Gå til innhold

samvær og stor avstand mellom foreldre....

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet eller har efaring evt gi råd og tips på dette.

vårt felles barn er over 10 timer mellom oss. jeg stavanger og han i sør trøndelag. skal i mekling om noen uker men trenger litt innputt på dette. er så spent ang meklinga men lurer på hva som er "vanlig" eller noe til den meklinga kommer....

ungen som det dreier seg om ang samvær er snart 2 år. jeg har et barn fra før på 9 år.

hvis jeg velger at han skal få omsorgen er det noe jeg bør tenke på ?

hva med store avgjørelser som skolegang,bhg, religion, flytting,.....går det an å ha lik foreldreomsorg på disse tingene om han har ungen boende mest hos seg ?

den som skal ha omsorgen...hvordan blir det da med skolegang? ja tenker da at den som har samvær men ikke hovedomsorgen skal ha barrnet...da blir det jo ikke så mye å se til barnet...bare i alle ferier evt ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Det er to begreper som er viktige å skille mellom her. Det ene er omsorgsrett, eller daglig omsorg. Den som barnet bor mest hos har omsorgen. Så er det foreldreansvar. Begge foreldrene kan ha (lik) del i foreldreansvaret, selv om barnet bor mest hos den ene.

Ved store avgjørelser som f.eks. skifte av navn må begge foreldre samtykke hvis de har delt foreldreansvar. Har du delt foreldreansvar har du også krav på å få informasjon fra skole og barnehage ang. barnet (men du må selv be om dette). Har du del i foreldreansvaret vil du kunne kreve å delta i store avgjørelser som skolegang, religion og slikt.

Når barnet kommer i skolealder vil det naturlig nok bli mindre samvær med samværsforelder når dere bor så langt fra hverandre som dere gjør. Da må det bli i hovedsak ferier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...