Gå til innhold

Alkohol og julefeiring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye alkohol er det hos dere? Jeg drakk ingen ting igår men synes de andre drakk for mye rundt barna. Øl og akkevitt til maten, cognac etterpå. Mere vin, og spritdrinker når barna la seg... Og satt oppe til langt på natt så her er jeg den eneste som er våken med alle barna:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk ingenting, men mannen tok en øl etter ungene var i seng. Har ingenting imot alkohol, men synes man bør vise måtehold i julen.

Og iallfall når man skal opp med barn dagen etterpå....

Skrevet

Her drikkes det maks en akevitt til maten og kanskje en likør til kaffen, men det er bare om vi er borte på besøk. Jeg serverer ikke alkohol på julaften selv, og det gjør heller ikke svigers. Det hender jeg og mannen tar en øl eller et glass vin på kvelden, men jeg har alltid i bakhodet at barna kan våkne, at de kan bli syke osv, så jeg drikker ikke mer enn det ene glasset.

Når du sier alle barna, er det dine egne barn, eller andre sine barn også?

Jeg synes virkelig ikke noe om å drikke mye og så å ligge å dra seg på første juledag, som tross alt er en høytidsdag, men god frokost og familiekos. Da passer det seg ikke å være sliten og fyllesyk! All sympati til deg!

Skrevet

Alkohol hører til i julefeiringa, synes jeg. Her er det akevitt og øl eller vin til middagen. Mannen min tar noen øl etter at barna har lagt seg, og jeg tar et par glass vin.

Men ingen av oss drikker seg fulle.

Skrevet

Et par av mennen tok en øl til maten, ellers ble det ikke drukket noe som helst. Jeg synes en øl/vin til maten og en likør til kaffen er helt greit, men synes barna skal slippe både brisne og fulle folk på julaften.

Skrevet

Ingen hos oss som drikker alkohol på julaften, selv om vi synes en øl eller et glass vin er helt OK. Jeg synes ikke det er greit å drikke seg full mens barna sover, kall meg gjerne hysterisk, men dersom barna våkner og finner familien full i stua blir det ikke glemt med det første. Og nei, jeg tror ikke at folk flest blir fulle av et glass vin eller en øl, men etter noen glass skal man være stram kar for at det ikke skal merkes.

Skrevet

Både jeg og mannen kjørte hver vår bil så ingen av oss drakk. Resten av selskapet drakk øl og akevitt til maten og konjakk til kaffen. Jeg synes det er helt ok, og ingen ble synlig berusete.

De eneste som virket beruset var barna over alle gavene. Det var forøvrig kun to barn tilstede og det var våre.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mannen tok seg noen øl til maten og litt til kaffen. Det samme gjorde de andre. Jeg kjørte, så jeg drakk selvsagt ikke. Sønnen vår var våken selvom de andre tok seg litt vin/øl, syns ikke det gjør noe

Skrevet

Noen drakk akevitt til maten, den ene en øl i tillegg. Jeg drakk 2.5 corona fra tidlig ettermiddag til sen kveld. Hun ene ett glass vin, den siset vet jeg ikke hva drakk. Men det kan ikke ha vært mye. Hverken jeg eller mannen har vokst opp med at alkohol er et problem.

Skrevet

Vi tok ett glass rødvin til maten og ett glass etter at ungene var i seng.

Det ble da en flaske på deling.

Skrevet

Jeg kan også ta vin til maten selv om ungene er der, men synes der holder når de er tilstede. Skjønner ikke vitsen med å drikke så mye og være oppe halve natta for å drikke når man har barn som vil leke dagen etterpå...

HI

Skrevet

Hos oss drakk vi brus hele kvelden. Familien vår er ikke vant til å drikke alkohol (selv jeg liker ikke alkohol), så det gikk mye i brus. Men ellers syns jeg det er greit å kunne kose seg med litt alkohol på julaften. Alt med måte.

Skrevet

Her hadde vi en rignes juleøl til middagen, og en juleøl etter at ungene hadde lagt seg.Det var kun meg og mannen min, og svigermor som var her,også 2 unger da, på 5 og 10 ellers gikk det i kaffe og brus hos oss.liker absolutt ikke flatfyll på julaften....

drikke kan man gjøre alle andre dager...og uten unger...

Skrevet

Vi feirer jul hos mamma som er alkoholiker så vi drikker ikke noe mens barna er våken. Mamma klarer å holde seg, men drikker etterpå. Vi andre er edru hele kvelden og resten av jula. Blir kanskje et lite glass vin på nyttårsaften (skal feire den hjemme hos oss, uten mamma)

Skrevet

Vi har aldri alkohol til julemiddagen. Julen er barnas tid og jeg kan drikke brus den kvelden. Skjønner meg ikke på dere som mener at det ikke er jul uten alkohol. Stakkars mennesker

Skrevet

Her var det ingenting alkohol til maten i går. Kun pære- og elpecider og julebrus :)

Etter gaveåpningen så var det litt alkhol, men ikke noen mengder. Jeg drakk vel tilsammen 2 halvlitere øl på 4-5 timer da(og noe brus mellom der), og de andre et par glass vin. Og så var det to stykker som ville ha et glass konjak i tillegg :) Ingen ruset. Men det ble visst sene nattetimer før en del kom seg i seng :)

Skrevet

Det var vel ett glass vin og akevitt til maten, og 1 øl etterpå.

Jeg drakk ingenting, for jeg kjørte.

Jeg syns det er helt greit å vise at man kan kose seg med ett glass til maten, og at man ikke drikker seg brisen eller full på alkohol.

Skrevet

En bitte liten akevitt til maten, og to øl etter at ungene var i seng..

Skrevet

Her står ølen urørt i vinduskarmen enda ser jeg nå. Det ble ikke drukket noe til julemiddagen. De som vanligvis drikker kunne ikke drikke, for de hadde vakt eller skulle på jobb. (men nå forsvinner vist ølen, eldste "barnet" vårt kommer og henter.)

Vi pleier å ha øl, vin, akevitt og likør tilgjenngelig på julaften. De som ønsker tar seg litt. Jeg og min mann liker bare vin, men ikke vin til maten. Så det blir ett glass eller to senere. Aldri opplevd at folk rundt oss har drukket mer enn hva de brude med barn i nærheten selv om det er mye tilgjengelig. Kan ikke huske at vi har laget noen regler omkring dette med alkohol, selv ikke med nye familiemedlemmer. Vi kan kose oss, men vi koser oss ikke noe mer enn vi ellers gjør med barn rundt oss. Drikker oss fulle gjør vi når det ikke er barn tilstede eller dagen etter.

Skrevet

Et par små akevitt til maten, og det var det.

Skrevet

Her er det ingenting, vi har ikke behov for å drikke på julaften.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos oss blir et et glass øl eller to samt en akevit til maten og en likør til kaffen noen timer senere. Kanskje tar vi oss en glass vin når ungene har lagt seg og gjestene har gått. Da slenger vi beina på bordet og nyter et glass mens vi slapper skikkelig godt av.

Skrevet

Jeg drikker aldri noe på julaften, men min samboer tar seg en akevitt til maten og litt juleøl utover kvelden. Min svigerfar er vel den som "tar" mest, men ikke så man merker noe på han. Han ble greit full det første året vi feiret sammen, men da tror jeg svigermor tok han skikkelig etterpå. Han har i allefall aldri gjentatt det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...