Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 I januar i år skulle jeg ordne skatt på overgangsstønaden. Da jeg prata med en mann fra skattekontoret på tlf som skulle ordne dette sa han "Hvis du har overgangsstønad så trenger du ikke å skatte noe i det heletatt!", og han sa han var sikker. Derfor ble det til at jeg ikke skattet noe av stønaden. Men, nå har jeg begynt å få en klump i halsen etter å ha hørt om andre med overgangsstønad og skatt.. Er det slik at man må skatte av den allikevel?! Er det noen isåfall som veit hvor mye jeg må skatte av denne, hva jeg evt kommer til å måtte betale tilbake i skatt i 2012? :-(
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Overgangsstønad er skattbar inntekt ja, men det er jo ikke noen høy inntekt så du blir ikke toppskatteyter akkurat... Hvor mye du må betale kommer an på hvor mye du har å trekke fra, de jeg kjenner betaler "vanlig" skatteprosent, rundt 25% og får mye av det tilbake året etter.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Har du kun overgangsstønad betaler du i realiteten ikke noe skatt da du tjener så lite at fradragene gjør at du får alt tilbake neste år.. Grei måte å spare på da.. Men jobber du i tillegg må du skatte av overgangsstønaden..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Dersom du kun har overgangsstønad som skattepliktig inntekt, så trenger du ikke betale skatt. Så det er rett, det. Det er skattepliktig inntekt, men pga skatteklasse 2 og noe som heter lav skatteevne, så kommer du ut i null.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Det var da rart. Jeg fikk OS i hele fjor (full OS) og får det til neste år også da jeg er student. Men jeg, med innleverte alle opplysninger, skal betale 21% i skatt i skatteklasse 2......
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Betalte du skatt i fjor da? Eller fikk du det tilbake? Det er noe ekstra i tillegg til skatteklasse 2, dersom en har full overgangsstønad, nemlig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Jeg ringte skatteetaten for å finne ut hvor mye jeg må skatte neste år. Med 200 000 i inntekt (50% stilling) og ca 95 000 i OS, skatteklasse 2, liten skatteevne og mye renter på lån, sa de at jeg på ETT ÅR skulle ut med 20 000 i skatt. Det var FØR foreldrefradrag etc er tatt med, så det blir jo ennå mindre.... Så det er ikke mye du skal skatte, nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå