Gå til innhold

Vi trenger gode råd:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Vi har ei lita jente på 2 mnd. Vi har problemer med å få til skikkelige rutiner når det gjelder soving. Det er noe som vi må ha gjort feil for på kveldene så er det veldig vanskelig å få henne til å sove for natta! Ho kan være våken i mange timer og først sovne kl 1.00 feks. Ho kan sovne litt og så snart ho blir lagt ned i vugga eller seng så våkner snuppa igjen. Snuppa sovner ofte mens jeg ammer ho men legger jeg ho i senga si våkner ho veldig for igjen. Vi er ganske fortvilet og vet ikke hva vi som foreldre bør gjøre for å forandre på dette! Men det er helt sikkert vår feil. Jeg må nevne at snuppa er vårt første barn og vi har ikke så mye erfaring enda. Vi har hatt ho masse på fange og latt ho sove når ho selv ville. Jeg er sikker på at det som gjorde at vi har en del problemer nå.

Jeg lurer på nå hva dere synes og hvordan dere gjør det:) Hvor ofte og hvor lenge bør ho sove på dagtid slik at det er kanskje lettere å få lagt ho i senga si uten at ho er overtrøtt? Snuppa er vant til å sove i vugga si og det virker som at ho ikke vil sove i sin seng for å få henne til å sove der er helt håpløst. På dagtid bruker ho jo alltid å sove i vugga på stua der jeg er. Var nødt til å ha vugga opp på soverommet for at ho skulle sove. Huff vi har gjort mange feil. Jeg blir kjempe glad om dere kan komme med masse gode råd. Takker så masse på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er bare 2 mnd. Så små barn har ikke døgnrytme, eller egentlig noe rytme i det hele tatt. De spiser når de er sulten og sover når de er trøtt. Og det er sånn det skal være i den alderen. Det eneste hun ønsker seg er å være nær dere og føle varmen og tryggheten.

Vi opplevde også at det var vanskelig å legge fra oss storebror ned i vugga. Han sovnet ved puppen, og våknet selvfølgelig når vi la han ned. Da prøvde vi å legge varmeflaske i senga hans som vi tok vekk når vi la han ned. Da var senga like god og varm som kroppen han hadde ligget inntil, og det hele gikk mye greiere.

Og hvis hun sover bedre i vugga, så er det jo ingen grunn til at hun ikke skal få sove der også på natten? Det er ikke vits i å ha regler uten mening :)

For å markere forskjellen mellom dag og natt er det viktig å ta kveldsstell, og på med pysj (når våre var så små så gjorde vi dette samtidig som vi la oss). Når de er våken om natta så skru minimalt med lys på, la mating og bleieskift foregå i halvmørke. Etterhvert kan dere gradvis begynne å legge henne litt tidligere, f.eks et kvarter tidligere hver kveld.

Jeg syns ikke dere har gjort noen feil, dere har gjort alt helt riktig faktisk.

Slapp av og ikke stress. Gjør det som dere føler er rikig, og husk at så små barn har ikke rutiner. Først når de er ca 3 mnd begynner det så smått å ligne på litt rutiner.

Skrevet

Tusen takk for flott svar :) Det er godt å høre at vi ikke har gjort så mye feil. Vi tenkte bare at det er viktig at snuppa blir vant til sin egen seng slik at vi ikke får problemer senere for en dag er ho jo for stor til vugga...

Svigerinna mi spurte meg en dag om vi har rutine på ho når det gjelder soving. Nei sa jeg for ho bestemmer selv enda når ho vil sove. Ho virka litt forundra og sa at ho fikk til rutine med sine veldig fort da dei bare var 3-4 uker. Jeg ble imponert over det da. Snuppa vår er vant til å være mye i armene våre og få maaasse kos;)

Vi bruker å ta kveldstellet i sju åtte tida hver kveld. Det er fast. Men soving har vi ikke noe rutine på enda.

Ikveld har vi spurt en del bekjente rundt her når dem brukte å legge sine hver kveld når dem var 2 mnd gammel. De fleste svarte sju åtte tiden. Jeg skjønner ikke hvordan dem får det til når dem er så små og dem sover mye på dagtid... Men vi skal ikke stresse. Det hjelper veldig å høre andre sine erfaringer. Jeg håper å få flere svar her inne:)

Skrevet

Tusen takk for flott svar :) Det er godt å høre at vi ikke har gjort så mye feil. Vi tenkte bare at det er viktig at snuppa blir vant til sin egen seng slik at vi ikke får problemer senere for en dag er ho jo for stor til vugga...

Svigerinna mi spurte meg en dag om vi har rutine på ho når det gjelder soving. Nei sa jeg for ho bestemmer selv enda når ho vil sove. Ho virka litt forundra og sa at ho fikk til rutine med sine veldig fort da dei bare var 3-4 uker. Jeg ble imponert over det da. Snuppa vår er vant til å være mye i armene våre og få maaasse kos;)

Vi bruker å ta kveldstellet i sju åtte tida hver kveld. Det er fast. Men soving har vi ikke noe rutine på enda.

Ikveld har vi spurt en del bekjente rundt her når dem brukte å legge sine hver kveld når dem var 2 mnd gammel. De fleste svarte sju åtte tiden. Jeg skjønner ikke hvordan dem får det til når dem er så små og dem sover mye på dagtid... Men vi skal ikke stresse. Det hjelper veldig å høre andre sine erfaringer. Jeg håper å få flere svar her inne:) Hi

Skrevet

Vi hadde ingen rutine på soving så tidlig. Det begynte vi ikke med før de var 3-4 mnd. Når de bare var 2 mnd ville de ha pupp så og si hele tiden mellom 18.00 og 24.00. I tillegg til 2-5 ganger i løpet av natta( kl.24.00-06.00).

Det kommer etter hvert.

Skrevet

Med størsta kom rutinene av seg selv, hun la seg rundt åtte og sov natten igjennom fra tre måneders alder, alt var så enkelt og greit. Men med nr to ble det bare tull. Vi hadde de samme rutinene og gjorde det samme, men han sover sjelden en hel natt, og han er fortsatt litt vanskelig å legge om kvelden, han blir straks to år... Så det er forskjell på ungene også.

Skrevet

Hva med å ta kveldsstellet litt senere og ta det i forbindelse med legging? Vår kveldsrutine her starter med et bad eller klutvask og pysjamas, og så er det rett i seng. Da vet babyen at det er sovetid, og vi har ingen problemer. Sånn har vi hatt det fra rundt 2 måneders alder, eneste forskjellen er at kveldsrutinen den gang var senere. Vi flyttet den bare gradvis tidligere og tidligere på kvelden i takt med at babyen hadde lenger og lenger soveintervaller.

Jeg ville prøvd med kveldsstell rundt den tiden babyen vanligvis sover. Bad/vask, pysj, melk på sengekanten, ned i egen seng, gi smokk/koseklut hvis babyen har noe sånt, en liten sang, ut. Gå gjerne inn og ro ned noen ganger hvis babyen ikke roer seg selv, kanskje en ekstra sang og stryking på kinnet eller litt byssing hvis det trengs. Kan kanskje virke håpløst noen dager eller uker, men jeg har stor tro på at babyen vår sovner så fint nå fordi vi begynte med akkurat det jeg har skrevet nå relativt tidlig.

Skrevet

Vi lot babyen stort sett styre kvelden selv vi, og ettehvert gled vi automatisk inn i en rutine som innebar legging i 7-tiden. Han sov kun i vognbagen, likte ikke vugga si i det hele tatt. Så da bar vi vognbagen opp hver kveld og lot han sove i den om natta og. I en periode ville han kun sove på brystet mitt, og våknet så fort jeg la han over i egen seng. Brukte da et par uker på å gradvis la han sovne ved siden av meg, så alene i storsenga, og så etterhvert over i sin egen seng. Brukte varmeflasker i senga før leggetid, t-skjorte jeg hadde sovet og ammet i, smokker og koseklut, og det gikk veldig smertefritt egentlig :) (Vi skulle på ferie, og var avhengig av å få han til å sovne i egen seng). Hadde også et lammeskinn i senga for å gjrøe det ekstra lunt og mykt. Etter det har han sovet i egen seng og stortrives der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...