Gjest cunning stunts Skrevet 23. desember 2011 #1 Skrevet 23. desember 2011 Hvor mange er det som gjør de mest tidkrevende eller "uvante" operasjonene rundt jula lenger? Det virker som skremmende mange vasker enormt mye, men jukser på baking og matlaging. Jeg vil heller ha god mat (ikke fabrikklaget) enn gullrent hus, men det er jo opp til den enkelte. Hvor mange gjør følgende: Koker surkål selv? Koker smultringer og annen smultbakst? Baker krumkaker? Baker kransekake? Koker tunge? Lager sylte? Lager sursild? Lager likør?
Mrs. Bouquet Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Jeg vasker helt vanlig til jul. Er heller mer nøye når julepynten skal ut. Vi lager all maten fra bunn. Men vi skal ha pinnekjøtt, og der er det lite å kjøpe ferdig. Ingen av de du nevner bruker vi i jula. Så ser ikke noe poeng i å lage mat vi ikke spiser for å holde tradisjoner ved like.
PeppaPig Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Jeg har normal vask ved juletider. Vasker ikke huset noe mer til jul enn jeg gjør resten av året. Og utav de du nevner så er det kun krumkaker som vi har til jul og de lager jeg selv etter min oldemors oppskrift! De beste krumkakene på jord!! Nam Nam Men jeg er enig med deg, vil heller ha god mat enn skinnende rent hus, men det ene utelukker jo ikke det andre
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. desember 2011 #4 Skrevet 23. desember 2011 Av alt du ramser opp, så liker jeg ikke en eneste av de tingene. Eller jo, krumkaker kan jeg presse ned, og til nøds kransekake (men det er ikke noe vi har tradisjon med å spise i julen). Derfor lager jeg ikke noe av dette heller. Har forøvrig bare normal husvask også Men baker en del selv da, fra bunnen av, og lager all julemat skikkelig.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 Lager ikke alt det du ramser opp, men jeg kan hvis jeg vil! Surkål har jeg aldri laget selv, men jeg har fått servert vondt hjemmelaget surkål borte, så jeg har kviet meg litt. Jeg skal nok sette igang en porsjon utenom juletider en gang for å prøve. Sylte lager jeg sammen med min mor. Kransekake laget jeg for første gang i år, men mersipan har jeg laget i mange år. Sursild lager jeg for å gi bort, da jeg ikke spiser annet enn løken i den selv. Jeg har gått over fra krumkaker til strull, da jeg synes de har en bedre smak. Smultbakst og tunge spiser vi ikke og det tilbredes ikke her i huset. Likør kan jeg godt lage i gave men drikker veldig lite alkohol selv. Huset er rundvasket, nybakt brød og loff koser seg i fryseren, hjemmebrygget juleøl står kaldt, vellingen står i kjøleskapet, hjemmelaget marsipangris som mandelgave, hjemmeplukkede multer til desserten i morgen... Her i huset er vi opptatt av å lage ting fra bunnen av og å ha det rent og fint til jul. Jeg koser meg med å ordne til jul, og jeg synes det er ekstra hyggelig å feire jul når huset skinner litt ekstra.
Gjest cunning stunts Skrevet 24. desember 2011 #6 Skrevet 24. desember 2011 Jeg gjør ikke alt dette selv heller, men mye i familien har alltid vært dugnad og deling, så i praksis: Koker surkål selv? JA Koker smultringer og annen smultbakst? JA (og bytter mot annet) Baker krumkaker? Gammeltante Baker kransekake? Nei, det har jeg aldri prøvd, spises for lite til at jeg vil prøve. Koker tunge? JA Lager sylte? Nei, det gjør muttern til oss alle. Lager sursild? Samme. Lager likør? Nei, men hadde planer i år som kokte bort i sjukdom, har ikke vært noen tradisjon på det, men vil innføre fra neste år, tenkte jeg. Tenk så kult om man kunne lage egen julepølse, for eksempel. Mamma83, hvor vanskelig er det å lage juleøl selv?
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Det er veldig enkelt å lage juleøl selv, dette er et familievennlig drikke. 10 l vann, kok opp, ha i en kilo sukker og avkjøl. Ha så i en liten ert gjær, en flaske bayer og en flaske pils. (Det kan godt være vørterøl og alkoholfri øl). Noen dråper sukkerkulør til ønkset farge. Hell ølet på rene halvannenliters flasker. Sett på korker, men ikke skru ordentlig igjen. Lå stå på kjøkkenbenken til dagen etter. Skru igjen korkene skikkelig å sett kaldt. La stå i minst en uke før det drikkes. Lages mellom en og to uker før det skal drikkes. I min familie lages dette til jul og påske. Neste år vurderer jeg og svigerfar å lage pølser til jul, det håper jeg kan bli en ny tradisjon.
Gjest cunning stunts Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Sukkeret skal røres ut i det kokte vannet før avkjøling? Du mener vanlige halvannenliters eks-brusflasker? Dette ser veldig moro ut!
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er enklere å røre ut sukkeret i varmt vann
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 Ja, det er enklere å røre ut sukkeret i varmt vann
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 Oi, det gikk litt fort. Helt vanlige brusflasker med skrukork. Skyller de godt med kokende vann først. Veldig enkelt å lage. I min svigerfamile har de en lignende oppskrift med sitron og rosiner istedenfor øl.
Gjest cunning stunts Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 Alkoholinnhold, vet du noe om det?
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 Veldig lavt, om det står lenge kan det godt bli litt alkohol. Men, det har alltid vært slik at både små barn og gravide drikker det. Det kommer nok ikke opp i mer enn 0.5%.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2011 #14 Skrevet 26. desember 2011 Koker surkål selv? - Nei, vi spiser det ikke. Min mann spiser litt om han blir servert men han gidder ikke å kjøpe halvfabrikatet om vi skal ha noe det passer til heller. Så da gidder ikke jeg. Syns det blir litt vanskelig å lage det når jeg ikke kan smake det til om det er godt eller ikke godt. Jeg må smake at alt smaker godt før jeg serverer det. Koker smultringer og annen smultbakst? - Nei. Vi spiser det ikke. Har planer om å prøve meg på fattigmenn, men tiden forsvinner hver gang. Har funnet oppskriften fra min bestemor, så det er bare å få gjort det. Før var det alltid fattigmenn jeg spiste når jeg var på besøk hos henne. det var hennes kaker sammen med tyske skiver, men siden hun er død får jeg ikke spist det lenger. Tyske skiver baker jeg, men det smaker ikke helt det samme for det er ikke hos bestemor. Baker krumkaker? - Nei, vi får en haug fra ungenes oldemor hvert år. Hun syns det er så hyggelig når ungene ønsker seg i julegave, så hun baker og baker. Baker kransekake? - Har bakt kransekakestenger noen ganger. men i år har jeg fått kransekake av en grantante. Det er den beste som finnes, og jeg tror jeg må legge inn bestilling på noen slike. Hun kjøper av en veninne, og jeg klarer ikke å lage halvparten så god engang. Den holder seg i frysen i lange lange tider. Koker tunge? - Kan koke tunge, men aldri spist det selv. Min mormor må alltid ha dette til jul, men siden hun ikke klarer å gjøre noe på ett kjøkken lenger må vi andre hjelpe til. Så siden min mor ikke orker å se på tunga engang, så gjør jeg det. Lager sylte? - Nei, men min mann har gjort det før. I år har vi ikke laget eller kjøpt. Lager sursild? - Har laget det engang sammen med pappa, men siden det bare er han som spiser kjøper vi istede små glass. Også er det koselig å kjøpe hjemmelaget på julemesser også, da får vi hjemmelaget men vi har ikke laget selv. Lager likør? - Likør lager jeg i massevis. Min mann sier jeg må begynne å drikke mer så vi får plass til nye smaker som prøves ut av og til. Lager likør gjennom hele året. Meg og mamma syns det er kjempe gøy, så vi plukker og lager. Selv ungene syns det er gøy å være med å plukke til likør og vin. De syns det er så gøy og se norgesglassene på hylla som forandrer farge ettertsom tiden går, det ene glasset er finere enn det andre. Og kjempe gøy å plukke ting til vin, for da kan de hjelpe bestefar med å lage vin. Det lukter vondt, det bobler og mye rart å se på. Faktisk veldig rart at vi lager så mye likør og vin, for vi drikker alle veldig lite. min mor drikker en øl hvert skuddår. men kjempekoselig å plukke og gi i gaver. og ikke minst servere til besøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå