Gå til innhold

Ang. julegaver til søsken..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde besøk av en venninne og kom til å si at eldstebarnet får pc til jul. (4000 kr) I tillegg ca 1000 kr i smågaver. Ting barnet trenger, morgenkåpe, minnepenn etc.

Nå er eldstebarnet 10 år større.

Hva får babyen da? spurte hun.

Babyen får noe leker og klær til ca 500 sa jeg.

Hun ble sjokka og sa, "for en forskjellsbehandling!" Mente babyen skulle ha like mye i gave.

Jeg synes ikke det er det minste rart, da babyen har det den trenger til sin alder. Sånn sett brukte vi 10 000 kr før han ble født i utstyr.. Alt til sin tid mener jeg, eldstebarnet trengte pc nå, ikke om 10 år. Da er det babyens tur.

Men må alt måles i rene penger?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. De trenger ulike ting til ulik alder og jeg tror det jevner seg ut etterhvert opp gjennom:)

Skrevet

Hehe, nei det må det absolutt ikke. Selvom jeg syns det var rimelig storstilt av deg å kjøpe pc OG andre ting, men du får nok en fornøyd 10åring på lørdag :) :)

Her fikk minsten gave til 399 (satt ned til halvpris) og eldste fikk til 179. Sammen har vi alle 4 fått en tur, fra oss til oss. De ble kjempeglade for tingene (turen har de ikke noe forhold til, de er for små til å forstå det før vi drar) og det spiller da ingen rolle hva ting koster!

Babyen er nok fornøyd, tenker jeg ;) Neste gang er det kanskje den som får noe dyrt mens den andre får noe billigere. Sånn er livet :)

Skrevet

Vi har en gutt på 2, 5 år og en baby på 3 måneder. Gutten får noen leker (ikke så mye, for han har "alt", og får masse gaver av andre), babyen får ingenting... Babyen vår har rett og slett alt, så da ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe noe bare for å kjøpe det. ;)

Så jeg synes det er helt greit å gi dyr gave til 10-åringen og lite til babyen. :)

Skrevet

Babyen vår får ikke julegave av oss i det hele tatt ;) H*n får rådyre ting hele tida, som vi tar i bruk med èn gang (stokke tripp trapp stol forrige mnd, nøstebarn pysjamaser denne mnd), så føles overflødig å kjøpe enda mer til julaften når han ikke forstår det likevel.

Skrevet

Helt greit når det er så stor aldersforskjell:) Dersom det hadde vært en 10-åring og en 12-åring, hadde jeg syntes at de skulle fått noe med mer lik verdi i kroner. Babyen skjønner jo ikke noe, og har som du skriver alt den trenger.

Skrevet

Jeg tenker som deg, man får etter behov og det jevner seg ut på sikt.

Skrevet

med så stor alders forskjell så er det nok vanskelig og gjøre likt på gavene med en baby og en på 10 år. de har to ulike behov.

barna mine får likt. de er ganske tett i alder. og lettere og gjøre likt.

Skrevet

Helt enig med deg. I alle fall nå som baby er så liten, så er det ingen av barna som tenker over prisforskjell.

Skrevet

Kan ikke skjønne at pengeverdien spiller så stor rolle, hva skal en baby med pc, liksom?

Skrevet

Takk jenter!

Jeg hadde en mistanke om at jeg tenkte rett:)

Å kjøpe, bare for å kjøpe er jo bare tull. Jeg vet jo, etter å ha hatt barn i 10 år, at det er ulik kjøp etter alderen, og at det blir dyrere dess større de blir.

Og minste skal jo bli stor etterhvert!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...