Anonym bruker Skrevet 23. desember 2011 #1 Skrevet 23. desember 2011 Hei. Må høre deres synspunkt på en ting:) Ved min datters fødsel (nå 6mnd), kalte min samboers "stemor" seg for farmor. Da ble selvfølgelig den biologiske farmoren lei seg og da starta det en krangel som fortsatt pågår. "Stemoren" har sagt til min samboer at hun aldri ville være en mor for han (da han var yngre), men nå når datteren våres har kommet hadde hun plutselig sett på han som sin egen sønn, og krever en tittel, og hvis ikke så ville hun ikke eksistere. Vi har kommet fram til at det var best at "stemor" og "stefar" bruker sitt eget navn, slik at det ikke blir så mye titler å forholde seg til. For "stefaren" er dette helt ok, og det har aldri vært noe snakk om annet. Han bryr seg om henne og hjelper oss med ting, det gjør derimot ikke denne "stemoren". Når hun er på besøk er hun mest opptatt av kattene, og ikke jentungen, noe som er svært sært synes vi. Hun har nå laget seg en egen tittel, og skriver dette overalt (julekort, gaver ovs..). Igår fikk vi nok og jeg sendte hun en meld hvor jeg skrev at jeg håpet hun kunne respektere vårt valg om at jenta vår aldri kom til å kalle henne denne egenlagde titelen. Jeg fikk raskt til svar at det aksepterte hun ikke, og at hvis vi skulle behandle hun sånn, så eksisterte ikke hun. Hun har også blandet seg med våres fadder valg og etternavnet til barnet. Hva synes dere? Er det vi som er vanskelige, eller burde vi ta en ordentlig snakk med henne, utestenge henne? Vi føler at hun er mer opptatt av tittelen enn å i det hele tatt ha kontakt med barnet..
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Det er jo deres valg når det kommer til stykket, men hvorfor er denne "selvlagde tittelen" så ille? Har dere prøvd å forklare for henne tankene dere har gjort dere og grunnen til deres valg? Prøv å ta opp direkte, men rolig, at dere føler hun bryr seg mer om tittelen enn barnet. Kanskje det vil hjelpe å høre hvorfor hun er så oppsatt på dette også?
nathaliiee Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Den titelen hun har laget selv er noe jenta vår fort kan forbinde med mormor. Kan lett blande, og vi (og alle andre vi har snakket med) synes dette er respektløst av henne. Vi har forsøkt å snakke rolig og saklig med henne, forklart ovs, men ingen nytte. Hun nekter, hun skal ha denne titelen, koste hva det koste må. Og akkurat nå er det ingen kontakt, men dette går da også igjen utover hennes tanter og farfar, noe som ikke er koselig i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2011 #4 Skrevet 23. desember 2011 Hva med å kalle henne bestemor? Det sier jo egentlig ingenting om slektsskapet. Syns egentlig det er naturlig at stebesteforeldre får et navn.
nathaliiee Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 joda, men hun er jo egentlig ikke bestemor. Hun er jo bare kona til farfar? Det blir jo også litt spesielt siden faren til barnet nesten ikke har hatt noe kontakt med henne. Og siden hun ikke bryr seg, eller er der for henne, så hvorfor skal hun ha en såpass nær tittel som bestemor? hmm..
edition Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Gjør akkurat som dere vil og det som føles naturlig for dere, og spesielt for mannen din mtp hvordan han føler det angående henne og hvordan det har vært mellom dem i alle år.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Kanskje på tide at din svigerfar griper inn??? Hva mener han om at kona hans som egentlig aldri brydde seg noe særlig om sønnen hans plutselig har oppgradert seg selv til farmor? Hadde jeg vært dere så hadde jeg bare gitt henne klar beskjed om at HUN ikke er farmor og at det kun er pappans mor som "eiger" den tittelen". Så i alle sosiale samenhenger fra nå av så kaller dere henne bare med navn om hun feks sier "kom til farmor" så sier bare din samboer " hæ, mamma er jo ikke her, men vil du til nina"(stemors navn), kansje hun da tar poenget... På gaver og kort streker dere bare over farmor og skriver hennes navn i stedet.
Gjest ~Gravida~ har født. Skrevet 26. desember 2011 #8 Skrevet 26. desember 2011 Vi har samme "problem" her, farfar har en ny samboer, og har selvsagt vært stemor for min mann. Vi vil ikke utelukke noen, hun er tross alt farfar sin nye dame, å det respekterer vi. Så biologiske farmoren er "farmor" og stemoren er bestemor! Vet du hvor heldig barnet ditt er for å ha mange bestemødre? Så i vår familie har vi farmor, farfar og bestemor. Ja, hvorfor ikke? Barnet vokser opp med mange besteforeldre, ingen er såret, og alle er fornøyd
litekreativtbrukernavn Skrevet 26. desember 2011 #9 Skrevet 26. desember 2011 hos oss er det mormor og bestefar "knut", og morfar og bestemor "kari". Farmor og farfar er fortsatt gift, så den blir selvsagt... (vet om noen hvor stemor er "bibbi" btw..) Men syntes at det er foreldres valg, og andre får bare respektere dette -enige eller ikke. Hun(stebestemor) får bare se til å svelge noen kameler...men synd at dette går utover hele familiedynamikken da. Så hvis ingenting hjelper (syntes at pappa og farfar burde ta et grep her), så må dere kanskje bare se ann da hvilken kamper dere vil kjempe, og om det er verdt det til slutt....(om det betyr at barnet mister kontakt med besteforeldre)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #10 Skrevet 26. desember 2011 Her er mormor "mommo", samboeren hennes er bestefar Ole, så er det farmor og farfar, og bestefar (morfar) og bestemor (samboer til farfar) Ingen problem. Samboer-besteforeldrene er relativt "nye" for meg, men de blir jo ikke det for ungene! Syns bestemor og bestefar funker bra. Brodern har løst det med stedsnavn bak. bestemor og bestefar Gjøvik, bestemor og bestefar Hamar, bestemor Otta og bestefar Dokka. MANGE å forholde seg til, men ungene fikser det som bare det.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #11 Skrevet 26. desember 2011 Jenta vår har også tre sett med basteforeldre, og vi bestemte navn til de før hun ble født. Jeg synes set kunne være vårt valg hva de skal kalles. Mine foreldre er fortsatt gift, så mormor og morfar er greit. Så har vi farmor og bestefar, og farfar og bestemor. Kona til svigerfar har aldri vært noen stemor til mannen min, og de bor langt unna oss. Mannen min kaller henne kona til fatteren, men synes ikke det er grunn nok til at hun ikke skal kalles bestemor likevel. Jeg tenkte at det kanskje ville bli kronglete ettersom bestemor og bestefar ikke har noe med hverandre å gjøre, men jenta vet jo ikke at det er normalt, går så fint så. Hun er bare to r, men vet godt hvem som kalles hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå