Gå til innhold

gallestein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre her som er/har vært gravid etter å ha opperert ut galleblæren?

Jeg oppererte den ut i februar i år, etter to grusomme år med hyppige anfall ukentlig. Etter opperasjonen hadde jeg 5 anfall frem mot sommeren. Nå er jeg gravid i uke 15 og hadde et kraftig anfall natt til igår. Hele gårsdagen lå jeg å kastet opp og fikk ikke i meg noen ting.

Er veldig redd for å få anfall igjen, særlig under graviditeten. Skal kontakte legen, men i mellomtiden lurer jeg på om noen andre har erfaringer rundt dette?

Etter i natt er jeg 100% sikker på at gallesteinene kom av/under min forje graviditet. Lurer på hvordan det blir denne gangen, når jeg ikke har noen galleblære.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg er dum, men har du hatt anfall ETTER operasjonen? De opererte vel ut hele galleblära?

Hvordan går det til?

Jeg fikk operert ut galleblära da mitt förste barn var ett år gammel. 2,5 år senere var jeg gravid igjen. Jeg har ikke hatt noen plager i det hele tatt etter operasjonen. Ikke engang etter julemiddagen :)

Skrevet

Har operert bort galleblæra, og fikk høre av legen at det bare er overvektige som plages av gallestein. Stemmer det?

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Ikke i og med at det er veldig arvelig. Jeg ble spurt om jeg hadde noen söstre, da jeg sa at min mor også ble opererert for flere år siden. Det er vissnok veldig arvelig. Ellers vet man ikke så mye om det så vidt jeg vet.

Skrevet

Absolutt ikke bare overvektige som har gallestein. Jeg har en bmi på 19 og har akkurat operert vekk galleblæren. Men forstår ikke hvorfor HI har gallesteinsanfall når hun ikke har galleblære????

Skrevet

Jeg har hørt at noen få som opererer ut galleblæren kan produsere steiner i gallegangene - tror jeg det er - og få samme smerter som tidligere. Kanskje du skal høre om dette hos sykehuset du var operert? Det er visst ikke så vanlig, men ei jeg kjenner hadde det.

Beklager at jeg ikke husker mer om det i farta.

Ellers er det en del man kan gjøre for å unngå gallestein, blant annet kan det hjelpe å ta magnesiumtilskudd, det bør de også vite noe om på sykehuset!

Skrevet

Merker dere noe forandring etter operasjonen? Kan dere spise som normalt osv.

Skrevet

Hei igjen, jeg har ikke sett at jeg har fått respons før nå. Men tusen takk!

Overvektig? JA det var nettopp det jeg hørte og, "eldre, overvektige kvinner!!!" og derfor ble jeg ikke satt på prioriteringslisten med det første. Tok over ett år å få time hos "spesialist" på haukeland. Etter to timers venting, og mange leger/sykepleiere som stoppet å spurte om det gikk bra meg meg (så helt utmattet ut), så kom jeg inn til en lege som trykket litt forsiktig på magen og sendte meg hjem. "Du er alt for ung, og du er alt for slank". Jeg klarte ikke å stoppe å gråte.

Tre ultralyder og en MR, ingen ting vistes.

Volvat var til slutt løsningen, nok en ultralyd og henvisning til Voss for operasjon så fort som mulig.

Jeg har også hørt at man kan få anfall i ettertid, men da de nærmeste månedene etter operasjon, nesten som "etterrier". Så, jeg skjønner all verdens ingen ting! De er helt like, og like jævlig.

Men så lenge etter gjør meg nervøs. Jeg hadde forresten et nytt i natt. Det gjør meg enda mer nervøs. Ringer legen i morgen.

HI

Skrevet

Jeg er 24 år og slank, så det er ikke bare feite og eldre som får det nei.. Jeg opererte ut galleblæren for snart to år siden, og har også hatt anfall etter det. De er mye mildere da, og varer ikke like lenge.

Det er nok sant det du sier om at det fortsatt kan dannes steiner i gallegangene, det fikk jeg i allefall beskjed om av legen min. Hos meg er det spesielle ting som trigger disse anfallene. Sure ting som appelsinjuice og diverse snop, og ikke minst fet mat. Jeg får også lignende smerter hvis jeg går lenge uten å spise. Vet du om det er noe du gjør som trigger dine anfall? Spiser du mye og fet mat før du legger deg feks? Jeg ville nok ha snakket me legen uansett! Det er helt grusomt når det står på som verst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...