Gå til innhold

Irriterte på foreldrene mine som har vært hos oss i julen:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første er de nå blitt så gjerrige at de ikke engang har bidratt med en krone til julematen. Mamma krevde i tillegg at jeg handlet 2 tobakker til henne og jeg har enda ikke fått en krone for disse kreftpakkene som ble handlet inn:(

I tillegg har hun og pappa drukket øl og vin til nesten hvert eneste måltid av vår beholdning, den ene vinflasken kostet nærmere 600 kroner og pappa mente vi måtte ha den til maten på julaften.

Mener ikke og være kjiip, men vi har da viner som koster langt mindre enn 600 kroner som er gode og ha til julematen.

Mamma har også tatt seg til rette i min undersøyskuff og i dag etter ex antall timer leting etter trusen som tilhørte mitt undertøysett som mannen min ga meg i julepresang så forteller hun at hun lånte en truse av meg fordi hun hadde glemt og ta med nok av sine:(

Men det var ifølge henne bare og vaske trusen så var den så god som ny.

Bare trusen kostet over 400 kroner og jeg har da alldeles ikke lyst å bruke undertøy som min mor har hatt på seg selv om hun ikke har brukt den som mensentruse.

Mulig jeg virker bitter nå, men er en smule skuffet kan man si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen flere overnattingsbesøk. Fortell dem gjerne hvorfor.

Skrevet

Det høres ut som om foreldrene dine finner seg litt for godt til rett hos dere. Det er nok ingen vei utenom å fortelle at du synes de går for langt og er uhøflige, eller så får du la være å invitere.

Skrevet

Det er dere som er verter, og dere står da for maten. Er IKKE naturlig for gjester å betale for maten, betaler dere for maten når dere inviteres til dine foreldre f eks? Når det gjelder vinen, så kunne du faktisk ha sagt at om de insisterte på at dere måtte åpne den, så skulle de ha lagt ut for halve flaska da den var så utrolig dyr!

Hadde forøvrig ringt din mor og sagt "du, har du en penn og papir, så skal du få kontonummeret mitt. Jeg vil gjerne ha betalt for tobakken, for jeg liker ikke å gi kreft i gave til folk jeg er glad i".

Når det gjelder trusene dine - la det være en lærepenge, og hold soveromsdøra LåST neste gang!

Skrevet

Når mine foreldre eller svigerforeldre kommer for å feire jul hos oss, så forventer jeg da absolutt ikke at de skal betale for maten!!!

Og jeg hadde heller ikke krevd penger om jeg handlet et par pakker tobakk for dem! På den andre siden synes jeg det er veldig hyggelig om de kommer med en flaske vin eller en juleblomst, men kommer de uten er det greit det også!

Mine foreldre hadde med seg en flaske akevitt og en pakke med røde tulipaner da de kom lille julaften. De har nå vært hos oss i tre dager og spist og drukket av vår mat, men jeg forventer da ikke at de skal betale for maten jeg serverer når de er på besøk her:) Svigerforeldrene mine har bidratt med litt julebakst før jul, og de hadde med seg en rett til brunchen første juledag. Ellers har også de spist og drukket av maten vi har kjøpt og tilberedt uten at jeg forventet noen form for betaling!!

Hvis du ikke synes noe om å kjøpe en vin til 600 kr, så burde du selvfølgelig ikke gjort dette. Du kunne sagt nei til din far, eller bedt han kjøpe vinen selv!

Noe HELT annet er at besøket går i undertøysskuffen din (eller en annen skuff for den del). Det er IKKE greit!!!

Skrevet

Reagerer også på at du forventer betalt for maten dere serverer, det er da ikke vanlig.

Jeg har hatt både foreldre, svigerforeldre og svoger med barn her i julen og har selvfølgelig spandert maten. Nyttårshelgen skal vi til min søster og der spanderer selvfølgelig de maten akkurat som vi gjør når vi inviterer dem hit. Dette går opp i opp ettersom årene går, eller betaler dere for maten når dere spiser middag hos foreldrene dine?

Det med vinen må du jo bare ha baller til å si ifra om selv, når pappaen din foreslo den til middagen kunne du ganske enkelt satt den vekk og sagt det var en dyr vin dere har kjøpt til en annen anledning, han fikk velge en annen!

At mammaen din går i undertøyskuffen din og tar ibruk den helt nye trusa er ikke helt greit, det hadde jeg også reagert på, men jeg hadde nok likevel bare vasket den og brukt den jeg da, er jo familie ;)

Skrevet

Jeg kan på en måte skjønne at du er skuffet. Selv om man ikke forventer at gjester betaler for seg så er det koselig med gjester som ikke krever og som kanskje har med en liten vertinne-gave og som bidrar litt.

Jeg leser, ut fra det du skriver, at det topper seg litt for deg og at summen av alt gjør deg irritert. Jeg kjenner følelsen.

Håper dere likevel får en fortsatt god romjul og et godt nyttår:-)

Skrevet

Haha, innser at jeg ikke er som alle andre her - for det hender faktisk at jeg låner truser av moren min, og at hun gjør det samme fra meg, hvis vi er sammen. Det er ikke slik at jeg ønsker og vil det, men hvis den ene er tom for rene truser, eller lignende - skjer det. Skjedde også da jeg bodde hjemme. Aldri tenkt på det som ekkelt, de vaskes jo på 60 grader og det er jo moren min! :) Men skjønner at det ikke er greit i din familie, og da synes jeg moren din er rimelig frekk som går i skuffen din slik! Vask den uansett, det går nok helt fint! Har gått fint med meg i alle år. :P

Når det gjelder julematen o.l. så synes jeg det er helt normalt at gjestene ikke betaler noe. :) Mine foreldre hadde jo handlet inn diverse hvis de hadde vært i nærheten av en åpen butikk, men det hadde jo ikke vært forventet at de skulle betale tilbake halvparten av hva det maten koster.

Hva angår pengene du la ut for røyken må du jo si ifra! Hjelper ikke å gå rundt grøten, bare kast deg i det og si at det hadde vært fint hvis du hadde fått igjen pengene, så snart som mulig!

Foreldrene mine kan være litt rotete med slikt fra tid til annen. Ikke fordi de er griske, men fordi de glemmer det. IKke alltid, men det hender. Pleier ofte å kjøpe med alkohol eller annet når jeg er i utlandet, og noen ganger glemmer de å gi meg penger for det. Men jeg pleier ikke å gidde å si noe, for i mitt tilfelle pleier jeg jo å få mye tilbake, så det går liksom opp i opp. :) Men jeg skjønner frustrasjonen hvis du ikke har det sånn, og da hadde jeg sagt ifra på en fin måte!

Det hjelper ikke å gå rundt og irritere seg og så ikk gjøre noe med det! Du må ta tak og si hva du mener om behandlingen du har fått. Det blir jo ikke bedre av å tie! :)

Skrevet

Jeg undres, HI, er du egentlig moden for å være vertskap?

Det er ikke normalt å invitere gjester for så å forvente at de skal betale for seg.

Det eneste som ikke er greit her, er den dyre vinen faren din insisterte på, den kunne du sagt i fra til ham at han kunne kjøpt selv, forsåvidt kunne du godt minne moren din på røykpakkene også, og at hun har lånt en truse av deg er kanskje i grenseland. Men trusa kan vaskes, på 60 grader blir den ren og kjære vene, det er da din mor! Er du prippen, eller?

Skrevet

Synes bare det er litt pussig at HI blir kalt prippen fordi hun ikke vil låne bort trusene sine jeg da :D Synes det blir nesten som å låne bort tannbørsten - og den er jo relativt privat eller hur?! ;o) (Og hvis det var en truse til 400 kroner som hørte til et sett, så tåler den nok ikke akkurat kokvask...)

Ellers så bruker man jo ikke kreve betaling av gjester. Men siden hun skriver at foreldrene _har blitt_ så gjerrige, så har det kanskje vært vanlig praksis at de spytter i litt når de er julegjester?

Skrevet

emmm truse til 400 kr? Vin til 600? og Hi klager over at hun måtte betale for maten og røyk ?

Det høres ut som Hi ikke har noe å klage på.

Skrevet

Ok.. Trusene dine kunne hun holdt seg unna! Men å forvente at gjestene betaler for maten? Det synes jeg er litt rart.. Mine foreldre har vært her i julen. De hadde med seg litt mat og en flaske vin. Ellers spiste og drakk de selvfølgelig uten at de fikk regning etterpå. Heldigvis er det ingen av dem som røyker, men hadde de gjort det, så hadde jeg klart kunnet kjøpe en pakke eller to til dem..

Neste gang får du være klar på hvordan du vilha det når du inviterer dem;

Si at du synes det er koselig om de kommer, og at de kan ta med seg ribbe, laks og vin.

Skrevet

Eh, gjester? Joda, de er vel forsåvidt gjester, men de er også foreldre. Mine foreldre behandles ikke på lik linje med andre gjester. Det forventes av både meg og dem at vi bidrar mer på kjøkkenet om vi er den ene eller andre plassen.

I og med at de er foreldre har de gjerne lyst å bidra litt økonomisk også, selv om vi egentlig ikke har behov for det. Jeg kommer i alle fall til å bidra med noe om jeg er så heldig å få feire jul hjemme hos mine egne barn.

Syns ingen andre enn meg selv har noe i undertøyskuffen min å gjøre. Spesielt ikke å bare forsyne seg selv.

Skrevet

Hi her

Det som har vært normalt her er at de har brukt og betale for en vogn med mat, dvs brød, pålegg. All julematen, pilsen og vinen var i hus før de kom! Krever ikke at de betaler en hel masse, men vinen som pappa drakk var faktisk en påskjønnelse fra jobben til min mann.

At jeg nå i tillegg må betale for min mors tobakker når jeg er sterkt imot røyking er det mot min vilje faktisk talt:(

Kall meg gjerne sær, men jeg trodde det skulle være hyggelig at de var her i julen.

Pappa tok også seg en sigar inne i stuen her i går, de var også en presang til min mann og han forsynte seg som om det var hans egne.

Skrevet

I noen familier kan man gjøre det du beskriver og i andre ikke. Dine foreldre tror nok at de får føle seg mer hjemme enn de tydeligvis får. Og da er det ikke annet å gjøre enn å si fra til dem. Kanskje merker de at dere er litt irriterte, men hvordan i alle dager skal de gjette hvorfor, om dere ikke sier noe?

Skrevet

Vi har alle forskjellige grenser for hva vi synes er greit i hjemmet vårt, at jeg synes det er greit at folk forsyner seg i kjøleskapet mitt uten å spørre først betyr ikke at du synes det er greit derfor ville jeg ikke gjort det når jeg var hos deg.

Du må rett og slett fortelle foreldrene dine hvor grensene dine for hva som er greit går, siden pappaen din hadde synes det var greit at svigersønnen hans forsyner seg med en sigar hjemme hos han betyr ikke at svigersønnen er av samme formening når han har svigerfar på besøk. Dette må dere rett og slett fortelle foreldrene deres, ingen annen måte å gjøre det på.

Veldig synd å bruke masse negativ energi på å irritere seg ihvertfall, si heller ifra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...