Gå til innhold

herreli! Pubertet på 7,5 åring eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, han er ikke kommet så langt, men kjære tid så trassig han har blitt! Han blir sint og lei seg for alt, og vil ikke høre på meg. Når jeg sier han må ha jakke på f.eks. Tidligere har han alltid gjort som jeg sier, selv om han har prøvd å forhandle innimellom... Kan ikke si jeg gleder meg til hormonene slår til for fullt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er helt normalt;) Det er i den alderen de begynner å få egne meninger, og forstår litt mer.

Skrevet

men hvordan reagere når han nekter da? Prøver jo ikke å oppdra en robot heller, men det er jo ikke alt han kan velge heller...

Skrevet

Det er nå oppdragelsen begynner:P Du har noen måter å takle det på, du får velge hvilken som passer barnet.

La han gå uten jakke - og ikke gi den før etter han har sutret veldig lenge. Da lærer han. Men kan bli syk på den måten..

Ikke la han gå ut uten jakke. Nekt! "Jeg er mammaen din og vet best, hvis du ikke gjør som jeg sier får du være hjemme, da man ikke går ut i det kalde været uten varme klær. Mamma ønsker ikke at du skal bli syk. Det er ikke moro med influensa eller ørebetennelse."

Jeg ville ha valgt siste måte,(og gjorde det) barna trenger grenser, og er egentlig for små til å ta slike avgjørelser selv. Når de er 13 år blir det noe annet, da kjenner de fort at de tok feil avgjørelse selv, og husker det til neste gang.

Dessuten, hvis du viser at det er du som bestemmer fra tidlig alder, forstår de fort at de må spørre før de gjør noe. Da får du det lettere rundt 10 års alder, da de er pre-teens, ikke så ulikt puberteten!

Skrevet

jeg prøvde meg på den siste, men han bare løp. Vi skulle ikke langt, bare fra naboen og hjem, så han rakk nok ikke å bli hverken syk eller kald.

Jeg finner vel noen metoder, må bare venne meg til at han ikke lenger er den lille føyelige gutten min, men en selvstendig, snart 8åring ;)

Skrevet

Det var jo ikke lange biten;)

Men du må være konsekvent. Skjer det flere ganger og du gir etter, ser han at han bestemmer - og han ser at du driter i at han hører på deg. I det lange løp skader det din rolle som autoritet/mammarolle. Han vet det bare er å springe sin vei.

Skjer det flere ganger ville jeg ha snudd og gått hjem. Det ble ikke tur til naboen denne gangen, - eller vi drar ikke til naboen FØR jakka er på. De lærer fort, og snart har du en som tar på seg jakken for å springe til naboen med en gang;)

Skrevet

problemet var at vi skulle hjem fra naboen :-)

Skrevet

Hehe! Ja da tar du det med en klype salt! Dette skjer med det mest veloppdragne barna også;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...