Gå til innhold

Bør jeg gå til legen med vektproblemet mitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i flere år slitt med overvekt. Har gått ned 10 kg to ganger ved hjelp av sundt kosthold og trening (Grete Roede prinsippet).

 

Nå har jeg gått enda mer opp og er 25 kg unna min idealvekt.

 

Jeg vet hva som skal til, og i teorien er det veldig lett og alt ligger til rette. Men jeg mangler det siste snev av motivasjon. Jeg ønsker enn sunn og aktiv livsstil, uten ketolyse eller lavkarbo, selv om det sikkert fungerer for noen.

 

Jeg begynner å bli bekymret for helsen min, og vurderer å gå til legen med problemet mitt og kanskje få mer hjelp. Likevel føler jeg at jeg er litt "feig", vet ikke om jeg tør, og "alle andre" klarer det jo selv.

 

Noen som har synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det synes jeg du skal gjøre.

 

Å snakke med legen kan gi en ny giv, bare den samtalen kan gi deg motivasjonen du trenger til Å komme igang.

 

Dersom noe av grunnen til at du har lagt pÅ deg sÅ mye er at du mangler kunnskap om kosthold, mosjon, hvordan, hvorfor, etc. vil legen kunne hjelpe deg med dette. Og selv om du kanskje allerede kan og vet mye kan det være noe Å lære. Kanskje kan legen henvise deg til ernæringsfysiolog, LMS eller andre som kan hjelpe med dette.

 

Og en ting jeg vil dra fram som viktig, selv om det ikke nødvendigvis slÅr deg som viktig nÅ (...for "det skjer jo ikke med meg"). Du vil ta tak i dette nÅ og du vil ha hjelp til Å gÅ ned i vekt nÅ, om 10 År kan det være 50 kilo for mye (som i mitt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Har ikke mannet meg opp til å gå til legen, men gjør det nok om motivasjonen daler etter en stund. Er hvertfall godt i gang med en sunnere og mer aktiv livsstil.

 

Det siste avsnittet skal jeg virkelig ta med meg videre. Håper du også når dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gah.. Sliter med akkurat det samme selv.. Jeg eier ikke motivasjon til å trene eller følge noen form for diett,men jeg er fullt motivert til å ta av de 15kg jeg har for mye..

Merker jeg blir sint på meg selv når jeg prøver på meg mine "gamle" støvletter og de er blitt for trange rundt leggene.. Hver gang jeg skal handle ny bukse blir jeg bare deprimert pga den valken som ALLTID er i veien og ender opp med å ikke kjøpe noen ting,deretter å sulte meg et par dager og så følge på med masse søppelmat!!

Det er en evig ond sirkel for min del,men jeg går ihvertfall ikke OPP i vekt tenker jeg.. For tre år siden fikk jeg skrevet ut Reductil/Sibutramin av legen min,gikk ned masse over noen måneder og kom meg ned på ønsket vekt.. Supert ikke sant??

Men så skjedde det som ødela alt for min del,først ble disse preparatene fjernet fra markedet og så ble jeg uønsket gravid,kroppen begynte å bygge seg opp igjen til å bære et barn,men jeg tok abort.. Etter det har jeg ikke klart å komme meg ned igjen.. Jeg bruker nettsiden til Grete Roede og fører opp alt jeg spiser i en kort periode,men så gidder jeg ikke mer etter en liten stund.. Det samme gjelder trening,kjempebra første par ukene og så dabber det av..

Vil ikke gå til legen med det ennå,føler jeg må jobbe litt mer med meg selv og å holde ut i det jeg driver med.. Gir liksom opp for fort.. :/

Hver uke sier jeg til meg selv at Nå skal jeg ta tak og det gjør jeg de første par dagene.. -_-

Blir bare enda mer lei av meg selv og mine unnskyldninger for hver dag som går..

Jeg har liksom ingen som kan følge opp og passe på at jeg faktisk utfører den treninga jeg har planlagt eller at jeg spiser sunn mat og passelige mengder.. Jeg kan sitte og legge ut om fantastiske treningsøkter når jeg i virkeligheten bare har sittet i sofaen.. Lyver til både andre og meg selv.. Dumt ikke sant??

Vært mye enklere om jeg hadde råd til treningssenter og pt,da ville jeg hatt fastsatte tider OG en person som faktisk følger med at jeg gjør det jeg skal!! Får vel prøve å få lirket det inn i budsjettet på et vis..

Vet ikke om jeg i det hele tatt har vært til hjelp nå,men å være klar over hvorfor man er som man er og gjør som man gjør hjelper en god del..

Jeg blir faktisk sinna på meg selv innimellom og kjører meg selv ekstra hardt på et par treninger og det hadde vært supert om jeg hadde klart å være med konsekvent og trent jevnlig..

 

Dette skal vi klare!! Hadde egentlig tenkt å signere anonym,men shit.. Det får bare være!! Om du ønsker noen å taste med er det bare å slenge over en pm,så kan vi støtte og kjefte på hverandre alt ettersom.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å skrive her at det finnes en enkel løsning pÅ dette hvor man slipper harde dietter eller kurer, telle kalorier,innhold og mengde av ditt og datt blir vell nesten oppfattet som Å banne i kirka tenker jeg. Men sannheten er faktisk at det KAN gjøres pÅ en enkel mÅte. En mÅte som er bÅde morsom, sunn og gir varig reslutat. Det man først mÅ gjøre er Å spørre seg selv om man skal lytte til pÅstander fra hvermansen som skulle ha en mening om hvordan det skal gjøres eller om man bør lytte til FAKTA ?

Jeg kan opplyse dere om fakta og hvordan dere pÅ en enkel og morsom mÅte vil oppnÅ deres mÅl og hvordan dere kan slippe Å gjøre dette i ensomhet men sammen med en motivator og pÅdriver :) Vil dere eller andre vite mer om dette sÅ send meg en mail og jeg vil dele min viten og erfaring med dere :) Mail:

[email protected]

Lykke til Å velkommen til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...