Gå til innhold

Spiral,livmorhals-test.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var til legen (GU) for å sjekke ut om alt var greit nedentil,for å få satt inn hormonspiral,fikk jeg tatt en celleprøve(livmorhalsen) samtidig.

Legen sa bare at alt var greit der nede for å få satt inn spiral. Jeg ventet til jeg fikk menstruasjon,så ventet på at den skulle bli ferdig,og deretter komme tilbake for å få satt inn spiral.

Legen som jeg dro til,visste seg å ikke ha så mye erfaring,mtp innsettingen,så legen fikk en annen lege til å gjøre det. Da sa lege nr 2(innsetteren),til lege nr 1(den uerfarne)"har du tatt celleprøve?" lege nr 1 sa ja. Og lege nr 2 satt inn spiralen.

Til spørsmålet.. Jeg fikk et brev i posten der det sto at livmorhals-testen viste små forandringer i cellene,og at jeg må på gynekologisk poliklinikk. Hvordan blir dette i forhold til spiralen? Må den taes ut? Setter de den inn igjen? Må jeg kjøpe ny? Vil spiralen hjelpe til med celledelingen?

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Dette har ingenting med spiralen å gjøre, og har heller ingenting å si for spiralen. De kommer til å ta en ny, større prøve, og om denne viser store celleforandringer, kommer de til å gjerne en liten bit av.livmorhalsen. Dette kalles conisering, og har ikke noe å si for fremtidige barn, annet en at man ofte må ta det litt roligere i sv.skapet pga at livmormunnen blir litt slappere. Under coniseringen, bruker de laser for å fjerne vevet (og dette er ikke vondt), og da kan det hende de svir av trådene til spiralen. Jeg fikk beskjed om at jeg i så fall bare skulle få time til en gynekolog (ikke fastlege) når den skulle ut, så fikset de det ;-)

Skrevet

Dette har ingenting med spiralen å gjøre, og har heller ingenting å si for spiralen. De kommer til å ta en ny, større prøve, og om denne viser store celleforandringer, kommer de til å gjerne en liten bit av.livmorhalsen. Dette kalles conisering, og har ikke noe å si for fremtidige barn, annet en at man ofte må ta det litt roligere i sv.skapet pga at livmormunnen blir litt slappere. Under coniseringen, bruker de laser for å fjerne vevet (og dette er ikke vondt), og da kan det hende de svir av trådene til spiralen. Jeg fikk beskjed om at jeg i så fall bare skulle få time til en gynekolog (ikke fastlege) når den skulle ut, så fikset de det ;-)

Så da tar de ikke ut spiralen på gynekologiske poliklinikken??

Skrevet

Jeg har tatt prøver selv om jeg har spiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...