Gå til innhold

Voksen, fjerne mandler..anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har noen av dere fjerna mandlene som voksen?:) Jeg har vært hos to leger nå etter å ha vært plaget med mandlene i 1-2 mnd, legen så på de og sa de stakk utover og var større enn gjennomsnittet. Jeg sliter med svelget, blir ofte tørr bakerst i halsen om natta og kan derfor våkne om natta og gispe etter pusten. Når jeg spiser f.eks kjøtt får jeg omtrent kvelningsfornemmelser:( Ingen av legene tok dette spesielt seriøst, og mente jeg burde vente i mange flere mnd tydligvis før de gjorde noe med det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som fjerner mandlene har hatt problemer med dem i mer enn 1-2 mnd. Jeg tok mine da jeg var 23 og hadde veldig vondt i 3 uker etterpå. Spiste omtrent ingenting og klarte knapt å drikke. Glad jeg har gjort det nå, men hadde ikke gjort det etter 1-2 mnd. (Hadde problemer med dem helt fra jeg var barn med hyppige halsinfeksjoner etc.)

Skrevet

Så rart. Var hos legen i går og fikk vite at mandlene mine var kjempestore ift normalen. Det som er litt spesielt, er at jeg fjerna mandlene for ca 19-20 år siden, så jeg fikk litt sjokk. Har slitt med halsen i 10 år, og har jo trodd at mandlene mine var borte, så jeg satt jo ikke noe spørsmålstegn ved de. Nå har jeg fått time, på nyåret, til å fjerne de.....igjen.

Legen sa at mandleloperasjon blir sisteprioritert, så de har ca 2-4mnd ventetid, normaltsett. Så det har vel kanskje noe med det å gjøre?

Skrevet

Det er ikke noe man gjør så fort dessverre, høres ut som on du er plaget. Jeg gikk i to år med halsbetennelse nesten hver mnd før de ble fjernet. Men når beslutningen var tatt var det ikke lang ventetid. Du kan evt få det gjort privat, mener det ikke var så dyrt, undersøkte det og, selv on jeg endte opp med å gjøre det offentlig. Rundt ti tusen tror jeg. Sykt vondt de første ukene, men absolutt verdt det for meg i allefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...