Gå til innhold

Barn & julegaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får håper jeg klarer å poste dette innlegget på rett måte, første gangen jeg skriver siden ting tydeligvis har blitt forandret her..

Men leste nettopp en link der en psykolog skrev at barn ikke bør få mer enn 4-5 gaver..at barn etterhvert åpner gave etter gave og er ikke glad for å få flere gaver..

Og det er jo helt sant, husker at barna i fjor ble nesten lei av å pakke opp gavene til slutt..og det ble bare stress..

Er det noen her som lar barna åpne pakker før julaften?

Ikke bare på morningen men dagen før eller etter?

Vuderer om jeg skal gjøre det slik denne gang..har nemlig noen i familien som har handlet ca 7 gaver hver til barna , sikker små ting..men alikevel..

Blir det feil om jeg gir de gavene i romjulen eller på fredag..siden de er fra samme person..hmm..vanskelig dette..men liker virkelig ikke når barna blir leie og stresset av alle gavene..

I år fikk de åpne hver sin stor gave fra et familiemedlem som ikke skal feire jul med oss, de ble kjempeglade for hver sin store ting, og egentlig så hadde de nok blitt fornøyd hvis de bare fikk den tingen hver til jul...tenkte jeg i går...

Videoannonse
Annonse
Gjest happy mom:)
Skrevet

hjelpes..trykker man bare enter for å poste innlegget?

eller finnes det en annen måte? forvirrende ting var her nå..

HI

Skrevet

Bruker man bare enter når man poster et innlegg?

HI

Skrevet

Jeg har egentlig ingen gode råd ift åpning av pakker......

Men her har vi vært "strenge" med besteforeldre og annen slekt og bedt de kjøpe kun EN gave til hvert barn. ønsker de absolutt å gi noe mer, så sett heller litt penger inn på sparekontoen deres:)

Det fungerer egentlig veldig greit, etter litt surmuling fra gavegiverne...... Men tror de etterhvert har sett poenget. Det blir Så mye gaver, og ungene klarer ikke å holde styr på hva de har fått av hvem!

Vi praktiserer også da en gave til hvert barn!

Skrevet

Ja, det er nok lurt å be besteforeldre gjøre slik..synes 7 gaver hver fra en person var mye, vet de har kjøpt mye fint, så er veldig takknemelig.

Men det kan bli litt mye å pakke opp for mine små barn....

takk for svar:)

og god jul!

HI

Skrevet

Her har vi blitt enige om å gi en gave til hver av ungene i slekta. Min mor holdt en stund på med å pakke inn en haug med småting i mange pakker. En neglelakk i en pakke osv.

Men da vi så hvordan ungene reagerte (da mine tantebarn var små for mange år siden) gjorde vi denne avtalen.

Greit å kjøpe flere ting, men da pakke det i en pakke.

Fungerer bra.

Skrevet

Her prøver vi også å praktisere eng gave pr barn.

Fungerer veldig mye bedre:)

7 gaver fra en giver??? Ikke rart det blir mye gaver da.......

Skrevet

Da må jeg si meg veldig uenig med forskeren din ;-) Og det finnes vel alltid unntak også. Mine barn blir i hvertfall ikke lei, eller utakknemlig, selv om de er på gave 13-14. Og de blir faktisk oppriktig glade for klær, sengetøy ol også. Selvsagt er lekene gøyest, og de blir mer glad for noen ting enn andre, men de viser takknemlighet for alt de får, og er absolutt glade for alle gavene selv om de åpner 14-17 julegaver på julaften. Så nei, vi gir ikke gaver andre dager, de får alt på julaften :-)

Skrevet

I fjor ble det enorme mengder med gaver, så vi delte litt opp og tok noen gaver på 1. dag. Vet ikke hvordan det blir i år.

Men merket det på 4-åringen da han hadde bursdag i oktober. Da han hadde pakket opp pakke nr. 4 så ville han begynne å leke med det han hadde fått....han pakket opp videre, men bare rev av papiret og sa "neste"...litt flaut rett og slett.

Vi har ikke satt noen grense fra familie. Vi er en liten famlie og vi har blitt enige med venner at vi gir ikke gave til hverandres barn (bortsett fra et vennepar). Både fordi det går så mange penger og fordi det blir mer enn nok fra oss foreldre og besteforeldre/tanker/onkler.

Skrevet

Kan forresten legge til at vi har en ganske rolig gaveåpning, kanskje det har noe å si? Vi begynner i 18.30-19-tiden, så får en og en en gave og må vente til runden er tatt før de får neste gave osv. Har også en kaffepause underveis. Tar mange, mange timer å pakke opp alt, og de leker med gavene underveis og får skikkelig tid til å se på alt de får. Da er det, som hun over skriver, mer stress på bursdager egentlig der de får alle gavene på en gang og bare river av papiret og mister helt oversikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...