Anonym bruker Skrevet 23. desember 2011 #1 Skrevet 23. desember 2011 Vi eier ikke bil selv, og min samboer har familie i en annen by. Jeg er selv veldig nøye på trafikksikkerhet, og vil at barna skal være forsvarlig sikret i bil selv på korte turer. Min svigerinne er ikke like nøye, og kan godt ha barna på fanget eller lignende hvis de skal kjøre kort og det ikke er barneseter nok. Det blir naturlig nok alltid en konflikt ut av dette når vi er på besøk, særlig fordi vi ikke får tatt med våre egne seter hit når vi tar buss eller tog. En ting jeg tidligere har vært veldig nøye på er at de begge skal sitte bakovervendt. Den minste er fremdeles så liten at han skal sitte bakover, eldste nærmer seg "grensen" på 4 år. I sommer ordnet vi det slik at vi fikk med oss et av våre barneseter ned, og svigermor kjøpte et eldre sete som vi brukte til den andre. Hun har alltid gitt uttrykk for at jeg er litt hysterisk, så jeg har prøvd å forklare hvorfor jeg vil at de skal sitte bakover. På vei hjem i sommer måtte jeg gi meg pga liten plass i bilen, og eldste satt derfor forover (3,5 år). Nå er vi her i julen, og vi fikk ikke med oss bilstol når vi dro. Vi har derfor et problem angående å dra rundt med begge barna. Svigermor har et sete hun sier vi kan bruke, men jeg vil helst sjekke det først siden jeg regner med at det er beregnet på eldre barn. Jeg mener at vi kan bytte på litt og ta med oss ett og ett barn, hvis ikke begge kan være tilstrekkelig sikret, eller bruke kollektiv transport. Svigermor synes nok jeg er veldig tullete, hun blir kanskje litt lei seg for at jeg er så kravstor og mener at det ikke er "bra nok", men jeg merker at sikkerheten til barna mine er viktigst. Er jeg veldig, veldig vrien? Det føles sånn, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal løse det på noen annen måte.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Nope, du er ikke vrien. Du gjør helt rett. Nei, man sitter rett og slett IKKE med barn på fanget i bil. Og ja, man SKAL ALLTID sikre barna ordentlig i bil, noe annet er helt utenkelig, straffbart og dessuten helt uforsvarlig. Skal lure på hvordan svigerinna di hadde følt seg hvis de hadde krasja og barnet hun hadde på fanget f.eks. (i beste fall) hadde blitt rullestolpasient resten av livet. Stå på ditt, de får bli så sure de bare vil - barnas sikkerhet først!
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 Hva bruker dere når dere kjører kollektivt, da? Syns kanskje at man ikke skal være så veldig strikt på dette med bakovervent så lenge man har et sete forovervent som er lovlig.
Mockanin Skrevet 23. desember 2011 #4 Skrevet 23. desember 2011 Hva med å leie seter den tiden dere er der? Det pleier jeg å gjøre når jeg reiser til familien som bor et annet sted i landet.
Mrs. Bouquet Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 En beltestol er godkjent så lenge barnet er oevr 15 kg. Jeg hadde tatt sjansen om stolen hadde god sidebeskyttelse rundt hodet og barnet er 3.5 år. Jeg er også "hysterisk" når det gjelder sikring abarn i bil.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2011 #6 Skrevet 23. desember 2011 Jeg vil jo si at du er litt vrien, siden du ikke tar med seter, eller ordner seter på en annen måte selv. Nå vet jeg ikke hvor gammel minstemann er, eller hvor tunge barna dine er. Selv har jeg vært veldig nøye på bilsikring selv, men nå har vi fått et lite problem, pga sykdom har jeg ikke hatt mulighet til å følge barna til barnehagen, så svigermor har stilt opp noen dager å kommet hit, hentet barna, levert de i barnehage og svigerfar har kommet noen ettermiddager å hentet de i barnehagen. Mine svigerforeldre har ett barnesete, så de har brukt ett av våre. Dette setet har vært med til barnehagen, blitt satt igjen der, og så satt inn i annen bil på vei hjem. Siden det tar tid å feste bilsetet med støtteben og forankringseler, har jeg rett og slett sagt at vi fester minsten forovervendt. Han blir to år i januar, men han er over vektgrensen på 15 kg. Jeg ville ikke festet han forovervendt i vår bil, men den siste uken før jul har vi valgt å gjøre det sånn... Noen ganger blir det til at en gjør litt unntak.
Randi67 Skrevet 23. desember 2011 #7 Skrevet 23. desember 2011 Du er vel ikke vrien, men da må du selv sørge for at det er stoler der du er. Kjøp brukt eller leie.
ConsuelaBananaHammock Skrevet 23. desember 2011 #8 Skrevet 23. desember 2011 Kan du ikke leie et bilsete der da? Jeg er også veldig nøye på sikkerheten til barna i bil, men jeg kan fire på krava når de har blitt eldre med tanke på om de sitter bakovervendt eller ikke. (som yngstemann på 3,5 år kan sitte forovervendt nå avogtil, det ser jeg ikke på som den største krisen men jeg foretrekker bakovervendt) Men at det kjøres uten bilsete med barna mine i er uaktuelt. Jeg har tatt ambulansefaget, så jeg argumenterer med det om det blir surmuling fra noen så gir de seg som regel. Den ene gangen er nok til at alt kan forandre seg for alltid!
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2011 #9 Skrevet 24. desember 2011 Jeg vil vel heller ikke kalle deg vrien, for trafikksikkerhet er viktig. Men jeg synes det er merkelig at du ikke sørger for å ha med deg seter når de som er tilgjengelig ikke er bra nok for deg. Vi har alltid reist med bilsete, uansett om vi har flydd, tatt buss eller tog. Setet er alltid med.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2011 #10 Skrevet 24. desember 2011 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg sjekket ut leie av bilstol i sommer faktisk, det er ikke så mange steder det er mulig å leie her, men da løste det seg uansett ettersom vi lånte bil og fikk med oss bilstolen på den måten. å ta den med på toget er dessverre en umulighet. Jeg vet ikke hvordan dere andre klarer det, men her var det vanskelig nok med barna, vogn, kofferter og annen bagasje. Vi skulle ha med en del gaver også og bilstolen vi har er veldig tung og vanskelig å bære. Et alternativ hadde selvfølgelig vært å enten kjøpe en bilstol her nede eller å la den vi har stå her nede siden det er her vi bruker den mest. Vi har ikke økonomi til å kjøpe et sete, så vi får vurdere om vi lar den stå igjen etter sommeren neste år. Som skrevet i hovedinnlegget synes jeg det var greit at eldstemann satt forovervendt da han var 3,5 år, han satt da i sete med fem punkts sele så det følte jeg var tryggere enn f.eks en stol der man bruker bilens belter. Tidligere har jeg villet at de skulle kjøre bakovervendt, og da hadde vi også fikset stolene selv, men selv da synes de nok jeg var veldig vrien på det, og mente at han var for stor, og at det måtte være kjedelig for ham å sitte bakover. Sønnen min hadde aldri gjort annet, så han protesterte aldri. Minstemann er bare 1 år, så han SKAL sitte bakovervendt uansett. Vi får se hvordan vi løser det. Jeg mener jo at det ikke burde være noe problem å kjøre to ganger siden det bare er snakk om en 5-10 minutters tur, så vi har jo på en måte løst det sånn sett. Bedre det enn å krangle på det hvertfall. Har sjekket den andre stolen nå da, og den ser greit ut, så blir nok til at vi bruker den. Blir bare så sliten av å diskutere dette. Jeg er enig i at vi har ansvaret for å skaffe utstyr som vi synes er godt nok, men det er liksom fremdeles hysterisk av meg, uansett hva jeg gjør.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2011 #11 Skrevet 24. desember 2011 Det er forøvrig min samboer som da ville kjørt to ganger, så det er vi som får "ekstrajobb".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå