Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Den gode jenta mi har forvandlet seg til et "troll" Hun har alltid vært så blid, snill og lett å ha med å gjøre. Staret litt i 1.klasse med at hun var trassig. Nå halveis i 2.klasse er hun veldig trassig. Hvis det er noe hun ikke vil, f.eks legge seg så skriker hun høyt til meg og smeller med døra. Hun vil ikke gjøre lekser, skulker skolen. I dag skamklipte hun håret. Ser ikke ut. Jeg er ikke så flink til å snakke med henne i ettertid av slike hendelser. Kanksje jeg skulle trøstet henne. Hun ville ikke på skolen de siste dagene, men jeg sa at håret hennes ikke var gyldig nok grunn for å være hjemme. Ikke mye trøst å få. Pappaen er mye mildere. Jeg snakker med henne og jeg spør henne spørsmål for å finne ut hva det er. Jeg får svar. Men jeg er ikke så omsorgsfull og empatisk eller dikke dikke dikk. Jeg er litt krass og sier rett ut det jeg mener. I andre situasjoner kan jeg være mer mildere. Hvis hun er syk, har slått seg. Er dette normalt av snart 8 åring? Eller bør jeg søke bup om utredning? Hun var sint, gikk på rommet sitt og lukket døra. Kom ut med skamklipt hår. Jeg syns hun er altfor stor til å gjøre slikt. Jeg begynner å lure på om hun er helt frisk.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Jeg begynner å lure på om hun ikke er helt frisk skulle det stå.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Hvia du er i tvil, ta kontakt med BUP. De er kjempeflinke.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Høres ut som det er noe som plager henne og hun sliter med noe. Hvordan har hun det på skolen, med venner osv. Du må prøve og få henne til å åpne seg, ville ikke spurt henne rett ut, men gjøre hyggelige ting m henne og forsøke å få henne til og åpne seg på en naturlig måte.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Skulle tro hun er mobbet på skolen... Enkelte gjør alt de kan for å unngå skolen hvis de er mobbet, vet om en som knakk armen med vilje for å slippe skolen....
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Snakk med læreren, og få inn Bup eller Ppt.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Hun har sagt hva det er når jeg spurte. Så jeg vet hva det. Det kan se ut som hun har lese og skrivevansker. Vi samarbeider godt med læreren. Hun blir ikke mobbet. Hun syns noen fag på skolen er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Hun begynte i høst med ekstra lesetrening. Men hjemme vil hun ikke gjøre noen lekser, fordi hun syns det er så vanskelig. Det rare er at hun egentlig er ei smart jente. Skolen er kjedelig sier hun, fordi hun forstår ingenting av det de skal gjøre. Til neste år skal hun spesialtilpassa lekser, og læring. Jeg håper det kan hjelpe. Hvis denne vanskelige oppførselen kun skyldes disse lese/skrivevanskene er jeg letta. Vi får se hvordan det utvikler seg. Vi har allerede en med diagnose, og det er krevende.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Hun er selvfølgelig den gode jenta de enda!! Hun har det bare litt vanskelig akkurat nå. Håper du finner ut av det, og får hjelp.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 takk, det håper jeg også. Etter noen timer var hun så blid. Hun angra ingenting. Har fått time til frisør, så det blir vel orden på håret. Men hun må nok klippe mye av det fine lange håret hun hadde. Jeg hadde lyst til å gråte, hun hadde spart i mange år. Fint langt hår. Når blir det kort til nakken. Men forandring i frisyren kan jo bli fint det.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #11 Skrevet 20. desember 2011 Har hun ekstra ressurs da siden hun har diagnose ?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Det at hun klipte av håret sitt høres ut som en avreagering. Du skriver at du er krass og sier rett ut det du mener. Kan det være at du bruker din voksenautoritet og språkmakt til å overkjøre datteren din? Spør henne i en rolig stund om hun føler at du hører på henne. Selv om barn skal ha grenser og lære hva som er rett og galt, så er det viktig at de får respekt tilbake også. Det er mulig at du allerede er flink til dette, men det var bare noe som slo meg etter å ha lest innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 Du sier du ikke er så flink å snakke med henne om ting som skjer. Det kan være at problemet ligger der. Jeg føler heller ikke at jeg er så flink til å snakke om ting med følelser, men jeg prøver så godt jeg kan.