Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Min samboer er glad i vin.. Vi er sjelden på fest, og jeg drikker også kun de gangene jeg er på fest fordi jeg ikke liker vin i det hele tatt, så hvis jeg skal slappe av så tar jeg et glass brus..thats it. Mannen derimot har fått smaken på vin, likte det ikke da vi var yngre..han er nå 30. Han kan fint ta seg 3-4 glass vin en kveld. Jeg synes dette er for mye, men han bryr seg ikke hva jeg mener... Han drakk vel 2 øl og 1 glass vin i går på julaften..tok vel bare 2 øl mens barna var oppe, og har aldri vært full rundt barna..men alikevel..skjønner ikke hvorfor han IKKE kan ta seg et glass brus?? Han liker også å kjøpe vin, studerer merket osv..og kan fint drikke ett par glass vin 2-3 ganger i uken. Jeg har sagt til han at hvis han blir alkoholiker så er det rett ut, og at han ødelegger familien! Er jeg hysterisk eller har jeg grunn til bekymring? ( jeg mener jo det selv) Ok, jeg er kanskje litt rar som aldri har drukket vin, men liker det ikke. Hverken det eller øl! Men alikevel... Det er som sagt aldri snakk om at han er full foran barna, har heller aldri sett han full med mindre vi er på fest og har barnevakt.. Men jeg har alltid vært litt skeptisk til folk som må drikke vin hver uke..om det er 2 eller 3 dager, og for dem som drikker mer enn det... Har aldri hatt noen nære slektninger med alkoholproblemer eller opplevd noe med alkohol når jeg var liten, men er redd for at samboeren min kan bli alkoholiker når han er blitt så glad i vin!! Hva med dere og mennene deres? Er dere så glad i vin at dere kan drikke det hver uke?? Han drikker gjerne 3-4 glass når han første for smaken på vin!!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Jeg drikker ikke øl, men vin Jeg kan fint drikke 3-4 glass en kveld enten det er mandag eller lørdag. Jeg ser ikke på det som noe problem, min kjære gjør det samme. Men kommer man med unnskyldninger, da har man ett problem
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Ok...unskyldninger? Tenker du på unskyldninger for å drikker alkohol eller foreks "jeg kan ikke være med på kino fordi jeg skal trene" og så blir personen heller hjemme å drikker i skjul?? HI
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Det er vin det er snakk om, ikke narkotika. Høres nesten ut som du blander begrepene her.. hva er så skummelt med vin? Høres ut som han har et helt normalt alkoholforbruk, og ser ikke at hans konsum burde føre til noen bekymring for noen.. nesten så jeg tror at du tuller..
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er vin..og det er alkohol og som vi vet så er det maange som har et problem der! Men som sagt jeg er kanskje litt rar selv siden jeg IKKE liker vin eller noe, kun cider på fest..men jeg må spør. Når det er sagt så finner ikke mannen her på unskyldninger å drikke, men hvis vi er ute å handler så vil han ofte gå innom polet for å handle seg en vin..og jeg forstår ikke hvorfor han bare kan drikke brus som meg..kanskje 1 glass vin da..men 3-5 glass vin er mye synes jeg!! HI
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Jeg drikker gjerne et par glass vin på kvelder i uken, mannen også - enten øl eller vin. Ser ikke på det som noe problem. Det er bare for kosen. Har ingen problemer med å la være, men å snakke om alkoholisme pga det du skriver om mannen din syns jeg er å dra det veeeeldig langt...et par-tre glass er ikke så mye for en mann ihvertfall. Nei jeg syns ikke du skal si noe om dette til mannen. Han liker vin, hva er galt med det? Det er bare vin...ikke narkotika, som en annen skrev.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Mange vinelskere drikker så mye vin. 2-3 glass, 2-3 ganger i uka høres ikke ille ut, når det kommer til vin. Men forstår bekymringa di, for jeg har en mann som også liker alkoholholdige drikker. Kanskje en del mer enn din mann. Så hold bare utkikk:)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Han er vel ikke så glad i brus? På samme måte som du ikke liker vin. Høre ikke ut som mannen din har et problem, og man må nødvendigvis innom polet for å få tak i vin. Vi drikke ofte et glass vin om kveldene, gjerne midt i uka. Vi drikker dyr vin, og en flaske varer lenge.. Vin er nytelse, kan også brukes til fyll, men høres ikke ut som mannen din pleier å drikke seg full, akkurat. Og da ser jeg ikke problemet.. "Han liker også å kjøpe vin og studere merket" ha ha ha.. jeg må le..
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Vi drikker også en del vin, fordi vi synes det er godt. Kan godt ta oss 1-2 glass vin om kvelden når barna er i seng, på en ukedag. Men vi har faktisk snakket om alkoholforbruket, om hvor grensen går for når det blir formye osv... vil jo ikke at det skal ta av heller. Jeg synes per idag ikke at din mann drikker for mye, men jeg skjønner du er bekrymret siden du ikke drikker noe særlig selv. Og jeg ville ikke ha likt det om min mann hadde begynt å drikke noe mer enn det din mann gjør for å si det sånn. Så lenge han holder forbruket der det er nå er det nok ikke noe problem, men om han øker er det kanskje på tide å ta en prat?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 Jeg beklager at jeg ikke er så flink til å formulere meg da anonym ovenfor her. Men jeg mente da at han liker å kikke rundt etter gode viner, lese om det osv..noe jeg synes er merkelig! Så bare le du..god jule til deg også Og ja jeg holder utkikk...og jeg har allerde sagt til han hva jeg synes... HI
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 Nei, jeg syns ikke det er mye og jeg syns heller ikke det er et problem før han MÅ ha vin. Hvis han klarer seg uten sÅ er han ikke avhengig. Men dersom han MÅ ha, og alltid finner pÅ en unnskyldning for Å ta seg et glass, da kan du bli bekymret.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #13 Skrevet 26. desember 2011 Kose meg med et glass brus? Nei takk, et glass brus er ikke mye kos i mine øyne. Så jeg skjønner mannen din godt. Og jeg kan også kose meg med å studere viner og å gå på polet å lete etter det som forhåpentligvis er en god vin. Hva er det du ikke skjønner med det? Eller som du synes er rart med det? Du er ikke rar som ikke liker vin, men jeg synes at du er litt rar som ikke skjønner at andre liker det. Og jeg må også si at jeg lo litt av måten du skrev at han likte å kjøpe vin og studere merket (eller noe sånn) - akkurat som om det skulle være noe aldeles merkelig. Det er da helt vanlig blant vinelskere. Jeg er nok veldig rar jeg da, for jeg går i vinklubb og der studerer vi vinmerker både før, under og etter kjøping og drikking. Jeg gjør gjerne det samme med øl, forresten.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #14 Skrevet 26. desember 2011 Jeg klarer heller ikke å kose meg med et glass brus, for å være ærlig så syns jeg at det søte klisset der passer best for barn på lørdager. Jeg skjønner at du ikke liker at mannen din drikker 1,5 flaske vin per uke uten å være på fest. Personlig hadde jeg da følt at jeg hadde et alkoholproblem. Mange her sier at alkohol ikke er som narkotika, men man blir akkurat like avhengig av alkohol som av narkotika; alkoholikere er akkurat like egoistiske og utilregnelige som narkomane. Selvfølgelig så er jo alkohol tillatt da, det er ikke narkotika. Alle som våkner opp dagen derpå etter ei real fyllekule kjenner hvor forferdelig kroppen har det etter å ha tyllet i seg altfor mange alkoholenheter. Alkohol i store mengder er IKKE bra! Men du får utfordre ham - klarer han seg en hel måned uten alkohol? I så fall er han ikke avhengig. Du kan jo også gå en måned uten brus, slik at dere begge viser den andre at dere ikke er avhengige.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #15 Skrevet 26. desember 2011 Jeg er uenig med mange av de over her. 3 glass flere ganger i uken synes jeg ER for mye. Mange nyter vin, og det kan være greit å ta seg et glass opptil flere ganger i uken, men forbruket til din mann synes jeg personlig virker litt høyt...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #16 Skrevet 26. desember 2011 http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/skjema/alkohol-audit-3240.html Spørreskjema for å se om man har et alkoholproblem. Hilsen forrige Anonym
♥Nemi♥ Skrevet 26. desember 2011 #17 Skrevet 26. desember 2011 #7 her. Jeg synes faktisk det er en positiv ting i at han er interessert i vin. Det at han leser seg opp på det, for å bli en liten vinkjenner. Han leser vel ikke om hvor mye alkohol som er i dem, for da ville i så fall jeg ha lest på spritflaskene:)
novembermamma87 Skrevet 26. desember 2011 #18 Skrevet 26. desember 2011 du drikker "bare" cider?? er ikke det alkohol i det og? jeg liker ikke brus og kan godt kose meg med ett glass vin i stede på en lørdag eller onsdag. så hvis ikke mannen din liker brus skjønner jeg han godt. mannen din liker og finne nye sorter vin og lese om dem ol. det er fordi det finnes utallige viner fra mange land og vin smaker forskjellig alt etter hvor i landet de er produsert. liker ikke du og prøve en ny type brus som ern kommet i butikken? 3 enheter vin i uka på en voksen mann er ikke mye. faktisk er det bare helsemessig bra med en enhet rødvin til dagen. dette er det blitt forsket på...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #19 Skrevet 26. desember 2011 Synes det virker som mannen din har en sunn og givende interesse for vin. Å drikke et par glass vin 2-3 ganger i uka virker helt uproblematisk. Hadde ærlig talt syntes det var verre å ha en partner som bare drakk brus. Å be om brus til maten i selskap er litt som å be om å få ketchup på kalvemedaljongen. Vitner om dårlig, uraffinert og lite voksen smak.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #20 Skrevet 26. desember 2011 Hallo?? HI skriver at mannen hennes drikker 3-4 glass vin 2-3 kvelder per uke! Dette er jo over 2 vinflasker i uka! Uten at han er på en eneste fest! Hvordan i all verden kan dere mene at dette er sunt??
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #21 Skrevet 26. desember 2011 Takk for svar! Han mener selv han klarer seg 1 mnd uten alkohol...men tror ikke han gidder å bevise det for meg... Og i ukedagene så drikker han ikke såå ofte da, men gjerne fredag og lørdag noen glass... Han har aldri vært fyllesjuk av det, aldri. Men alikevel. HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #22 Skrevet 26. desember 2011 Han drikker ikke i kveld da, wow...og han skal ikke på jobb i morgen. HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #23 Skrevet 26. desember 2011 Jeg har nå fått skriftlig avtale på at han skal klare seg uten alkohol 1 mnd:) Det gjelder ikke hvis vi skal på fest da, eller han skal på fest, men alkohol hjemme. HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #24 Skrevet 26. desember 2011 Mannen din drikker mer enn jeg hadde vært komfortabel med ihvertfall, men jeg har innsett at dette med alkohol finnes det mange meninger om og du må nok bare innse at du og mannen er uenig om dette. Vin er en "hobby" for mange, vinkurs osv er populært. At mannen din har interesse for vin, å lære om vin, de forskjellige vindistrikter, hva slags vin som passer til hvilken mat osv er ikke sært. Han er absolutt ikke alene om denne interessen. Jeg er selv nærmest avholds, jeg fester ikke og det går gjerne flere år mellom hver gang jeg drikker alkohol. Mannen min derimot tar seg gjerne en fest med gutta og kan også nyte et glass vin eller to, en øl e.l. en fredagskveld. Det er helt greit for meg, men har har aldri drukket på en hverdag og han har aldri vært full her hjemme. Meste jeg har sett han drikke hjemme er kanskje 3 glass vin en lørdagskveld, men det går ofte flere uker mellom hver gang det skjer. Du har ingen myndighet til å nekte mannen din denne "kosen", han skader jo hverken deg, ungene eller seg selv med alkoholforbruket sitt, til det er det ikke stort nok. Men du kan selvfølgelig si hva du mener, og han kan velge om han vil ta hensyn til det...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #25 Skrevet 26. desember 2011 Er som regel i helgene min mann også drikker da, fredag og lørdag. Men hender som sagt han tar seg ett par glass vin en ukedag også...men han har aldri vært full eller ikke klart å stått opp med barna osv. Men alikevel så er jeg redd man kan bli avhengig av alkohol, og synes det var fint at min samboer nå har skrevet under på 1 mnd uten alkohol, tror han synes jeg er litt rar men men HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå