Gå til innhold

noen som har erfaring med disse?kokerbøker til di minste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer sterkt og lage middagen selv til snuppa.Men trenger litt tips til hva vi kan bruke osv. Er helt grønn på å lage middag :)

Kom over disse? Noen som har di og er fornøyde?er det mange oppskrifter i di?

http://barnemat.com/kokeboker.html

Syns det står så lite på nettsida og bloggen syns jeg var tungvinn å finne oppskrifter på. Eller meg som ikke finner ut av det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lettlaget barnemat. Syns den er ganske grei, står mange nyttige tips der. Men hadde helt sikkert klart meg uten. Det står veldig mye i "mat for spebarn" fra Helsedirektoratet. Hvis du ikke har fått den fra helsestasjonen finner du den her: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-for-spedbarn/Sider/default.aspx

I tillegg har jeg funnet mye interessant på http://barebarnemat.blogspot.com Det er en stund siden hun har blogget, men bloggen er veldig systematisk og ryddig.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til kokebøkene, men det er veldig enkelt å lage babymat. Jeg lager hver ingrediens for seg og fryser ned i isbitbrett. Så tar jeg det jeg føler for ved hvert måltid.

Damp/kok grønnsakene uten salt, og etter hvert kan du tilsette litt urter for smak:)

Gulrot, erter, søtpotet, laks, kyllinglever kan være greit å starte med.

Kjør de enkelte ingrediensene i foodprosessor etter koking og fordel i brettene.

Skrevet

Har "lettlaget barnemat" (pocketutgaven til 129 kr). Har laget tre oppskrifter derfra, og jenten min (på 8 mnd) har synes de har vært helt topp.

Enkle og greie oppskrifter å følge.

De første månedene hun fikk fast føde lagde jeg bare isterninger og blandet ulike slag etter ønske fra dag til dag, men når hun ble 7-8 mnd så trengte hun etterhvert så pass store mengder mat at jeg følte at jeg hele tiden gikk tom for enkeltingredienser. Fant derfor ut at det kunne være greit å prøve å lage "ferdigretter" i litt mengder. Kjøpte boken for å få litt inspirasjon. Feks er "kylling fra kardemommeby" og "gryte med eple" ikke retter jeg ville funnet på selv, men som virkelig har falt i smak.

Jeg lånte to av bøkene til Margit Vea på biblioteket først, for å se om de var verdt å kjøpe. Fant ut at jeg ikke trengte den største, siden det sto mye der som jeg visste fra før, men pocket-utgaven er litt mer komprimert tror jeg.

Skrevet

Tusen takk for tips!

Kommer sikkert maaange innlegg fra meg ang mat.. hehe :) Moro og prøve. Ingen jeg kjenner som har laget maten selv. Orker ikke lukten på maten i glassene.Brekker meg bare så har ikke samvittighet til å la snuppa spise det :) er litt rar..

Kan jeg ikke lage middag og fryse di samme?Er helt grønn :)

Da tror æ vi går for potet og gulerot i morgen. .

Skrevet

Ja du kan fryse ned:) Og du kan blande, men jeg ville frosset de ulike matsortene adskilt. Da får babyen smake en og en ting, og så tenker jeg slik at babyen vil ha maten slik jeg selv liker å spise det - gulrøttene for seg og poteten for seg - ikke blandet til en brun masse ;) og så merker du om det er enkelte matvarer babyen ikke liker....

Skrevet

Jeg har Lettlaget Barnemat og har brukt den litt. En god del kjekke tips i den. Synes kanskje mengden oppskrifter en litt lite i den. Har også an av Annabel Karmel sine bøker (engelsk) http://www.play.com/Books/Books/4-/3481180/Annabel-Karmel-New-Complete-Baby-Toddler-Meal-Planner/Product.html?searchtype=allproducts&searchsource=0&searchstring=annabel+karmel&urlrefer=search

Den har jeg brukt mer aktivt på oppskriftene ihvertfall. Flere alternativer og ideer. Synes denne boken har vært helt topp egentlig. Masse gode tips om hva du bør starte med etc. Har nylig kjøpt en som var oversatt til norsk av henne. Den var ikke like bra. Het Supermat eller noe slikt, men likte bedre den første her.

Det du må være obs på om du kjøper den engelske varianten er at hun bruker melkeprodukter i oppskriftene fra 6 måneder og ikke 10 som er den norske anbefalingen.

Som en annen her anbefaler, så kan det absolutt være en ide å fryse de enkelste matvarene for seg slik at du kan blande litt og litt. Men husk at potet ikke er særlig bra å fryse alene. Blir fort litt bitter på smak. Etterhvert som du lager blandinger med kjøtt/fisk/kylling og meieriprodukter, så er det ekstra viktig at disse blir gjennomvarmet før du serverer til den lille. Dvs. varme i gryte eller mikro til deg er over 70 grader i gjennom og så kan du kjøle ned i kaldt vannbad f.eks. for å få det ned til spiselig temperatur fort.

Lykke til. Det er kjekt å lage mat til de små selv. Men det kan fort ta litt tid. Jeg har laget 4-5 forskjellige retter når jeg er i gang, og det blir fort litt surr. Den senere tiden har vi laget middagsmat uten salt ved noen anledninger slik at vi kunne ta av til minien. Så han har fått lasagne, pizza og diverse "gryteretter" når det har passet sånn.

Ellers kan det også anbefales å steame litt grønnsaker og ha i biter i bokser i kjøleskapet. Disse bruker jeg til å gi som fingermat eller til å ha på en tallerken mens vi spiser middag slik at han føler/tror han får vår mat. De holder seg fint noen dager i kjøleskapet og minien min synes det er kjempekjekt å få lov til å spise selv. Dette er greit når de er store nok til å spise biter. Min mini er snart 11 måneder, så han har spist fast føde lenge nå og klarer fint å tygge biter selv. Har forresten også gjort det samme med pastaskruer o.l., så får han dem kalde som fingermat.

Oi, dette ble langt, men som sagt.. Lykke til og kos deg masse med matlagingen. :-)

Skrevet

Ps. ikke frys potet, men mos det sammen med noen andre ingredienser. Potet alene får en helt merkelig konsistens, og blir sikkelig ekkelt - skikkelig svampete :-/

Her tålte ikke snuppa potet så godt i begynnelsen (dvs v 5 mnd alder) da gulpet hun tykt gulp. Nå ved 8 mnd er det ikke noe problem.

Ellers ville jeg anbefalt deg å prøve å dampe i dampinnsats, mose, kjøle ned og fryse ned i isterningbrett i begynnelsen. Når det har blitt fryst ned kan du legge over i fryseposer. Da får du fine smaksprøvestørrelser, og slipper å kaste store porsjoner.

Anbefaler å prøve ut søtpotet - det falt veldig i smak her :-)

Skrevet

Enig med Valiana her. Søtpotet er absolutt å anbefale i starten. Minien min også likte det kjempegodt. Etterhvert kan du supplere med og prøve ut kålrot, pastinakk, gulrot, potet etc. Da får du forskjellige smaker også.

Vil forresten tipse om at du får isterningbrett på Europris med lokk til ca. 15 kroner. De var helt supre i begynnelsen. Er på ca. 20 ml per terning. Helt topp til en smaksporsjon med en - to terninger. :-)

Skrevet

Hadde glemt det med vanlig potet og frysing - prøvde det med førstemann og sluttet raskt med det... bruker også søtpotet nå med stor suksess:) Tror alle ingredienser som er litt søte (søtpotet, gulrot, erter osv) er populære blandt småtroll;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...