Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Hvor lenge får deres barn bruke data/internett hver uke og hvordan følger dere dette opp? Som med alle andre ting er det stor forskjell på hvor grensen går i de ulike hjem, noe som skaper forskjeller på unger som ikke alltid er like sjarmerende. Det er et dilemma: Å la ungen henge med og ikke bli en sinke, men samtidig ivareta viktigere verdier, som lek og fysisk utfoldelse. Dette er en balansegang jeg tror blir vanskeligere for hvert år som går fordi forventningene blir mer og mer utenfrastyrt. Din mening og dine tanker?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Det er veldig vanskelig ja. Men det går også på interessen til barnet. Mitt barn fikk egen pc som 7 åring men brukte den kanskje 1-2 timer i uka i starten. Dette har vært ganske stabilt i noen år. Han hadde PS3 og Wii i tillegg også. Han fikk beskjed om å være ute sammen med de andre barna i gata. Ikke noe "men" han skulle! Disse barna hadde ikke egen pc, og hadde bare en konsoll. De var leie av å spille og var ute. Noe endret seg rundt 10 års alder. De andre barna fikk PS3 og egen pc, og ble sittende inne. Da ble vår eldste presset til å sitte inne også. Det var jo ingen ute! Han har gått noen skiturer alene om vinteren men ble fort lei. Et par ganger har det vært aking, latterlig lite på en vinter. Det verste er at det ikke er bedre om sommeren engang. Ungene er bare ute når det er 25 grader, og da for å bade i sjøen. Så det er folketomt i gatene våre dessverre, synes det er leit. Men det er ihvertfall ikke min skyld!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 HI her Det er skremmende det du sier, særlig med tanke på fedmeutviklingen i landet og hva inaktivitet gjør med en frisk kropp! Du sier skillet kommer i 10 års-alderen, det har vel sammenheng med at ungene slutter på sfo da? Jeg har virkelig ikke lyst til å ha et databarn, men som du sier så er det lite man kan gjøre når det meste andre unger gjør er litt armbevegelser til Wii. Trist. Og så vil man at ungen skal henge med også, ha fellesskap med andre unger.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Ja det er skremmende, og flere av barna er blitt ganske overvektige! Så her går alt den veien man ikke vil. Jeg vet ikke om det har sammenheng med sfo, her i gata har det hatt sammenheng med at de har fått seg disse tingene. Nå er barna 12-13 år. Det er svært lite å gjøre foruten at vi som foreldre engasjerer oss mer sammen med barna. Vi bruker å være mye ute på turer med engangsgrill og pølser. Men det begrenser seg i ukedagene så klart. Nå har det vært stopp en stund da vi har baby også. Det er masse gutter her i gata. Etter de fikk pc og PS3 har det 100% vært krig i den lille gatelekingen som har vært. De spiller COD osv, de styggeste spillene med foreldrenes velsignelse. Sier litt om foreldrene, men det er en annen sak.. Og det er ikke bare et barn, men 5-6 familier! De ønsker ser softgun og andre våpen, og skyter på hverandre, gjerne med militærklær. Jeg er kjempesær og nekter gutten disse spillene:P Hva skal han ønske seg som 14 åring da?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Og allle har facebook fra 10-11 års alder;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå