Anonym bruker Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Liitt usikker på hvor jeg skulle legge innlegget, men siden det er her jeg henger mest så ble det her.. Nå sitter jeg å er veldig veldig skuffa over sambo.. Jeg har termin 11. januar og det blir da førstemann for oss begge. Når temaet alkohol kom opp for noen små uker siden, var han kjapp ute å sa at julaften, DA var siste dagen han skulle drikke noe før han ble pappa.. Flott, tenkte jeg, da var det greit! (Har også fått beskjed fra jordmor om at jeg kan forberede meg på å føde før termin, hadde jeg ikke fått den beskjeden hadde jeg nok ikke hatt noe problemer med å la han ta seg en fest etter dette også, men det trenger han da ikke vite.. hehe) Så han var ikke å se hverken lillejulaften eller julaften, da han var ute og drakk.. (Vi skulle ikke feire jula i lag i år uansett, så dette var forsåvidt greit, selv om jeg syns det var litt rart at han brukte akkurat disse familiedagene på å drikke) Så kom 1. juledag, og han spurte så fint om han ikke kunne få reise ut denne dagen også, som aaaller siste dag... Joda, det var vel greit det. Han reiste ut, og kom ikke hjem igjen før 7 på morningen 2. dag. Javel, tenkte jeg, nå må han da hvertfall ha fått det ut av systemet! Dagene gikk, og igår kom han å spurte om han kunne få spille poker med gutta! Jasåklart, han skulle jo ikke drikke, så jeg så ikke noe problem med dette. Litt surt da, fordi jeg føler jeg har sittet alene så mange kvelder, og han har vært ute, men kan jo ikke nekte ham heller.. Så kom spørsmålet om han kunne ta seg EN øl dersom han ble tilbudt det av de som var der (de andre skulle drikke). Joda, han kunne vel det sa jeg. Likte ikke helt dette, for det betydde jo at han ikke kunne kjøre VISS noe skjedde. Men jeg følte jeg ikke kunne nekte ham EN øl heller. Så reiste han opp til foreldrene på middag før han skulle ut å spille, og når han kom hjem annonserte han helt likegyldig at han hadde fått tre øl av faren som han skulle ha med seg.. Javel? Når ble en øl tre? Han tok med seg en hundrelapp fra lommeboka mi og stakk på poker.. Han ble ikke sen, de andre skulle på pub og det skulle jo ikke han fikk jeg beskjed om.. Når jeg snakka med han litt senere så skulle han nedom puben likevel, men han kom hjem SENEST halv to, for da stengte puben og han som ikke drakk skulle jo ikke på noe nachspiel. Jeg gikk å la meg rundt halv to, og lå å ventet på ham.. Sovna tilslutt, og våkna av at han kom ravende inn døra i 4-tia eller noe trur jeg.. Jeg så ikke på klokka, men hadde fått melding litt over tre der det bare stod "unnskyld" eller noe.. Slet veldig med å få sove etter dette, han lå å snorka ved siden av.. Nå har jeg nettopp stått opp etter en dårlig natts søvn, og merka forøvrig at han har PISSA I SENGA også.. hvordan skal jeg takle dette når han en eller annen gang står opp? Jeg vet det blir unnskyldninger i lange baner, men dette syns jeg bare ikke er greit.. Hvordan få ham til å skjønne det? Han er 22 forresten, og JA, veldig umoden! Væær så snill å si at mennene blir mer moden i farsrollen? Jeg er selv bare 17, og føler jeg er mye mer moden enn det han er.. Eller er det noen som syns jeg overreagerer her? Trenger synspunkt! Dette ble sikkert veldig rotete, beklager det, er bare så frustrert og skuffet her jeg sitter..
dincene Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Du overreagerer ikke nei. Ufff, lite andre kan gjøre her men skjønner hvor fortvilt du er. Og jeg er jo mye mye eldre da Men aldri har skjønt poenget med alkohol. Det går vel an å ha det artig uten den?! Angåendes feiringa. Hvorfor feirer dokke ikke i lag? Det kan jo være en grei måte å være i lag og gjøre ting i lag. Da slipper man å dra ut med venner og drikke seg full. Ha en kjæreste jul hvis ikke med familiene. Det samme kan man si om nyttårsaften. Ikke noe gale å være bare to hjemme og lage noe godt i lag og kose seg alene. Man trenger jo ikke altid venner og familie rundt seg.
