja....hva gjør dere på dagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å gjøre dette med mini på 18 mnd:

- synge, gjerne syngeleker hvor man gjør forskjellige ting, feks Lille petter edderkopp, Med krøllet hale, Hokus og pokus, dansesanger

- leker med vann i servanten, mini (med vanntett forkle) står selv på en skammel og så leker han med diverse kopper og kar vi har for hånden, tappe i og ut vann, plaske osv :-) veldig stas

- mini spiller instrumenter: gitar, keyboard, ukulele, tamburin, marakas/rytmeegg

- fingermaling (ikke prøvd hjemme enda, men vet han liker å gjøre det i bhg)

- være ute og kjenne på hvordan ting føles, varmt/kaldt, hardt/blødt, tørt/vått osv

- være med og lage mat, liksom smøre sin egen brødskive, liksom raspe gulrøtter til middag og smake og kjenne på det vi holder på med

Dette er aktiviteter min lille blir fornøyd av å holde på med, han blir aller mest sliten av å være sammen med andre småttiser og evt møte folk han ikke kjenner :-)

Et tips ang leker kan være å rydde vekk noen av lekene hans for så å bytte på hva han har fremme med jevne mellomrom. Det er noe med nyhetens interesse, også hos de små :-)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Det er viktig å komme seg ut og gjerne i åpen barnehage. Jeg har vært hjemme med sønnen vår i 2 uker (ferie) nå og jeg merker hvor viktig det er å være ute 1 time hver formiddag før lunsj og soving. Han blir så mye roligere av det og sovner fortere og bedre når han tar luren sin. Ellers gjør vi mye av det hun over nevner.

Skrevet

HI her.

Tusen takk for svar. Her er gutten nettopp blitt ett år og går ikke selv ennå. Det begrenser seg dermed litt med tanke på å dra ut, det er snø her og lekeplassene er under en meter med snø:P

Forhørt meg med kommunen i dag, og det er visst ikke engang åpen bhg her i kommunen!!!!!!! Ringte nabokommunen, men der kunne de ikke ta i mot oss fordi det var mange nok innad i kommunen. Så da ble jeg litt bekymret. Men noe sosialt skal vi vel få til.

Skal absolutt gjøre mye som dere over her har nevnt, og i dag fant jeg frem noen puslespill som han syns var moro, gikk litt ute på annet underlag....det var litt gøy. Men føler ikke det sliter han ut:(

Går rundt med han annenhver dag når han sover, og det er to timer. Så frisk luft får han og trim for meg:-)

men syns somsagt han er i en litt vanskelig periode og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal stimulere han riktig og nok. All ære til dere som er ute en time om dagen og leker med dem!!! Hva gjør dere da, nå i snøen??

Skrevet

Vår gutt på 15 mnd går 50% i bhg, men de dagene vi har fri er vi MYE ute, både før formiddagsduppen hans og etter :) Lillegutt elsker å være ute, og dagene går kjempe fort bare man kommer seg ut av huset litt :)

Vi pleier å bytte på å leke ute i hagen (har sandkasse, sklie, huskestativ mm), gå på lekeplassen, eller gå turer både med og uten vogn. På lekeplassen treffer vi som regel alltid noen andre med barn som man kommer i snakk med selv om man ikke kjenner dem.

De har så godt av å komme seg ut å få frisk luft, det gjør godt for både liten og stor :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...