Gå til innhold

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt 50% permisjon en stund nå. Og på nyåret begynner jeg i 100% stilling igjen. Hvordan vil dette bli hvis jeg skulle bli sykemeldt etter jeg har begynt 100%. Vet ikke helt hvordan reglene er, må man vente 1 mnd eller 2 for å få den fulle lønna i sykepenger?

Eller gjelder det bare ved nyansettelse? Noen som vet?

(For de som måtte tenke at jeg planlegger en sykemelding så gjør jeg ikke det, det er min lege som gjør. Men jeg må dessverre tenke økonomisk også.)

Og hvordan blir det når jeg går ut i fødselspermisjon. Regner de gjennomsnittslønn fra det siste halvåret eller fra den lønna jeg har fra jeg går ut i permisjon?

Takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I retningslinjene står det at man må ha gjenopptatt arbeidet for å få nytt grunnlag. Det vil si at dersom du i utgangspunktet har en 100% stilling er det tilstrekkelig å jobbe 1 dag for å få dette som grunnlag på sykepenger.

Skulle du bli sykemeldt er det sykepengegrunnlaget som blir ditt foreldrepengegrunnlag. Skulle du ikke bli sykemeldt, gjeninntrer i din fulle stilling og jobber i den frem til permisjon er det lønnen i din fulle stilling som blir grunnlaget på foreldrepenger.

Skrevet

Trodde de regnet utifra de tre beste mnd?

Skrevet

Å fÅ de beste mÅnedene pÅ foreldrepengegrunnlaget er en særregel som kun gjelder de som mottar dagpenger i opptjeningstiden.

Skrevet

Ok, da ble jeg litt klokere :)Tusen takk for svar!

Godt nyttår! :)

Skrevet

Må bare forsikre meg om at jeg har forstått det rett.

Vil det si at hvis jeg blir sykemeldt og går ut i permisjon, vil foreldrepengene beregnes fra 100% stilling? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...