Gå til innhold

Når får ungene lommepenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste min er 10 år (5.klasse) og han trenger egentlig ikke penger enda.

Men han får lommepenger hver lørdag, han bruker noe til lørdagsgodt og resten putter han på et glass han har på rommet sitt. Han har stadig et eller annet han sparer til og setter en lapp på utsiden av glasset som forteller hva det skal gå til. Forrige lapp sto det skateboard på, nå henger det en lapp der som det står England på (skal til England i april og han sparer lommepenger).

Er nok litt forskjell på når ungene trenger egne penger til å handle ukeblader, konobilletter osv, men foreløbig er ikke sønnen min ute med venner på en sånn måte at det koster penger.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ok, takk for svar. Han ser altså verdien av penger da, siden han sparer til spesifikke ting?

Datteren min på 7 maser om at hun må få lommepenger (ved å gjøre ting hjemme, selvsagt) Men hun vet ikke hva de skal gå til, og tror hun har nok til å kjøpe ny bil til meg (fordi jeg har sagt jeg har lyst på) siden hun tross alt har "mange hundre" på sparebøssa.

Men da tror jeg at jeg drøyer det noen år til :)

Skrevet

Her får lillebror på 7 år (2.klasse) også lommepenger.

Det er ikke knyttet opp mot oppgaver hjemme, for jeg forventer at alle bidrar i hjemmet uten å få betaling for det. Lommepenger er rett og slett en gode de får, men de kan få trekk i lommepengene om de oppfører seg på helt uakseptable måter altså (heldigvis sjelden det har vært nødvendig).

Min 7-åring har ikke noe problemer med å se verdien av pengene, han og storebror på 10 får akkurat samme summen og begge handler for litt av den og sparer resten. De vet godt hva ting de ønsker seg koster og kan fint telle sammen penger og regne ut hva de mangler.

7-åringen vet lite om hva biler o.l. koster, men han skjønner at han ikke kan kjøpe en ny en for lommepengene sine ;)

Noen fordeler har det å ha en storebror som kan lære bort og fortelle hvor teit du er når du foreslår noe så dumt, hehe..

Hilsen 20:56 igjen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Helt enig med deg. Oppgaver i heimen er et felles ansvar, og jeg kommer ikke til å gi de penger for å hjelpe til hjemme. Hey, ingen betaler meg for alt jeg gjør ;)

Her er hun størst, og har derfor ingen som kan fortelle henne sånt, hehe. Men tror nok jeg drøyer det litt likevel. Hun har ingenting hun vil spare til, er rimelig romling når det kommer til ting hun har lyst på. Kan godt kjøpe seg noe for penger hun har fått i gave, for så ikke leke med dem i det hele tatt :P

Nei, denne diskusjonen får vi ta om noen år :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Min på 8 får lommepenger utfra hva han bidrar med her hjemme.

Ikke nødvendigvis fordi han trenger penger, men fordi pengene er en litt ekstra motivasjon for å yte litt mer hjemme.

Vi har satt opp en lite med "plikter" han må gjøre for å få pengene. Så krysser han av når de er utført. Det er bl.a å gå ut med søpla, dekke på bordet, støvsuge, putte varer i kjøleskapet når vi har handlet, hjelpe til med å sette på klesvask eller brette hånkler osv fra tørketrommelen osv osv. Altså helt enkle ting. Jo mer han gjør jo mer lommepenger vanker det:)

Avtalen er at han må putte pengene på sparebøssa. De kan brukes når vi reiser på ferie. da får han bruke de til (nesten) hva han vil:)

Skrevet

Her har de fått ukelønn fra de er ganske så små, igrunn mest pga de store har fått. De har ulike ting de må gjøre i huset for å få ukelønn, så vi fant ut at vi kunne ta med de små også.Tilpasse hva de skulle gjøre etter alder, det har faktisk vært mye enklere med de minste enn de eldre.

De må kjøpe alle leker og det de vil ha utover jul og bursdag. Og er det dyre ting må de ønske seg penger til bursdag og jul, vi har ikke sekken full av penger og med fire unger som har bursdag rett før og etter jul så har vi ikke mye å gi hver enkelt heller. Men jeg tror ungene har godt av å tjene seg opp penger og det å spare til ting de ønsker seg. Nå tar de mye bedre vare på tingene sine enn de gjorde tidligere før vi innførte lommepenger, og at de måtte kjøpe lekene sine selv.

6 åringen sparer seg nå opp til elektriske trommer (sånne ordentlige og de hun skal kjøpe seg koster 4445kr så hun jobber og sliter for å få nok. Nå er hun halveis og har snart bursdag, så hun kan nok snart gå i butikken og kjøpe seg tenker jeg.)

8 åringen har flere ting hun vil kjøpe seg men vet ikke hva hun vil kjøpe først så hun venter med å kjøpe noe til hun har bestemt seg.

Jeg syns det er viktig at ungene skjønner at ting koster og at det må jobbes for. Jeg tror det blir enklere for de når de flytter ut at huset og de oppdager at selv dopapir koster penger, tror de er mer forbedredt på voksenlivet. Nå er det ikke alvor, men plutselig endag er det det og da tror jeg ikke de går på en smell som jeg har hørt endel av mine venner gjorde. De fikk det meste de ville, men så fort de flyttet ut forsvant boblen rundt de og de syns foreldrene dems hadde gjort de en bjørnetjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...