kleika Skrevet 31. desember 2011 #3 Skrevet 31. desember 2011 hei jeg venter nr 3 min mann var 22 da vi fikk nr 1 og ja det er kanskje litt tidligt, men ikke noen unnskyldning for den salgs opførsel. Det er selvfølgelig lett for meg å si for min mann har aldri vært den store fest type på den måte. men det jeg føler jeg ser i ditt innlegg og som vi også hadde problemer med er angsten eller usikkerheten,angsten er kanskje et litt stort ord.Vår første var ikke planlagt og jeg så da også flere gange at min mann virkede nesten panikslagen,redd for å bli fanget,følte seg ikke klar og usikker på hele situasjonen hvilket jeg også selv kunne bli ;-) Det å få sitt første barn er en stor ting og omveltning og oveni har alle en tendens til å si hvor tøft det blir og at nå blir det andre boller på suppen osv. Jeg forstår godt du er skuffet og lei deg, jeg hadde selv vært helt knust og selvom han står til en stor skidballe tror jeg det er viktigere at dere tar en prat om at livet ikke er over etter babyen kommer. Jeg kjenner dere jo ikke men det virker som om han skal ha så mye festing overstått fordi han ikke tror det er muligt etter babyen har kommet. Livet kommer selvfølgelig til å forandre seg,men jeg husker da at jeg tok en tur på byen med et par venniner 6 uker etter at førstemann var født,det fant jeg hurtigt ut av ikke var min scene lengere men pointen er at der blir jo stadig fester,drikking og gøy selvom man får barn,noe af det gøy blir bare annerledes,nemlig derhjemme med barnet istedenfor å drikke. En av de ting der overraskede oss veldig da vi fikk den første var at vi ikke forandrede oss fordi vi måtte,men fordi vi ønskede det,pludselig var det morsommere å gjøre ting hvor barnet kunne være med. vi venter som sagt nr 3 og min mann har da stadig helg turer med gutterne et par gange om året med drikking og poker og omvendt. Som sagt der er desverre i kke noe fasit på å være moden eller få barn eller være foreldre,men ta en prat sammen,kanskje lag noen spilleregler for noen frihelge hver også etter babyen kommer,kanskje avtal at helgen etter babyen kommer kan han dra ut og feirer med vennene at han er blitt pappa,og så heller holde seg edru fra nå til babyen kommer. jeg vet ikke om noe av dette hjelper deg og jeg vet du står i en dum situasjon,men overreagere gjør du ikke etter min menning og jeg sender noen goe tanker og føleleser til deg det er ikke altid lett :-)
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 31. desember 2011 #4 Skrevet 31. desember 2011 Sett han på plass nå før barnet får de med seg. Han er 5år eldre en deg å skal være mann nok til å ta seg av mor til barne sitt å ikke venner å øl først. Du kan selvsagt risikere å sitte me ungen alene men du må ha en du kan stole på at e der for deg å barne. Eg e nok litt frempå på dette tema men eg e oppvokst med alkoholiker som far å eg e streng på alkohol inntak her i hus.
Sandana94 Skrevet 31. desember 2011 #5 Skrevet 31. desember 2011 Dincene: Vi feirde ikkje jula ilag fordi jeg ville være med familien min, og han ville være med sin. Siden dette blir siste jula uten barn som gjør at vi føler vi må feire ilag, så tok vi ikke dette så tungt i år om du skjønner. Til neste år feirer vi nok sammen, slik at barnet vårt får feire med begge foreldrene sine, og krangelen om det blir med min familie eller hans får vi ta til neste år hehe. I tillegg visste jeg at han kom til å drikke på julaften, og jeg takler ikke å være i nærheten av alkohol engang, hvertfall ikke i nærheten av folk som er påvirket av alkohol! Nyttårsafta skal vi feire ilag, først middag hos hans familie, og dessert hos min familie senere:) DA blir det totalforbud på alkohol for hans del, det skal være sikkert;) Kleika: Du sier noe der. Når jeg tenker meg om er det flere ganger vi bare har ligget i senga om kveldene og skal sove, og jeg merker han ligger våken, så sier han at han ligger å tenker på hvor sykt det er at vi skal bli foreldre. Kanskje han er litt mer usikker enn det han tør å si? Tror jeg får droppe den skyllebøtta jeg hadde planlagt for ham, og kanskje ta en skikkelig prat med ham når han står opp i stedet. Men aller først skal HAN få bytte på senga! Yasmin: Ja, jeg skal gjøre det klinkende klart at det ikke er aksebtabelt det han har drevet på med..
dincene Skrevet 31. desember 2011 #6 Skrevet 31. desember 2011 Ja det kan være lurt å ikke begynne å kaste over ham at han har drukka igjen. Da skal han bare "låse seg" inne. Prøv å fortelle ham hvordan du opplever det. Så la ham fortelle hva han synes om alt. Vi er jo dessverre så ulike i alt vi gjør! Og samlivet er ikke noe enkelt! Det er kunst å klare å leve med et mennesket i mange år og ha det artig i tillegg
Minigrevlingen Skrevet 31. desember 2011 #7 Skrevet 31. desember 2011 Hærlig.. Nei, det er absolutt ikke å overreagere kjære deg. Lykke til, og håper han blir voksen fort!
<3 januar 2012 <3 Skrevet 31. desember 2011 #8 Skrevet 31. desember 2011 Her har ikke dette vært noe issue i det heletatt.. Men hadde dette vært meg hadde jeg helt klart snakka med pappan! Og fått han til å skjønne at dere skal bli foreldre og du må kunne stole på at han er der for deg og beibi når den kommer! Det betyr at han må være edru:)! Jula er jo ofte slik at det er mye drikke hit og dit... Men akkurat denne jula må han da kunne la vær å drikke synes nå jeg... Jeg tror hvertfall du er tjent med for din egen del å snakke med han om det og fortelle han at du kanskje er skuffet over at han bryr seg mer om å drikke enn å være med deg og passe på at dere alle er trygge hvis det skulle skje noe snart... Kan jo hende han skjønner det litt mer hvis man legger det frem slik at man trenger pappan:) Håper det går bra for dere:)! Lykke til!
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 1. januar 2012 #9 Skrevet 1. januar 2012 Synes det er mye dissing av unge fedre her inne, er de under 30 kunne en nesten like gjerne vært sammen med en amøbe høres det ut som! Min mann blir straks 23, vi venter nr 2 og kan helt ærlig ikke si at prioriteringer har vært noe problem noen gang! Tilbake til deg: du overreagerer ikke! Men kanskje han trenger at du setter foten ned istede for å gi ham lov til litt hele tiden, for han kan høres ut som om en som tar hele hånden blir han tilbudt lillefingeren. Vis ham hvor skapet står, dere skal tross alt være foreldre sammen resten av livet og da nytter det ikke å "bare" ta en øl som blir tyve med kompisene lykke til og håper det ordner seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå