Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 For ca tre uker siden fikk jeg en vond kul under armen. Den var vel på størrelse med en stor drue.Etter noen dager ble den mindre og mindre og den sluttet å være vond. Nå tre uker etter at den kom er det en liten kul på størrelse med en ert under armen min. Den er ikke vond, men den har en liten innsenkning på ene kanten til kulen. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Eller har andre opplevd det?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Det har skjedd meg også, og det gikk fint - men man skal alltid sjekke det. Dra til fastlegen, så får du henvisning til sykehuset og mammografi.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Godt mulig du har hatt en hoven lymfekjertel. Ellers enig med 23.01 få den sjekket hos legen.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Dette er noe jeg kjenner godt igjen ja. Har slitt med det kronisk siden 1993... har vært til lege utallige ganger for å snitte opp og tømme for verk. Dette er en diagnose (hvis man etterhvert plages med det hyppig) som det ikke finnes noen dokumentert botemiddel for. LLegene vet heller ikke årsaken til problemet. Det eneste som kan hjelpe er å operere vekk de betente kjertlene. Problemet er da at de ofte dukker opp andre steder. (Lysken f.eks...). Har man først begynt å slite med det så har man det gående. Jeg kan gi deg noen gode råd basert på egne erfaringer: Barbering er fy - fy (desverre - og gjelder også hårfjerningskrem). Bruk ei saks og klipp hårene i armhulen i stedet for. For meg hjalp det VELDIG å "vaske" området med antibac morgen og kveld. Først da ble jeg kvitt en betennelse jeg har hatt kontinuerlig i to år.. Pass på å tørke deg godt i alle mulige hudfolder etter dusjing. Min erfaring er at fuktighet ofte kan gjøre ting verre. Når en kul er under oppblomstring har jeg en "pulverhekssalve" laget av ringblomst som jeg smører på. Det trekker ut verk. Håper virkelig for din del at dette ikke er noe du blir plaga med altså.. for det kan være helt for jævlig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Kan også være betennelse i hårsekkene eller i svettekjertlene. Jeg kan få det om jeg barberer meg under armene og så bruker parfymert deodorant etterpå. Har også fått det av enkelte uparfymerte "billigdeodoranter". Men som noen over sa, man skal alltid sjekke kuler. Sansynligvis er det ikke noe galt. Første gang jeg fikk det hadde jeg flere kuler under begge armhulene og ble sendt rett til røntgenavdelingen to dager etter - men det var bare betente svettekjertler. Hvis jeg skifter bladet på barberhøvelen ofte og ikke bruker deodorant rett etter barbering så har jeg ikke noe problemer lenger. Fikk en sist for et par uker siden som var ordentlig betent, men den roet seg med det samme jeg sluttet å bruke den deodoranten jeg har brukt i det siste. Gikk tilbake til krystall-sten som jeg får kjøpt på helsekosten. Bestill en legetime sånn bare for sikkerhets skyld nå mens du har kulen, ikke vent til den går over. Ellers blir det jo bare gjetning fra legens side også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå