Anonym bruker Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Har klassekontaktene i deres ungers trinn invitert dere foreldre til bli kjent fest? Har aldri hørt om dette før og syns vel det er rart.
*LillaMeg* Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Hva er det som er rart med det? Er jo greit å bli kjent med foreldrene til barn som ditt barn kommer til å gå 7år på skole med..
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Vi har hatt mange bli kjent treff i førsteklasse i år. Det har vært mamma treff, pappa treff og bli kjent treff der ungene har med hele familien. Sistnevnte var kjempe hyggelig. Mamma treffet vet jeg ikke for jeg kunne ikke. Pappa treffet var hvertfall bra, for de har hatt det flere ganger. Har flere skolebarn og det har vært slik for alle. Veldig koselig å bli kjent på en litt annen måte enn i døren av og til på skolen.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Har ikke hatt noe slikt, og har heller ikke hørt om noe tilsvarende. Høres litt pussig ut, klassefest for foreldre?
Mandalas Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Her er det mammafest, pappafest, og familiesammenkomster flere ganger i året. Vi har sjelden gått på de, men det er jo egentlig flott tiltak.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Dere som har dette der dere begge foreldre er invitert. Skaffer dere da barnevakt til barna og går begge to eller går bare en av dere. Var det da kurvfest på fredag kveld der dere også kunne ta med alkohol? Og ja jeg syns vel det er rart å bli invitert på slik fest. Det syns mannen også. Ingen av oss har hørt om noe slikt før. Verken da vi var barn eller opp gjennom. Og jeg har mye kjennskap til skolen. Vi har forresten tidligere hatt flere sammenkomster sammen med barna. Det er dette jeg er vant med.
Gjest sug lut Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Nei, heldigvis. Denslags pådyttet sosialisering er plagsom. Dessuten er det ekstremt høy sannsynlighet for at det er de samme som dukker opp der som på alt annet hvor ungene er, og som man dermed blir kjent med uansett, og tilsvarende lav sannsynlighet for at de som aldri stiller på noe MED ungene sine faktisk går på noe slikt. Det er som alltid Tordenskiolds soldater: de samme stiller opp for ungene i alle fora, mens resten er taperaktig borteborte fra alt, inkl skolerelaterte greier og alt som er av verv, fra enkle greier som kjøring til og fra fritidsaktiviteter til klassekontakt til noteansvarlig i korpset til kakebaking til trener i idrettslaget eller natteravn. Jeg tror neppe de stiller på foreldrefest heller. I parentes bemerket: ja, man skal kanskje ha med disse foreldrene å gjøre i sju år. Og take it from me - etter sju år er det rimelig mange av dem du uansett er så lei at du gråter av glede over å slippe tvangsmessige møter med dem for resten av livet. Endret 1. januar 2012 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #8 Skrevet 1. januar 2012 Der mener jeg du generaliserer litt vel mye sug lut. Men da mener du at vi bør gå på denne festen også selv om vi begge syns det er rart siden vi har stilt opp på alt annet?
Gjest sug lut Skrevet 1. januar 2012 #9 Skrevet 1. januar 2012 Nei. Jeg mener ikke noe om hva dere bør gjøre. Jeg vet imidlertid hva jeg ville gjort.
ellen-propellen Skrevet 1. januar 2012 #10 Skrevet 1. januar 2012 Her har det aldri vært noen slike treff, men så er det forholdsvise små forhold her. Jeg liker ikke tvangs sosialisering. Man blir kjent med de foreldrene man vil bli kjent med. Enten via fritidsaktiviteter eller at barna er venner. Hvorfor jeg skal få " nye venner" fordi jeg har barn på skolen beats me. Klassekontaktene byttes også ut hvert år her, så slike sammenkomster betyr lite mtp de.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #11 Skrevet 1. januar 2012 Nei, det har jeg ikke vært borti. Men tanken på "bli kjent"-fest med både barn og foreldre ikke hadde vært så dumt. Nå går barnet mitt i tredje klasse og jeg vet stort sett hvem alle barna er, men ikke hvem alle foreldrene er.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #12 Skrevet 1. januar 2012 Som jeg har skrevet lengre opp har vi faktisk hatt flere slike treff sammen med ungene fra i høst og frem til jul. Syns faktisk det begynner å bli litt vel mye.
