Gå til innhold

Barnevern - Hjemmekonsulent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva en hjemmekonsulent som skal komme hjem til deg som spion fra barnevernet gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke til hjemmekonsulent, men har selv miljøterapeut fra barnevernet hver uke.

Hva lurer du egentlig på?

Skrevet

Det skal komme en hjemmekonsulent hjem til meg 2 ganger i uken for å vurdere oss som familie - men hva skal hun egentlig gjøre? Sitte der å se på oss? Det sies at hun skal gi oss råd og veiledning, og se hvordan sampill vi har med barnet, om vi ser barnets behov, hva vi vet om barns utvikling, rutiner osv osv.. Jeg syns det er litt ekkelt å slippe et villt fremmed menneske inn i mitt hjem, og jeg lurer på hva de egentlig ser etter. Krever de for eks. at huset skal være støkent til enhver tid, at maten alltid skal være hjemmelaget? Er bare litt usikker på hva de ser etter.. evt, på hvilken måte kan denne hjemmekonsulenten hjelpe meg som mor?

Skrevet

hhehe..... mitt hus finnes ikke litt strøkent(og jeg må innrømme at jeg røyker inne, ikke bra. Men ikke noe de henger seg opp i), og det er helt andre ting de ser etter :)

Jeg har posemat og "nordfjord"-middager støtt og stadig. Jeg har barn med vansker, og har ikke alltid ryddet før damen kommer, og klesdungene ligger både her og der ;)

Du ber om råd, rett og slett. Der du sliter. Det er det de er der for :) De er din hjelp, og ikke din fiende :)

Skrevet

Hvis HI ikke selv mener at hun har noe behov for hjelp, vil disse samtalene mest bestå av overvåkning og rapportskriving. Disse rapportene vil selvsagt bli lagt til saksmappa deres, og saksmappa deres vil etter hvert se skremmende stor ut.

Det er godt mulig at hjemmekonsulenten vil si at dere har spesielle problemer som må løses, eller hun sier de er usikre på dere som familie slik at dere må overvåkes i årevis. Det forventes et perfekt samspill, med hjertelig glede(!)

Vi ble utsatt for en serie uventede hjemmebesøk fra Bv tidligere, og jeg ville helst ikke lese rapportene. Men advokaten sa jeg måtte gjøre det. De kommenterte flere ganger at det ikke var utlufta i huset. Ganske urettferdig i og med at de kom på uventede besøk, så fikk vi ikke til å ha det utlufta hele tida. De skrev i rapportene om barnevogna så ubrukt eller brukt ut, og om det lå sekker med hageavfall utenfor. De sjekket i bilen om det var bilsete. En gang stod det at det var rot på kjøkkenbenken.

Men de fleste kommentarene gikk på hva vi sa, og hvordan de mente vi reagerte i løpet av samtalene. De stilte oss noen ganger vanskelige spørsmål om syke barn eller amming. Ved ett tilfelle hadde de uthevet teksten der de tydeligvis mente at jeg sa noe teit.

Vi orker ikke slike hjelpetiltak fra de frekke personene i Bv, så vi sier nei. Men det er en sjanse å ta, og jeg vet ikke helt hvordan det går.

Skrevet

Hadde de på uventet hjemmebesøk før.. Leste gjennom rapportene, og så mye dritt!!! Jeg mener da det at hvis de skal klage på noe - så får de gjøre det der og da, sånn at man for muligheten til å forklare/argumentere hvorfor det er sånn eller sånn. Den ene gangen de var her var huset strøkent og nyvasket, allikevel stod det i rapporten "Det var endel rot i hjemmet".. Men jeg kan desverre ikke noe for at vi bor i et lite hus, med litt for mange ting og møbler..

I tilegg vurderte de far som ruset, bare fordi han var "treg i bevegelsene".

Vi fikk bare plutselig ett tilsvar fra barnevernets advokat i posten - uten å ha informert oss, skulle de fremme sak om omsorgsovertakelse.. De trakk saken mot at vi skulle godta denne hjemmekonsulenten..

Skrevet

Takk for svar, nå ble jeg lettere.. Får prøve å møte henne med et åpent sinn i allefall :)

Skrevet

De kan ikke bestemme at faren er ruset, med mindre han har en forhistorie som narkoman eller de har urinprøver å vise til. Det er enkelt for dem å true med omsorgsovertagelse, men vanskeligere for dem å bevise i nemnda at far ruser seg.

Kanskje Bv i økende grad er avhengige av å true foreldre med Fylkesnemnda, for å få slippe inn med såkalte frivillige hjelpetiltak i hjemmet.

Skrevet

Men i alle dager, blir helt forskrekket her jeg! Er ikke rart i at foreldre her til lands frykter barnevernet fler og fler gjenfortellinger jeg leser/hører blir jeg faktisk bare mer og mer overbevist om at de faktisk er noen sleipe og slue jævler. Og jeg er en oppegående voksen kvinne med solid utdanning.

Lykke til HI! Håper alt ordner seg for deg dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...