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Hun har ikke knekt lesekoden kanskje? Og blir frustrert over å ikke mestre. Da er det (dessverre) desto mer viktig at dere trener enormt mye hjemme på dette fremover. Tips som mangle foreldre ikke er klar over, som kan få mange barn til å knekke lesekoden raskere: Når dere lærer bokstaver - lær de akkurat slik de leses. K, P, S (Ikke Kå, Pe, Ess) Mange barn synes ikke det blir logisk når man skal skrive, om man har lært bokstavene på "gamlemåten". Eksempel: Det blir vanskeligere å stave seg gjennom ord. De tror naturligvis at "Kåpe" skrives "KP", siden "k heter kå" og "p heter pe". Øv, øv, øv... Gjør læring moro - klipp ut bokstaver på papir, evt kjøp magnetbokstaver og ha en moro mor-datter økt ved kjøleskapdøren og gjerne frist med belønninger om dere har oppnådd målene deres den dagen. Hilsen en lærer som akkurat har vært på "nytenkingskurs" for barn med skrive og lærevansker.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 Jeg sa at hun ikke så ut på håret, at det ikke var fint. Kunne kanskje vært litt mildere og sagt at det ikke er så farlig, det vokser ut igjen, pytt, pytt. Tenker at jeg kan bli flinkere til det. Jeg snakker om følelser og hun får lov til å ha alle følelser. Jeg prøver å være lyttende, men når jeg ikke får respons, blir skjelt ut og hun ikke vil samarbeide med meg. Så gir jeg litt opp, blir sliten av det. Og det forteller jeg henne flere ganger att jeg gjerne vil være en god mamma hun kan snakke med og at vi kan gjøre ting sammen. Hun tester meg vel ut. Med tålmodighet så har jeg sett at noen ganger løsner hun opp. Godt å være to foreldre. Mannen min var helt mild og sa ingenting negativt om håret. Bare at nå får vi gå til frisøren. Skulle nesten tro vi allerede hadde fått en tenåring i huset. Veldig sur i det siste. Takk for mange fine svar.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #16 Skrevet 20. desember 2011 Jeg vil gjerne øve med henne, men hun nekter å lese noe som helst. Hun har knekt koden for lenge siden. Hun kunne bokstaver fra hun tidlig alder. Det som er at det virker som dysleksi. Hun sier bokstavene hopper. Hun leser fint ord med to og tre bokstaver. Men lengre ord, så hopper hun over bokstaver eller det kommer inn en feil bokstav. Det er helt merkelig, hun klarer ikke å lese flytende. Når hun skriver så glemmer hun bokstaver, blander d og b. Jeg vil gjerne hjelpe hennes så godt jeg kan. Hun kan få så mye hjelp hun bare vil. Men så vil hun ikke. Ødelegger ark som hun får hjem i lekser. Gjemmer boka, eller kaster den i frustrasjon. Det skal bli satt igang tiltak på skolen så jeg tenker at dette vil ordne seg. Men jeg sier til henne at det gjør ikke noe om hun er den dårligste i klassen. Og hvis hun øver så vil hun bli bedre.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #17 Skrevet 20. desember 2011 Har dere testet synet? Viktig ved lese-skrivevansker, for noen kan det å korrigere synsfeil og skjeve hornhinner gjøre underverker mtp leseferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #18 Skrevet 20. desember 2011 Del opp ordene, slik det blir 3-4 bokstaver som hun leser hver for seg når ordene blir for lange. Det er ofte noe dyslektikere vil mestre. Dere MÅ bare finne noe som kan motivere henne til å jobbe med leksene hver dag. Jeg har en dyslektiker i klassen min - og hun er en av de beste på trinnet. Hun har jobbet knallhardt med leksene hjemme. Det kommer ikke til å bli bedre om dere bare lar skolen ta eneansvar her i alle fall. De har ikke ressurser til å gi henne all den hjelpen hun trenger. Hilsen læreren lengre oppe.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #19 Skrevet 20. desember 2011 Det skrives lenger opp her at det kan være lurt å sjekke synet og det underskriver jeg. En elev jeg hadde sleit i mange år med leseproblemer, bokstavene "hoppet" og linjene "hoppet". Siden jeg selv plages med manglende samsyn kjente jeg fort igjen det han snakket om da jeg startet med å jobbe med eleven. Og joda, han var til øyenlege og mine mistanker stemte. Han hadde ikke samsyn, men med tilpassede briller ble alt så mye bedre. Tok ikke lange tia før han leste som en helt og ble en helt ny gutt i forhold til både skolearbeid og andre ting.
Gjest Morn du Skrevet 20. desember 2011 #20 Skrevet 20. desember 2011 Spesialtilpassede lekser må jo komme NÅ, ikke om et halvt år! Dessuten- tror ikke det er lurt å terpe FOR mye lesing og lekser. Da vil hun bare gi opp og bli drittlei. Hun går i 2. trinn- vel, min som går i 3. trinn har blitt mye bedre å lese dette halvåret. Hun har slitt veldig med lesing, skriving og regning. Men hun har blitt oppmuntret og rost for god innsats selv om resultatet ikke alltid har vært det beste. Det er kjempeviktig å ikke ta motet fra de. Terping tar motet om de ikke føler at de mestrer eller ikke får anerkjennelse for det de gjør. Feks så har min 3 klassing vært superopptatt av at leksene skal gjøres, selv om hun har visst at det kom til å kreve masse energi og tid. Nå leser hun på ca 3-4 minutter det hun for et år siden ville brukt 10 minutter på. (Da hadde hun knekt lesekoden, men brukte masse tid).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå