Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 I dag hadde vi grøtfest, og jeg gav sønnen min grøt med sukker og kanel, samt en skvett rødsaft. En av de andre til stede holdt på å le seg ihjel ved tanken på "hvor hyper" han kom til å bli. "Sukker påvirker ham ikke" svarer jeg. Da begynte han å kverulere, for det er jo opplest og vedtatt at alle blir hypre av sukker. Særlig barn! Blir de det? Jeg syns ikke jeg merker noen forskjell på mitt barn i hvertfall. Syns også jeg har lest at dette bare er en myte.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Nei, de blir ikke det. Sett flere dokumentarer som viser at dette bare en myte.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Det er gjort mange undersøkelser på dette. Mange viser ingen sammenheng mellom aktive barn og sukkerinntak.
Gjest Morn du Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Mine barn blir ikke hyper av det nei. Det er vel mer det rundt/omstendighetene som gjør at barn blir hyper. Feks bursdager.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Har 2 barn der det ene har ADHD og blir svært ukonsentrert og hyper av sukker, og det andre reagerer litt, men ikke nevneverdig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Litt sukker gjør at man får ekstra energi dersom man til vanlig ikke spiser så mye sukker, og veldig mye sukker gjør man søvnig pga at blodsukkeret "kræsjer" etterhvert. Det er også dokumentert forskning på at det ofte er omstendighetene rundt som gjør barn hyper og ikke sukkeret som er servert ved sammenkomster . Linken under sier litt om sukker og barn: http://health.nytimes.com/health/guides/nutrition/hyperactivity-and-sugar/overview.html en annen vinkling er denne: Dersom man har mye sukker i dietten fra før så vil barnet konstant ha høyt blodsukker, og vil få abstinenser dersom man kutter tilbake. Akkurat som hos voksne. http://www.livestrong.com/article/339955-sugar-addiction-in-children Vi har en familie med mye diabetes, og jeg ser at selv om min sønn ikke får så mye godteri, så får han i seg nok sukker via frukt, ferdig produserte matvarer, boller og hvetebakst og noe sjokkis nå og da. Men jeg stresser ikke - sukker inngår i dietten, man trenger den ikke i overflod men man trenger litt. Barn skal jo også få kose seg med godis! Og når man vet at man får litt sjokolade og is, så overspiser man ikke når man først får "lov" som i bursdager osv.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 Hehe, glemte å føye til - jeg har ikke merket at min sønn har blitt hyper av sukker - men han blir hyper av bursdager og sammenkomster dr det løpes rundt osv.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Jeg jobber i barnehage, og jeg må si at unger reagerer veldig forskjellig på sukker. Noen henger i lysekrona etterpå, mens man ikke merker noe på andre. Det mest vanlige er vel at man ikke merker noe, så det er nok delvis en myte..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Jeg har 2 barn. Den eldste merker man rimelig kjapt på om han har fått i seg sukker. Dvs ikke om han får sukker på grøten eller ett glass saft, men om han får kjeks, kaker, brus, godteri o.l. Det virker som om han reagerer mer på enkelte ting enn andre. Han blir propell. Og da er det ikke snakk om i bursdager e.l. så det er ikke situasjonen som gjør han slik. Den yngste kan bøtte innpå med alt av søtsaker uten at vi merker noe. Jeg merker selv at når jeg får i meg kunstig søtning blir jeg fryktelig urolig i kroppen. Det er som om det kribler overalt og jeg "må" røre på meg.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #10 Skrevet 20. desember 2011 Nei, det er opplest å vedtatt at de ikke blir hyper av sukker. Det er en myte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå