Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Min 16 år gamle sønn klarte å tappe bankkortet mitt for 6000 kr i går. Ikke sovet i natt, må på jobb nå, men er så utrolig skuffet. Lurer på om jeg skal selge mopeden hans.... gi meg noen tips er dere snille
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #2 Skrevet 20. desember 2011 Det hørtes så absolutt ut som en grei konsekvens det! Man stjeler ikke 6000 kr og slipper unna med det i hvertfall, og da bør konsekvensen svi. Hadde det vært gjort noen andre han hadde gjort det til, hadde det jo endt i anmeldelse og rulleblad, så du bør ta han nå, så han skjønner alvoret i det han har gjort!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 Hadde det vært min forresten, hadde nok både moped og data blitt solgt, og pengene til meg skulle vært betalt tilbake, og nye penger blitt spart opp før det ble både ny moped og data! Lykke til, hilsen anonym 07.29
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Å selge mopeden synes jeg er en bra ide!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Uff og uff!! Det å selge mopeden vil jo være en midlertidig løsning, men her er det jo noe fundamentalt galt med hans respekt for voksne, samt generelle verdigrunnlag, som dere som foreldre er nødt til å prøve å rette opp i.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 hva har han kjøpt for de 6000? og for all del bytt kode på kortet!!!! Jeg hadde vært rasende!!! istedet for å selge mopeden hans, så burde han vel betale deg tilbake???
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Har han rusproblemer??? broren min gjorde det sammen.men han stjal penger til å kjøpe hasj. Sjekk evn om han er svart/møkkete på tomlene og rød i øynene..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Selg tingene hans, det er en selvfølge!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 En god grunn til at man alltid gir barna kontanter og aldri koden til kortet. Trodde det var noe alle foreldre forstod.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 Eh. De aller fleste foreldre har barn som aldri i livet kunne gjort noe slikt. Så det er nok noe de aller fleste ikke tenker over en gang. Har man slike tjuveradder bør man kanskje bolte fast tven og låse sølvtøyet inn i skap med kodelås også. Ja, i tilfelle barna skal stikke av med det.
Himmel og hav Skrevet 20. desember 2011 #11 Skrevet 20. desember 2011 Jeg ville ikke ha solgt mopeden hans, men jeg ville ha beslaglagt den, og satt den i garasjen til en nabo eller et annet sted han ikke kan få tak i den, og sagt at når han har funnet seg en jobb, og har betalt meg tilbake de 6000,- så skal han få den igjen. Hvis du selger mopeden hans, så er jeg redd for at konflikten brått kommer til å handle om det, og at det meste kommer til å ende med "...men du solgte mopeden min!" Jeg er heller ikke sikker på hvorvidt du har rett til å selge noe som er hans. Og at han stjeler fra deg blir ikke bedre av at du "stjeler" fra han. Om du selger mopeden for å få pengene dine, så er jo det også litt "lettvint", og løsningen kommer fort. Om han må jobbe for å tjene penger, så ser han hvor mye som skal til for å skaffe 6000,- og han har god tid til å kjenne på konsekvensene av det han har gjort. Parallelt ville jeg ha vært på han som en klegg i forhold til hva pengene var til, hva han tenkte da han tok de ut, hvordan han rettferdiggjorde det for seg selv osv. Skulle det vise seg at han har problemer ved siden av som de pengene har gått til, så må du selvfølgelig ta tak i de. Det er en fryktelig ubehagelig situasjon, og jeg ønsker deg all mulig styrke de nærmeste dagene og ukene!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Ja! Krev at han skal jobbe inn disse pengene igjen. Da får han virkelig se hva 6000,- er verdt!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 De aller fleste foreldre gir ikke barna tilgang til bankkort med flere tusen. Det gir selv det mest pliktoppfyllende barnet mulighet til å være en tjuvradd. Jeg ville heller ikke gitt barnet 6000 kr i kontanter, ergo heller ikke et bankkort hvor 6000 kr var tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Her hadde jeg solgt mopeden hans og annet av verdi som var hans til det kom opp i 6000kr. Jeg hadde også strammet hardt inn på grensene en stund for det er tydelig at barnet ikke kan stoles på. Og det spørs hvor gavmild jeg hadde vært til jul. Selvsagt hadde barnet fått en liten gave men neppe noe det ønsket seg av utstyr ikke dyrt ihvertfall. Hvor streng jeg hadde vært hadde jo også hatt med å gjøre hva barnet har brukt pengene på.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 veldig enig med himmel og hav. mannen tror dette dreier seg om dopgjeld eller kriminelt. heller straff fra mor enn noen kriminelle. snakk sammen og finn ut hva pengene går til.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #16 Skrevet 20. desember 2011 Om dette var min sønn hadde jeg vært redd han hadde havna oppi trøbbel, at noen pressa han for penger eller noe... Snakk med han først! Men skjønner du er rasende!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #17 Skrevet 20. desember 2011 Hi her. Vi er i et behandlingsopplegggjennom bufetat(MST). Han har masse problemer, være sg alt fra adhd til sosiale forstyrrelser og adferdsvansker. Ja, vi har jobbet 24/7 med denne gutten. Jeg har ikke gitt han bankkort og kode selvfølgelig. Bankkortet har han stjålet og koden må han ha sett selv. Er bare tragisk, snakk om midlertidig plassering fra hjemmet nå. Fint nå før jul.....
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #18 Skrevet 20. desember 2011 Selg mopeden! Behold 6000 selv, resten går inn på en sperret sparekonto til han er 18 år. Dette skal du IKKE la gå ustraffet hen. Han er nesten voksen og må virkelig få kjenne på konsekvensene av det.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #19 Skrevet 20. desember 2011 Jeg har ikke sett denne tråden før nå, men kjenner meg veldig igjen i det du her skriver, HI. Vi også har en vi sliter max med. De er så slu at om du ikke vokter koden som en smed, så klarer de å snike den til seg ved å stå litt bak deg i butikken eller lignende. Et lite ubevoktet øyeblikk er nok til at de får det de vil ha....... Her har ikke dette skjedd, men mange andre ting. Hvilken plassering er det snakk om? Fosterhjem eller institusjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå