Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #1 Skrevet 29. desember 2011 Har en 3åring med kraftig forstoppelse. Ikke bæsjet siden søndag. Dette har blitt et problem, da barnet tisser på do men nekter å ta bort bleien når det skal gjøres nummer 2. Dette har igjen resultert i at barnet har holdt seg mye, og føler nok skam ved å bæsje i bleien da barnet gjemmer seg, og det har ellers vært en del fokus tidligere på å få prøve å få barnet ditt å gjøre nummer 2 på do siden barnet tisser på do. Så nå er bleien på konstant de siste dagene, men vi maser en del om barnet må på do for barnet har jo vondt i magen noe som er ganske forståelig etter 4 dager uten do besøk! stakkars;( Jeg har brukt det flytende middelet som jeg kjøpte på apoteket i 2 dager nå, men ingen effekt forløpelig..på apoteket sa de at det kunne gå opp til 3 dager og at jeg måtte jeg max dose som jeg har gjort i 1 dag. Eller har jeg kjøpt klyster, linfrø, frukt og slikt dag. Barnet drikker masse vann og er mye i aktivitet da barnet er i barnehagen i romjulen. Erfaringer? Tips?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #2 Skrevet 29. desember 2011 Har IKKE prøvd klyster, men tenkte å prøve i kveld hvis barnet fremdeles ikke har vært på do. HI
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #3 Skrevet 29. desember 2011 ingen??? har gitt klyster, uten hell:( HI
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #4 Skrevet 29. desember 2011 Jeg ville ikke kalle det kraftig forstoppelse etter bare 4 dager. Jeg har hatt unge med tarmproblemer og der kunne det gå opp til 14 dager uten avføring. Ellers får du fortsette slik du har gjort så skal du se han bæsjer.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #6 Skrevet 29. desember 2011 Ok. Bæsjet sist søndag, så da får jeg bare fortsette med "behanndlingen" da... HI
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Ikke stress med det i form av mas på ungen. Hadde du likt det selv? Glem doen. Helt. IKKE snakk om do i hele tatt. Bare ha på bleia og lat som om det er greit og nødvendig. Og vent litt til, så virker nok klysteret. Men vær klar over at klumpen er smertefull å få ut, klyster eller ei. For det er blitt en hard klump nå, som står som en propp. Og denne er virkelig vond å få ut. Jeg har selv barn som har hatt kronisk forstoppelse(over flere år), så dette kan jeg mye om. Husk det at om du pøser på med fiber, så må væskeinntaket økes ekstremt. Ellers fører fiber til forstoppelse i seg selv. Er dette noe ungen plages med mye, så kjøp heller flytende parafin for vedlikehold. Det påvirker kun avføringen, og ikke tarmene. Så det er ikke skadelig å bruke lenge. Og da snakker du med legen ang dosen. Flytende parafin er reseptfritt, men dosen trengs det hjelp til å finne. Stor dose i starten(opp til 20 ml i døgnet, 10 mx2). Og så kan en trappe ned til dose som virker for ditt barn. Problemet som kommer av det dere nå er oppe i, kan være bæsjeaversjon. At barnet ikke tør og dermed holder seg, selv om avføringen ikke er så hard. Så mas er bare noe som gjør vondt verre her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå