Gjest sug lut Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Min bror mener at clematis og tagetes er sykdommer, ekle utslett man får på unevnlige steder. La oss si at han ikke driver med planter. Men jeg vil altså ha clematis i boks på balkongen. Har egt lyst på en viticella venosa violacea. I alle fall en superblå og stor. Noen m erfaring ang vinterherdighet? Har sikla rundt her en stund: http://klematis.org/ og det er mye fint... men han mener det er mest alpina som tåler overvintre i potte?
ellen-propellen Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har clematis i hagen, Etoile Violette tror jeg. Og ( på forhånd unnskyld om jeg er ufin) steller den ikke. Den får vann og litt gjødsel, blir klippet ned og luket rundt da? Men ikke noe ekstra. Den ser ut til å trives veldig godt. Er tett og fin med masse blomster. Den bor i ett grunt bed mellom plattingen og husveggen. Eneste den får er masse sol, den har solveggen. Så min erfaring er at den tåler alt godt og e ikke en plante om krever mye stell og særbehandling. Tipper derfor at den fint kan trives i potte.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har en Nelly Moser som ikke får nok sol... flytting på gang. http://klematis.org/Dyrking%20i%20potter.html
Gjest sug lut Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Etoile Violette - er det den mørke rødbrunlillarøde? Jeg så nemlig på den også, skal mot kremfarget vegg så vil ha noe som synes. Hm, kikke litt på forhandlere og tenke litt...
Anne-B. Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Jeg hadde en som fikk for mye sol på vårparten i fjor, tørka ut hele dritten. Husker ikke hva den heter eller hvilken farge blomstene har. Håper den kommer opp igjen, for da flytter jeg den sammen med de andre rose- og klematisbuskene. Satte ned en Nelly Moser i sommer. Hvor mye sollys fikk din i løpet av en dag, Doppler?
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Nelly er litt for rosalilla, jeg tenker meg at den skal bli sånn type lekkert mørkerefarget bakteppe for lyse sommerblomster (sa du cosmos, lizzom?) hvis jeg kan finne en eller annen som er handy nok til å snekre klatrestativ på murveggen min. Den kommer ikke til å få for mye sol noengang heller. Men den må leve ute i potta si uten å krangle.
Gjest amandine Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Snekre gjør du enkelt selv? Eller du kjøper armering fra en murer? Den er jo i tillegg fin å henge krukker/lykter på med S-kroker,og kan lett festes til veggen med kramper. I det gamle murhuset som var mitt barndomshjem hadde vi en hel vegg dekket av lilla klematis med store blomster. Akk. Må visst ut på handel i år!
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Si mer. Så kramper kan faktisk bankes inn i murvegg, ja, akkurat - ikke bare skytes m krampesprettert som i min barndom? Visste det måtte være en eller annen bruk for dem... På den annen side - er litt varsom med permanente løsninger som innebærer banking av noe som helst inn i vegg, tror jeg vil ha noe som lar seg fjerne igjen om prosjekt clematis blir feil - enten fordi de dauer om vinteren eller fordi det ikke blir så fint som jeg forestiller meg. Så semipermanente løsninger blir nok greia - kanskje jeg bare lar den ha klatretårn i potta, rett og slett.
Gjest amandine Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Høsenetting, da? Det er enkelt og moro å jobbe med. Ellers kan jo armeringen fortøyes i en krok i hvert hjørne, bare?
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Hønsenetting er svaret, du er et geni. Det kan jo formes alle veier. Og er lut-vennlig (gidder ikke bli håndverker). Skal gjøre det med erteblomster også. Takker og bukker og nikker og neier.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Jeg tror det ble bare en tre - fire timer om dag på Nelly, og da bare morgen og kveldssol.Trodde jeg kunne få det til å kvalifisere som halvskygge.. men nei.
bIomstre Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Ah, hønsenetting... Det kan sikkert hjelpe klematiser opp i trær også! Jeg må ha. Hadde bestemt meg for type klematis, men vet ikke hvor jeg noterte det, så jeg må nok gjøre ny granskning. Igjen; Hvor kjøpe? Endret 2. januar 2012 av bIomstre
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Hvor kjøpe netting eller hvor kjøpe akkurat den clematis du vil ha? (Jeg har ikke svaret på noen av dem, da, så er glad om noen andre har - Plantasjen er alltid kjip og har bare alt annet, og jeg vil egt finne et fiiint sted som sender barrotsplanter av akkurat det jeg vil ha. Bakker har ikke viticella venosa violacea eller etoile violette.)
bIomstre Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Hvor kjøpe netting eller hvor kjøpe akkurat den clematis du vil ha? (Jeg har ikke svaret på noen av dem, da, så er glad om noen andre har - Plantasjen er alltid kjip og har bare alt annet, og jeg vil egt finne et fiiint sted som sender barrotsplanter av akkurat det jeg vil ha. Bakker har ikke viticella venosa violacea eller etoile violette.) Ja takk, begge deler? Men i utgangspunktet hønsenetting...
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Forføre en bonde? Lete bak uthus i nabolag?
bIomstre Skrevet 2. januar 2012 #16 Skrevet 2. januar 2012 Forføre en bonde? Lete bak uthus i nabolag? Jaa, vet både om potensiell bonde og potensielt uthus... og fører ikke det frem så felleskjøpet kanskje?
bIomstre Skrevet 2. januar 2012 #18 Skrevet 2. januar 2012 Da kan du jo få deg kæps også. ...og FK-dress hvis jeg ikke finner ventebukse!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. januar 2012 #19 Skrevet 2. januar 2012 Ikke undervurder FK. Her er de billigst på frø, såbrett og mye annet vi trenger! Og jord. Og så slipper jeg handle på plantasjen.
Gjest amandine Skrevet 2. januar 2012 #20 Skrevet 2. januar 2012 Tro du sikkert kan få hønsenetting i en byggevare? Og FK! Ikke et stygt ord fra min munn, da blir jeg svartelistet hos svigers he he
ellen-propellen Skrevet 2. januar 2012 #21 Skrevet 2. januar 2012 De fleste byggevarene har hønsenetting da det også brukes når man murer gulv. Ellers har biltema sånn grønn netting. Litt større ruter, og kanskje enklere å jobbe med? Minner samtidig diskre om at FK har vaskemiddler,kattemat,hundemat,bark og alle andre ting man trenger:)
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #22 Skrevet 2. januar 2012 Den grønne nettingen, er den formbar sånn som hønsenetting?
ellen-propellen Skrevet 2. januar 2012 #23 Skrevet 2. januar 2012 Den grønne nettingen, er den formbar sånn som hønsenetting? Absolutt. Den er muligens litt mykere og. Det er vel gjerdenetting? Den har også mindre spisser i seg, og snillere mot hendene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå