Gå til innhold

Hvordan beregne riskrem til 12 personer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på å ta en halvlat variant og rett og slett kjøpe ferdig risgrøt fra Fjorland, 1 kg per pakke, og så blande i kremen selv. Men hvor mye av hvert slag trengs??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en mer slitsom og dyr variant faktisk....

Ville kjøpt sånn langtidsgrøt, og kokt opp grøt til ca 6 pers. Det er omtrentlig 3 dl ris, 6 dl vann og i overkant av en liter melk, kanskje litt mer.

Kok opp ris og vann og la det stå for seg selv en ti min og småkoke forsiktig. Hell i en liter melk, kjør opp tempen litt og rør om. Skru ned til medium til lav temperatur og rør sånn innimellom. her er det muligheter til å gjøre alt annet som skal gjøres i hus.... etter en time, eller gjerne mer så heller du i ei ts salt og så slår du bare av plata og lar saken bli kald. Pisk opp krem, sånn omtrentlig 4 dl fløte, og bland i når alt er kaldt halvt om halvt krem og graut med en slikkepott - og sett kaldt, gjerne over natten.

Personlig lager jeg ei enorm grautgryte den 23 som gjerne står halve dagen mens vi ordner og pynter hus. spiser når det passer. Restene blander jeg med krem og setter kaldt til dessert julaften :-)

Skrevet

Hun bør vel passe på at grøten er fuktig nok før hun blander den med kremen. Det er vanskelig å blande en "tørr og hard" grøt med kremen, da bør man mose det med gaffel eller ta det i en mixmaster.

Skrevet

2 porsjoner risgrøt holder lenge til dessert til 6, så jeg ville blandet 4 porsjoner risgrøt med krem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...