Anonym bruker Skrevet 28. desember 2011 #1 Skrevet 28. desember 2011 Føler det blir bare verre med årene, i år spurte hun hvilken størrelse ungene brukte i klær, trodde hun skulle kjøpe noe klær i julepresang til dem, men guttungen fikk en puslekube som var kjøpt på apotek 1 til 20 kroner og jentungen fikk noe badekuler som var kjøpt på samme sted til 30 kroner. Har egentlig aldri brydd meg om hva ting har kostet, men vi har avtalt et beløp innen en viss verdi og da trodde jeg ikke man lurte andre til og kjøpe julepresanger til 200 når man selv gir for knappe 50 lappen? Men heretter er det slutt, neste år blir det en boxer fra h/m til hennes sønn til 49,50 så kan hun jo sitte der og ha dårlig samvittighet. Ikke har hun dårlig økonomi heller så det kan det ikke være.
Pittamitta Skrevet 28. desember 2011 #2 Skrevet 28. desember 2011 Nå får du sikkert mye pes at du er utakknemlig osv.hehe :-).Men jeg skjønner godt hva du mener.Vi her også innen familien har blitt enige om rundt 200kr.Og her er det andre veien,jeg føler at noen kjøper for mer.og vi har ikke økonomi til å kjøpe for over den summen:-(.Så det føles også ekkelt,
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2011 #3 Skrevet 28. desember 2011 Som jeg har sagt her inne før... Jeg fatter ikke stresset. Og fatter ikke helt poenget med julegaver. Jeg vil helst ikke ha gaver til meg selv i hele tatt. For det finnes flere som deg. Regner på verdi av gaver, og omtrent hva du "skylder" dem om du ikke gir like mye tilbake... Sykt! Det er bare bytte av penger, så hva er poenget? Helt oppriktig mener jeg du henger deg opp i verdi. Jeg er så glad vi ikke tenker penger, i det minste. Jeg har ikke peiling på hva det kostet det mine barn har fått, og tror neppe min søster har sjekket hva det vi har kjøpt til hennes barn har kostet. Det viktigste er at mottaker liker det. Ikke hva det kostet. Eller hva tenker du? Hvorfor gir du gaver? For at du skal få det samme igjen i verdi? Hva er da poenget? Kan du ikke bare drite i gaver, og heller kjøpe det til dine barn selv om det er så viktig hva verdi angår? Herrefred.... er det dette julen er redusert til?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Jeg skjønner deg godt, dette handler slett ikke om penger, men prinsipp. Når man har blitt enige om en sum så holder man den avtalen, og kjøper hverken dyrere eller billigere. Det handler ikke om at det skal være på krona, men ca. Jeg ville ha snakket med henne, og spurt om dere heller skulle kutte ut. Kan jo prøve å vri det til at du har forståelse for at de er i en kneik:P Kanskje hun tar hintet:)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 Så klart handler det i bunn og grunn om penger, "den perfekte mor". HI teller jo på krona. Om det da ikke handler om penger, hva handler det da om? Prinsipp er for dårlig unskyldning, altså. Likte ungene det de fikk? Og er det de eller du som teller penger, HI?
Gjest Morn du Skrevet 29. desember 2011 #6 Skrevet 29. desember 2011 Skjønner deg godt jeg. Har man først blitt enigom et beløp, bør man holde seg rundt det. Kanskje ikke på krona, men ca i nærheten
soleia Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Då tek du hintet, og kjøper presangar i same prisklasse neste år. Kan hende har ho fått større familie etter kvart, og synes presang-galoppen har teke av. Kanskje du t.o.m kan føreslå at de sluttar å kjøpe presang til barna til kvarandre, dersom de ikkje har svært liten familie. Hjå oss kjøper og får me berre av næraste familie, dvs tantebarn og besteforeldre + fadderbarn. Det er eg godt nøgd med.
Anne-B. Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Hvorfra det gå ut over barna, om du har et godt forhold til dem?
Ksenia & Anjem Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Føler det blir bare verre med årene, i år spurte hun hvilken størrelse ungene brukte i klær, trodde hun skulle kjøpe noe klær i julepresang til dem, men guttungen fikk en puslekube som var kjøpt på apotek 1 til 20 kroner og jentungen fikk noe badekuler som var kjøpt på samme sted til 30 kroner. Har egentlig aldri brydd meg om hva ting har kostet, men vi har avtalt et beløp innen en viss verdi og da trodde jeg ikke man lurte andre til og kjøpe julepresanger til 200 når man selv gir for knappe 50 lappen? Men heretter er det slutt, neste år blir det en boxer fra h/m til hennes sønn til 49,50 så kan hun jo sitte der og ha dårlig samvittighet. Ikke har hun dårlig økonomi heller så det kan det ikke være. herregud så gjerrigt..forstår deg godt har man avtalt en pris holder man seg til det..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Som jeg har sagt her inne før... Jeg fatter ikke stresset. Og fatter ikke helt poenget med julegaver. Jeg vil helst ikke ha gaver til meg selv i hele tatt. For det finnes flere som deg. Regner på verdi av gaver, og omtrent hva du "skylder" dem om du ikke gir like mye tilbake... Sykt! Det er bare bytte av penger, så hva er poenget? Helt oppriktig mener jeg du henger deg opp i verdi. Jeg er så glad vi ikke tenker penger, i det minste. Jeg har ikke peiling på hva det kostet det mine barn har fått, og tror neppe min søster har sjekket hva det vi har kjøpt til hennes barn har kostet. Det viktigste er at mottaker liker det. Ikke hva det kostet. Eller hva tenker du? Hvorfor gir du gaver? For at du skal få det samme igjen i verdi? Hva er da poenget? Kan du ikke bare drite i gaver, og heller kjøpe det til dine barn selv om det er så viktig hva verdi angår? Herrefred.... er det dette julen er redusert til? Så bra sagt. Jula handler ikke lenger om å gi, men hvor mye en får og verdien av gaven. Så mange som syter om verdien av gavene dem får. Skjønner da ikke vitsen med å gi og får gaven. Som en pleier å si: det er jo tanken som teller, ikke verdien.
Mandalas Skrevet 31. desember 2011 #11 Skrevet 31. desember 2011 Jeg forstår deg egentlig. Og jeg er enig med dem som sier at det ikke handler om bare pengene, men prinsippet. Med de gavene HI beskriver, hadde jeg blitt skuffet, for de virker ikke gjennomtenkt eller noe. De fleste har ikke badekar lenger og blir virkelig en liten jente glad for badekuler?? Altså, jeg syns at folk gjerne må kjøpe billige julegaver, men kjøp da hvertfall noe med en tanke bak. Ikke bare plukke med noe rask. Man merker forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå