Gå til innhold

Klær til den nyfødte? Hvor mye og hva?


millama

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor mye og hva slags type klær tenker dere å ha klart når den lille kommer til verden i februar? Deter jo en kald årstid. Allikevel trenger man ikke så mye varmt de første ukene hvis man blir for det meste inne avhengig av vær og føre.

Det blir jo sikkert til at man får mye i starten også fra venner og familie.

Kom gjerne med deres tanker på "startpakke" og hvilke størrelser:-)

 

Skal dere ha med noe på sykehuset, eller kommer dere til å låne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥

Det er vanskelig å vite akkurat hvor mye klær man trenger, og spesielt hvor mye man trenger i de minste str.

Jeg hadde ikke så mye i str 50 forrige gang, og det angret jeg litt på i ettertid. Fikk et lite barn på kun 2,9 kg og 50 cm lang, og hun SVØMTE i str 50. Men ser jo at det er enkelte som må starte på str 56;)

 

Jeg ville anbefalt deg å ha noen plagg (dvs body, strØmpebukse, pysjamas, sparkebukse og genser) i str 50. Du trenger jo ikke så mange av hver, man kan jo alltids ta seg en handletur eller sende mannen ut etter mer. Men det er kanskje viktigere å ha litt flere plagg i str 56.

Min fØrste ble fØdt i september, så hadde ikke noe ull til henne på begynnelsen. Har forelØpig heller ikke kjØpt noe ull til den lille som kommer i februar, men det er rett og slett fordi jeg ikke tror det blir så mange turer de fØrste ukene (både fordi jeg skal ha ks og fordi vi bor et sted hvor det ofte er minus 20 grader i februar). Så handler vel inn ull når jeg ser hvor stort barnet er og litt etter vær og vind.

 

Og forresten, det er liten vits å kjØpe upraktiske klær av typen olabukser og andre stive klær i de to minst str. Jeg gikk amok fØrste gangen, og brukte nok ikke halvparten av det jeg kjØpte. Tenkte mer at ting var fint enn at de var praktiske;)

Når det kommer til gaver, så fikk jeg mest i str 62. Fikk endel i 56 også, men ikke så veldig mye.

 

På sykehuset kommer jeg til å bruke sykehuset sine bodyer og tepper, det gjorde jeg ihvertfall sist gang. Mannen hadde med seg klær til den lille da vi skulle reise hjem. Men det kan jo være greit å sjekke på forhånd om sykehuset har klær, tror det varierer litt fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips:-)chvor lenge utover vinter/ tidlig vår brukes klær i ull? Sikkert et litt dumt spørsmål for noen men dette er den første og jeg er usikker:) Har hørt at.nøstebarn har ullklær for året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer gutt nr 2, så jeg skal ikke kjøpe så mye denne gang. Shopper etter fødsel i stedet ;-) Kommer til å gå igjennom det jeg har og plukke ut det som er i str 50 og 56. Det kan se ut som om dette barnet blir omtrent på størrelse med nr 1 og da passer str 50 de første par ukene. De går som regel fort over på 56, litt avhengig av merke. Jeg har kjøpt en omslagsbody denne gangen, som jeg nok kommer til å ta med et par til av. Enklere å få til å passe når de er så små og slipper å tre den over hodet.

 

Ellers blir vel også dette barnet medlem av strømpebuskeligaen ;-) Brukte veldig lite bukser og slik hjemme på nr 1. Ble body og strømpebukse som regel. I ull. Strikker hentesett og har et utall av strikkede ulltepper som han sansynligvis kommer til å bo i den første tiden.

 

Når det kommer til Nøstebarn, så synes jeg det er uforholdsmessig dyrt. God kvalitet, men de sliter altså svært lite på klærne disse små. Jeg kjørte ull fra Joha, Janus, Cubus osv og gjør det ennå på nr 1. Ja, og Pierre Robert har jo masse fine farger! Jeg bruker ikke ull på sommeren. Bor på østlandet, så her er det sommer, og bomull!

 

Her har jeg også lagt min elsk på dunposen. Den brukte vi fra minus 10 til pluss 5 grader. Fantastisk temperaturregulerer dun altså. Justerte bare klærne under litt. Ja, og så tepper da. He he he Elsker tepper 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...