Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #1 Skrevet 26. desember 2011 Vi ankommer sent på lille-juleaften til min mamma hvor vi skal tilbringe julen. Vi har reist langt, er sultne og trøtte. 'Julehuset' hos mamma er skittent, det er tomt for mat, julepynten ligger nedstøvet i en eske i boden og hun har glemt at det er jul neste dag. Greit nok, tenker jeg, og stikker ut på nærmeste bensinstasjon for å handle brød og melk til datteren min. Neste dag, som da er julaften, drar jeg for å handle mat til jula og rengjøringsmidler så jeg kan vaske. Når jeg kommer hjem står datteren min i senga og hyler. Mamma sover. Hun ble så trøtt ( av å gjøre ingenting? ) at hun måtte legge seg så da satt hun bare datteren min i senga. Så skal vi lage julemiddag. Jeg er stuptrøtt etter å ha brukt hele dagen på å handle, rydde, vaske, pynte og å ta meg av datteren min. Nevnte jeg at jeg er alenemamma, allerede har ryddet, vasket og pyntet eget hus + reist langt? Vel, jeg begynner på middagen. Tar frem steika og da kommer bror. Bror har stor hund. Vi tar en kaffe og skravler litt, og da jeg kommer på kjøkkenet er steika borte. Faen! Tok jeg den ikke ut?? Joda. Den digre bikkja ligger i et hjørne og gafler i seg steik til den store gullmedaljen!!! Vi feirer jul med Big One, med pepperoni (fint skal det værra), til middag. I julegave får jeg en Nivea ansiktskrem og en sjokoladenisse. 1.juledag spør jeg mamma om hun har tenkt på noe middag. Nå har jeg ordnet alt + handlet alt siden vi kom. Nei, middag gidder hun ikke. Vi kan ta en pølse om vi er sulten. Så vi går til oldemor og spiser. Nå er jeg lei av å ha 'ferie' så vi drar hjem allerede i morgen. Mamma sitter uansett bare på kjøkkenet og røyker.... Nå vil jeg ha ferie og jul!
Gjest sug lut Skrevet 26. desember 2011 #2 Skrevet 26. desember 2011 Symp. Høres ut som psykiatri? Får hun noe oppfølging? Hold hodet over vannet, ikke la henne dra deg med ned. Håper dere kan få det bra resten av julen, du og datteren din.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #3 Skrevet 26. desember 2011 Tusen takk, Luten. Jeg tror at ting ikke er helt som det skal, men det er ikke noe prat i henne og jeg klarer ikke å få til en samtale. Akkurat nå vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg vet at jeg får ikke puste her og det skal bli godt å reise. Skal ta tak i det etter nyttår. God jul til deg og dine:-) HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #4 Skrevet 26. desember 2011 Hun høres veldig deprimert ut ;(
ConsuelaBananaHammock Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Jeg tenkte med engang også på depresjon... Ville snakket med henne om dette, kan ikke være greit å ha det slik at hun bor sliten av å gjøre ingenting rett & slett....
Gjest sug lut Skrevet 26. desember 2011 #6 Skrevet 26. desember 2011 Takk, HI. Er dette noe du forventet, delvis forventet eller slett ikke forventet? Høres jo ut som det har blitt hakket drøyere enn du så for deg, i hvert fall, selv om du tydeligvis gikk på med dødsforakt for å gjøre det til en positiv opplevelse for både dere og moren din. Har noe skjedd i din mors liv i det siste - eller er det at ingenting har skjedd som gjør henne så nede? Høres veldig trist ut - og ikke som noe du klarer å gjøre noe med umiddelbart, i romjula, med datteren din tilstede, etc. Hvor lenge var det meningen at dere skulle bli? Hvis broren din vet mer så kan dere jo hjelpe hverandre å hjelpe moren deres - men neppe i dag eller i morgen. Kanskje bedre å dra hjem, prøve å ta noen tlf når div kontorer åpner. Nå har dere uansett "dekket" juledagene - og det høres ikke ut som et hus å ha små barn i for øyeblikket uansett. Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #7 Skrevet 26. desember 2011 Dette er ikke vanlig, dette er jo = psykiatri/sosialt tilfelle! Din mor er jo ikke frisk. Du er god synes jeg som orker reise til din familie når det er slike tilstander, hvorfor ikke bare feire hjemme?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #8 Skrevet 26. desember 2011 Takk for alle svar:-) Har ikke sett henne siden vi flyttet i sommer ( flyttet til en annen by, 10 timer unna), men vi har snakket mye på telefonen og de siste ukene så er det ikke måte på hvor mye hun har vasket og handlet. Hvor og hva, det vet jeg ikke, for her har det iallfall ikke vært vasket på lang tid..... Vi skulle egentlig bli til over nyttår, men det går bare ikke. Jeg får ikke puste her og det er ikke helt bra for datteren min dette her. Hun er liten og hun overlever det meste, men jeg vil ha en trivelig og lystig jul med henne nå som vi har fri. Har snakket med bror om dette og vi skal ta tak i det på nyåret. Jeg vet ikke helt hvor vi skal begynne, men hun kan ikke leve (dvs. egentlig bare eksistere) som dette. Har prøvd nå i kveld å spørre litt, på en forsiktig måte, om hvordan hun har det, men det kommer få og ingen svar. Det er vanskelig og jeg vil ikke presse. Føler meg akkurat nå trist og slem fordi vi drar, men samtidig glad for at vi skal reise. HI
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. desember 2011 #9 Skrevet 27. desember 2011 Høres ut som om din mor trenger hjelp, ja. Hun har tydeligvis ikke vært slik før, for da ville du jo ha vært litt mer forberedt. Fint å høre at dere vil ta tak i dette etter nyttår. Synd at jula ble ødelagt for dere, men du og datteren din kommer til å få mange muligheter til gode juler framover og en og annen ikke fullt så god. Lykke til! Og så håper jeg at din mor får hjelp!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2011 #10 Skrevet 27. desember 2011 ...det var vel ikke deg som måtte reise hele dagen med ei lita jente og som ingen gadd hente på flyplassen (slik at du måtte vente flere timer på bussen)? Så leit at jula di ikke ble som ønsket, til tross for at du gjorde ditt beste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå