Gå til innhold

For og imot å ha hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen vil ha hund (og selvfølgelig ungene).

Jeg har aldri hatt lyst på, men i det siste er ikke tanken helt fremmed. Men, finner så mye "men" med det;) Eks kan ikke bare reise på ferie uten, ut på tur før jobb osv...

Ser ikke helt for meg en hund springende rundt her... Et skikkelig dumt spm jeg kom på var, sover d hele natta eller må de på do da?! Plutselig småbarnsforeldre igjen , hehe;)

Så hva har dere å komme med, både for og imot:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten så sover de ikke hele natta, du må gjerne ut å lufte dem. Noen gjør det, men jeg har aldri gjort det selv, jeg lufter før legging og når vi står opp før vi går på jobb. Her har de vært vant til å være hjemme 8 timer i bur, eller utendørs i bånd med tilgang til bur/vann (ikke på kaldeste årstidene da).

Selv har jeg hatt hund siden jeg var barn og begynner å nærme meg midten av 20-årene. Har to tette barn og en hund, og merker jeg begynner å bli "lei" av å ha hund. Ferier og alt, blir litt låst på en måte.

Men på en annen side så kommer det helt an på hvilken rase dere ønsker dere.

Skrevet

Det er ikke til å legge skjul på at det er mye jobb og ansvar å ha hund. Det er særlig mye i starten når den er valp. den skal ha mat hver 3-4 time, luftes jevnlig, gjøres husren og lære seg å være alene når alle skal på jobb. Senere trenger den jevnlig mosjon (inkl luftetur før jobb og rett etter), foring, stell som jevnlig børsting, kloklipping og bading. Veterinærbesøk og vaksinering.

Det koster å ha hund. Anskaffelsen er en ting, men løpende utgifter som for, veterinær, forsikring etc utgjør litt i løpet av et år.

I ferie og turer må man ha pass. Eller kennel. Det er dyrt. Det blir mye hår og sand / rusk som den drar med seg inn.

Men alt i alt så stortrives jeg med å ha hund! Støvsuger hver dag og går tur. Det er så flott for barn å vokse opp med dyr. Men det er til tider strevsomt også. Jeg vil anbefale deg å tenke deg godt om hvis du i utgangspunktet ikke er så gira. Det er noe man påtar seg for mange år.

Kan dere ikke evt låne en hund, ha på for i en periode og se om dette er noe for dere?

Hunden trenger ikke gå på do på natta når den har blitt voksen. Men når den er valp er det ofte ut ;)

Skrevet

Det er som å ha ett barn til! Som ikke er velkomment noe sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...