Cat.68 Skrevet 1. januar 2012 #13 Skrevet 1. januar 2012 Vi er ikke hatt noe slikt, men vi har jo andre aktiviteter hvor man kan bli kjent med foreldrene om man vil, gjennom klassekontakter hvor vi planlegger litt felles sosiale aktiviteter for foreldre OG barn, gjennom året. Jeg for min del ser både for og nakk deler med påtvunget sosialisering, nakkdelen er jo slik som Sug Lut poengterer at det vil synligjøre veldig dem som ikke har ressursen eller sosial evne til å stille opp, men også tvinge mennesker å sosialisere med personer dem ellers kanskje aldri ville orket å være sammen med. Men å andre siden ser jeg ikke noen nakkdeler med å vite hvem foreldrene er til sine barns klassekamerater, ei heller å ha ihvertfall et minimum av sosial kontakt med disse slik at man kan jhelpes at å følge opp hverandres barn oppigjennom skoleårene. Men lagom er best, og tvang er aldrig lurt. Men hva som funker best i den enkelte klassen er jo umulig å si. Dere får føle på det da, og ta det derfra.??
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #14 Skrevet 1. januar 2012 Vi har mammatreff og pappatreff ca 4 ganger i året. Da møtes vi på den lokale restauranten, spiser middag og drikker litt vin. VELDIG hyggelig. I tillegg arrangeres det 2-4 turer i året med alt som kan krype å gå av familie (onkler/tanter/besteforeldre osv) Dette er skogs/bondegård turer med medbrakt mat/pølsegrilling og ingen alkohol. Vi synes det er hyggelige samlinger.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2012 #15 Skrevet 1. januar 2012 Det kalles foreldrenettverk og er noe det blir jobbet med å få istand mange steder, bl.a politiet er opptatt av at det skal være gode foreldrenettverk på skolene. Her har vi fire treff i året, et mammatreff, et pappatreff og to treff hvor hele familien er invitert (ikke behov for noe barnevakt med andre ord). Helt enkle ting, høstens familietreff var en gåtur i skogen med nistemat, og vinterens treff er i en stor akebakke hvor vi kommer til å tenne bål og grille pølser. Helt frivillig, barna leker og herjer, vi foreldrene blir litt kjent med hverandres ansikter, lærer hvem foreldre som hører til hvilke barn osv. Resultatet er at vi kjenner igjen hverandres barn, meningen er at vi skal hjelpe hverandre å "se etter" hverandres barn, ha lav terskel for å ringe hverandre om det skulle være noe, ordne opp i problemer før de blir store som fjell osv. For ungene er det en trygghet å vite at det er mange foreldre som "ser dem" uansett hvor de er, det er foreldre som hilser på dem på butikken, ser ugangen de gjør på skoleveien osv. Det er prevantivt for gruppepress, det kan være lettere å si nei til noe man egentlig ikke vil være med på når man kan unnskylde seg med at faren til kompisen min vanker her, mammaen til en klassekamerat bor der og hun kjenner mamma osv osv. Jeg kan ikke se en eneste negativ ting ved et godt foreldrenettverk, det finnes heller ikke tvang, jeg har ikke vært på alle samlingene men går på de jeg kan for det er faktisk veldig koselig. Det blir gjerne også diskutert alt fra mobilregler til leggetider og det kan være greit å høre fra de andre foreldrene at det ikke er sant at "ALLE andre får lov"
Lammelåret Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Foreldretreff er ikke tvangssosialisering, det er da ingen sanksjoner for dem som ikke deltar. Jeg synes det er en positiv oppfinnelse, det er en fin måte å få inntrykk av de andre foreldrene og bli litt kjent med dem. Det er få andre slike arenaer. Som #15 er inne på har det mange fine effekter. Selvsagt kan man dra noe negativt ut av det, slik er det alltid, men det handler i stor grad om hva slags innstilling man har til ting på generell basis.
Gjest sug lut Skrevet 1. januar 2012 #17 Skrevet 1. januar 2012 Vel, er det noe du ville gjøre frivillig kan du jo invitere alle foreldrene på privat basis. Men kanskje ikke du heller har lyst til å bruke din egen tid på en haug mennesker som tross alt er fullstendig tilfeldig sammenrasket som foreldre i en klasse? Kanskje du også heller omgås de av dem du selv velger? Personlig kjenner jeg alle foreldrene godt nok til å matche rett foreldre m rett unge, omgås noen av dem sosialt men ikke alle og helt på privat basis, jeg kjenner også alle ungene i varierende grad, selv om jeg ikke kjente noen av dem i forkant av skolestart - og det helt uten klamme tilstelninger av den typen her. Det holder lenge å være tilstede i sine barns liv.
Tyra79 Skrevet 1. januar 2012 #18 Skrevet 1. januar 2012 Skulle virkelig ønsket at det hadde vært noe sånt her! vi flyttet her vi bor nå for et år siden og det er veeldig vanskelig å skaffe seg et nettverk. Vi hadde satt stor pris på en mamma/pappa kveld, kanskje det hadde hjulpet oss foreldre også til å få et nettverk..!
ellen-propellen Skrevet 1. januar 2012 #19 Skrevet 1. januar 2012 Foreldretreff er ikke tvangssosialisering, det er da ingen sanksjoner for dem som ikke deltar. Jeg synes det er en positiv oppfinnelse, det er en fin måte å få inntrykk av de andre foreldrene og bli litt kjent med dem. Det er få andre slike arenaer. Som #15 er inne på har det mange fine effekter. Selvsagt kan man dra noe negativt ut av det, slik er det alltid, men det handler i stor grad om hva slags innstilling man har til ting på generell basis. Så lenge det forventes at man stiller, begge to, og at det blir kommentert om man ikke møter- da er det tvang. Jeg ønsker å tilbringe min fritid med mine barn. Ikke å få barnevakt for å være sammen med andre klasse foreldre. Jeg føler det samme når det gjelder dugnad i barnehagen " for å bli kjent med de andre foreldrene". Bare no piss
ellen-propellen Skrevet 1. januar 2012 #21 Skrevet 1. januar 2012 Lærerne og flere av foreldrene i klassen til mitt barn. Tror det er slik på hele skolen etter det jeg hører. Kanskje ulempen med ett lite sted?
Lammelåret Skrevet 1. januar 2012 #22 Skrevet 1. januar 2012 Altså, hvis det ikke oppleves som en frivillig og hyggelig greie, skjønner jeg at det ikke er ok. Slik du fremstiller det her høres det ut som forventningene er som til foreldremøter; noe som alle skal stille på eller ha gode grunner til å ikke møte på. Det kan gjøres på en mer hyggelig måte enn det, slik at man har lyst til å møte.
Tidsbadekaret Skrevet 1. januar 2012 #23 Skrevet 1. januar 2012 Vi har hatt aktive klassekontakter og de arrangerte foreldrefest i fjor i tillegg til flere andre sammenkomster og treff. Jeg kjente få foreldre og barn før skolestarten for vårt eldste barn så for meg har det vært veldig ok for å bli litt bedre kjent med både barn og foreldre. Jeg følte det ikke som tvang, vi vurderte frem og tilbake om vi ville gå på foreldrefesten eller ikke, men mest pga barnevakt ol. Som der sies over er det mye de samme som stiller, men noe variasjon er det da. Imidlertid kan jeg se for meg selv om noen år med X antall barn på skolen, mef grei kjennskap til miljøet at man blir lei hele opplegget. Men, akkurat nå passer det oss veldig fint.
Gjest sug lut Skrevet 2. januar 2012 #24 Skrevet 2. januar 2012 Lærerne og flere av foreldrene i klassen til mitt barn. Tror det er slik på hele skolen etter det jeg hører. Kanskje ulempen med ett lite sted? Nettopp. Og det er ikke begrenset til småsteder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå