Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Hei! Jeg søkte om OS den 9.desember, å fikk idag brev om at jeg må dokumentere at det har vært ett faktisk samlivsbrudd, at vi har adskilt økonomi, kopi av samværsavtale, dokumentasjon på tilsynsutgifter og dukomentasjon fra arbeidsgiver ang lønn. Vel! Jeg var nede å fikk hjelp av en på nav til å fylle ut skjemaene, fikk beskjed om hva jeg måtte ha med. Jeg hadde med meklingsattest, som de kopierte opp slik at det var en kopi til hver søknad. Dette er da dokumentasjon på at det er ett faktisk samlivsbrudd!? Det jeg fikk beskjed om hvertfal! Samværsavtale trengte jeg ikke ha med i papirene. (?!) Dokumentasjon på lønn og dukomentasjon på tilsynsutgifter har de jo i systemet, siden det er NAV som lønner meg da jeg får individstønad som lærling!! Dokumentasjonen på tilsynsutgiftene fikk dem når jeg søkte om individstønad. Hvorfor fikk jeg ikke beskjed om å ha med dette når jeg var der nede å fikk hjelp!? å hvordan kan jeg dokumentere at jeg og barnefar har adskilt økonomi?? Nå er jeg ganske fortvila, for jeg sitter uten noe serlig penger før jeg får hjelp her... Står også at far står oppført i folkeregisteret om at han ikke har fast bopel, men han meldte jo flytting den 4. desember! Det må da ha blitt registrert nå!? Skjønner ingen ting jeg... vet dette ble veldig rotete, men hodet mitt er helt i krøll akkurat nå.. MVH.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #2 Skrevet 22. desember 2011 Kan også nevne at jeg fikk innvilget utvidet barnetrygd! Hva søren!? Var jeg plutselig alenemor nok for dem da plutselig?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #3 Skrevet 22. desember 2011 Få folkeregisteret til å skrive at du bor alene på din adresse. For de har nok i sitt system at barnefar ikke bor der lenger. Så sier du til NAV at du må ha inntektsopplysningene med søknaden om overgangsstønad(selv om det er NAV som betaler deg.....). Og der finnes et skjema som skal følge overgangsstønadssøknaden og søknad om stønad til barnepass. Dette skjemaet skal styrer i bhg eller på avdelingen i bhg fylle ut for deg. Har du søkt om forskuddsbidrag, så må samværsavtalen ligge ved. For den viser hva samværet er.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #4 Skrevet 22. desember 2011 Takk for svar Jeg har ikke søkt om forskuddsbidrag. Bare OS, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Syntes bare det er så irriterende og rart at ikke de på nav sa at jeg måtte ha med det jeg ikke har fått med, når jeg spurte dem om de hadde alt de trengte nå! HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #5 Skrevet 22. desember 2011 Lær deg først som sist at NAV lager arbeid for deg. De tror alltid du har for lite å gjøre, og de må ha det enklest mulig pga manglende evne til å tenke selv
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #6 Skrevet 22. desember 2011 Hvorfor har du ikke søkt om forskuddsbidrag. Har dere privat avtale? Da kan du kanskje legge med kopi av privat avtale for å vise at han faktisk betaler bidrag.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #7 Skrevet 22. desember 2011 De nevnte ikke noe om at jeg måtte søke om forskuddsbidrag? Har jo samværsavtale papirer, men de ba jo ikke om det! æsj, det er så irriterende! HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #8 Skrevet 22. desember 2011 Du må ikke søke om det, men du vil vel at han skal betale bidrag? Regner med du og ungen trenger de pengene.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #9 Skrevet 22. desember 2011 Ja klart jeg vil det..! Er to barn det er snakk om.. så ja! HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #10 Skrevet 22. desember 2011 Da bør du søke om det så fort som mulig. Det er alltid lang behandlingstid på søknader på NAV.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #11 Skrevet 22. desember 2011 Det finnes eget skjema på nav, det heter Erklæring om samlivsbrudd, dette må dere undertegne begge 2 og levere inn. Så må dere levere meklingsattest (dette har du gjort ser jeg). Og han må IKKE stå oppførst på din adresse når søknadsprosessen er i gang. Stress, men blir bra tilslutt skal du se.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #12 Skrevet 22. desember 2011 Det er desverre slik at ikke alle på NAV lokal har like god innsikt i alle områder som forvaltningen tar seg av - og omvendt. Men det veldig irriterende å bli felinformert! En grei tommelfingerregel er at alt man søker om må dokumenteres. Dokumentasjon på tilsynsutgifter får du fra barnehagen. Send et brev og be om inntektsopplysninger (alltid tryggest å sende brev, de legges inn i datasystemet) Men det høres vrangt ut må jeg si, da forvaltningen har saksbehandling for både os og individstønad. Be folkeregistret om en bekreftelse om at du (og barnet) bor alene på adressen. Samværsavtale er ikke påkrevd, så da forklarer du bare at dere ikke har samværsavtale, men en privat avtale. Denne må du beskrive så detaljert som mulig. Det de ønsker klarhet i er om dere tilbringer mye tid sammen, selv om dere bor på forskjellige adresser.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #13 Skrevet 22. desember 2011 Takk for svar altså!! Ja okei, da får jeg ta ett røsk med å hamstre inn all dokumentasjon jeg kan. Men hvordan dokumenterer jeg at vi har hver våres økonomi? Kan vel også kopiere opp en barnehageregning som dokumentasjon på tilsynsutgifter? Har funket før hvertfal ! Skrev jo på søknaden at barnefar skal ha barna annahver helg og en dag i uken, hovedsaklig. Men dette året reiser han 6mnd til sammen i forbindelse med jobb, slik at det vil bli litt rotete, men at han tar da igjen det han har mistet når han kommer hjem av samvær! Derfor er samværsavtalen vi lagde hos advokaten litt uspesifikk. Uff, ikke noe morro at det skal være så utrolig komplisert og rotete, midt oppi alt det andre ett samlivsbrudd fører med seg av vonde og utfordrende situasjoner:( HI
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2011 #14 Skrevet 22. desember 2011 Ang tilsynsutgifter så ville jeg bedt barnehage skrive en bekreftelse hvor det også står hvor lenge barna har plassen. Vedtak tas gjerne for et år ad gangen, derfor er neppe en enkelt regning god nok.. Når det gjelder separat økonomi så kan du skrive i søknaden når dere flyttet fra hverandre og når dere fikk separat økonomi. (Som regel er det samtidig, men det finnes de som deler økonomi en stund etter at de har flyttet fra hverandre. Slikt må NAV vite. Jeg har selv vært i denne kværna og avslutter nå i desember 4 år med os. (Har tatt utdanning, derfor fikk jeg utvidet med ett år + 6 mnd i påvente av jobb.) Og nå har jeg fått jobb i NAV selv hehe, men er under opplæring nå og langt fra noe orakel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå